אלפים צעדו על גדת הדנובה לציון 70 שנים להשמדת יהודי הונגריה

בכירי הממשל ההונגרי, הרבנים הראשיים ואלפי יהודים צעדו על גדת הדנובה במצעד החיים. בתוך כך מחקר מצביע כי לאחד מכל שלושה הונגרים יש דעות קדומות נגד העם היהודי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/03/14 09:03 כג באדר ב'

אלפים צעדו על גדת הדנובה לציון 70 שנים להשמדת יהודי הונגריה
יואל בלנקו, צילום: יואל בלנקו

שר הביטחון ההונגרי, ראש העיר בודפשט ובכירים אחרים בממשל הצטרפו אמש (שני) לרבנים הראשים לישראל, הרב דוד לאו והראשון לציון, הרב יצחק יוסף ולמאות רבנים ופעילים של מרכז רבני אירופה ואיגוד הארגונים היהודיים באירופה ולאלפים מיהודי בודפשט והונגריה, ב"מצעד החיים" שנערך לציון 70 שנה לרצח יהודי הונגריה בשואה ועל רקע התחזקות מסתמנת של הימין הקיצוני בפוליטיקה ההונגרית. בסיומו של המצעד לאורך גדת הדנובה, התקיימה עצרת זיכרון והזדהות אל מול "אנדרטת הנעליים" המנציחה את צעדת המוות, שבה הובילו הנאצים אלפים מיהודי בודפשט אל הנהר, הורו להם לחלוץ נעליים וירו בהם למוות.

חבר נשיאות 'מרכז רבני אירופה', הרב דוד משה ליברמן, שציין זה לא מכבר את יום הולדתו ה-90 תיאר בפני הנאספים כיצד ירו הנאצים ולא חמלו על אנשים, נשים וטף. "קשה למצוא מילים לתאר את הזוועה שהייתה כאן בבודפשט לפני 70 שנה, אך עוד יותר קשה המחשבה ששוב נראות באירופה תופעות של רדיפת יהודים על רקע שנאה לצד תופעות נאציות". אמר הרב ליברמן המכהן כיום כרבה הראשי של אנטוורפן והדגיש כי "הלקח שעלינו להפיק מהשואה הוא לא להתעסק עם העבר אלא לעוסק בעתיד ובשיקום. כפי שלשונאי ישראל הייתה מטרה להשמיד כל זכר יהודי, עלינו לפעול ולהפיץ יהדות באירופה כולה", אמר. האדמו"ר מקאליב, שעבר את מאורעות השואה, תיאר בפני הנאספים בקול חנוק וכשדמעות זולגות מעיניו את שראה וחווה במחנות ההשמדה, כיצד הבטיח לקב"ה שאם יציל את חייו הוא יפיץ בעולם כולו את קדושת שמו יתברך. "מאז ועד היום אני משתדל לקיים את ההבטחה", אמר וקרא 'שמע ישראל' כשהקהל כולו מצטרף לקריאה.

(צילום: יואל בלנקו)

ציון 70 שנים לשואת יהודי הונגריה מתקיים בימים אלו בבודפשט בירת הונגריה, על רקע התחזקות הימין הקיצוני בפוליטיקה ההונגרית, כחלק מאירועי כינוס 'מרכז רבני אירופה' ואיגוד הארגונים היהודיים (EJA) . מנכ"ל המרכז והאיגוד, הרב מנחם מרגולין מסר, כי במסגרת הכינוס שבו נוטל חלק גם סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, דנים יותר מ- 300 רבנים ופעילים יהודיים מרחבי אירופה במאבק בהתבוללות ובאנטישמיות. דו"ח מחקר של ארגון TLV העוקב אחרי התפתחות האנטישמיות בהונגריה שנחשף בכינוס, מתריע כי אחד מכל שלושה הונגרים יש דעות קדומות נגד העם היהודי. עם זאת, המחקר קובע כי מאז שנת 2010 התמתנה מעט האנטישמיות במדינה, למרות העלייה בכוחה של מפלגת "יוביק" הגזענית. באחוז ההונגרים המכחישים את השואה ניכר גידול של כ-19% מאז 2009. עם זאת, יצויין כי סגן מזכיר הממשלה לעניני תקשורת חוץ, פרנץ קומין, ציין בפני כתבים ישראלים שהגיעו לסקר את כינוס מרכז רבני אירופה, כי בהונגריה חיים היהודיים בשלווה רבה לעומת האנטישמיות וההתנכלויות ליהודים ברחבי אירופה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן