אלומה – משרתות באמונה אבל איזו אמונה?!

הרב אבינר מתייחס לארגון אלומה העוסק בגיוס בנות דתיות לצבא. האם פעילותו ראויה ומדוע הרב הסיר את תמיכתו מהארגון

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 09/05/16 16:17 א באייר התשעו

אלומה – משרתות באמונה אבל איזו אמונה?!
דוברות הרב אבינר, צילום: דוברות הרב אבינר

ש: בעבר הרב תמך בארגון "אלומה - משרתות באמונה", המסייע בידי חיילות דתיות, ואף הופיע בסרט באתר שלהם. לאחר זמן הסרט סולק והתמיכה נעלמה. היש פגם בארגון זה?

ת: זה נושא מורכב. יש שני פנים לארגון, אור וחושך משתמשים בו בערבוביה. מצד אחד הוא אכן מלווה חיילות דתיות, למען תחזקנה מעמד במשך השירות הצבאי. וכן מכוונת אותן למסלולים שהם פחות בעייתיים לבנות. זה ודאי דבר טוב.

ש: אין עזרה זו כשלעצמה מהווה מתן אישור ולגיטימציה?

ת: לא. בת שמתגייסת היא אמנם חוטאת ליהדות, להלכה, לפסק הרבנות הראשית, לפסק כל הרבנים. אך אין זו סיבה להפקיר אותן. כך הסבירו לי אז באחת הפגישות: וכי מפקירים אדם שלוקח סמים או נותנים לו תרופות וטיפול?! אכן משל נאה. ולכן גם אני הדל באתי פעמים רבות לכנסים של חיילות מטעם אלומה כדי לחזק אותן ביראת שמים. אני זוכר שפעם בסוף השיעור, חיילת שאלה אותי בתמימות: ואין לך מילה אחת על הערכה על זה שאנחנו משרתות בצה"ל? גם אני השבתי בתמימות: לא. כמובן, לא פיתחתי את הנושא, כי לא עבור זה באתי.

ש: אז למה הרב סילק את סרטו ואת תמיכתו?

ת: כי אנשים העירו לי שלא הציגו לפניי את ארגון אלומה במילואו .אכן בתחילה הסבירו לי שהוא בעד שרות לאומי, ולכיוון זה מנסה להטות את הבנות. אך אם אינם מצליחים בזה, אז מפנים אותן למסלולים היותר בטוחים ומלווים אותן לכל אורך הדרך. אך לא כן הדבר. הארגון נוקט עמדה מוצהרת ומגוייסת למען שירות צבאי לבנות. כמובן, אם בת רוצה שירות לאומי, אין כופים עליה ללכת לצבא, אך מנסים לשכנע. אפילו אם בת גוייסה בטעות נגד רצונה ורוצה לצאת מן הצבא, מספקים לה ייעוץ מתאים. אך הכיוון הוא גיוס בנות. ואין זה פלא, הרי ארגון אלומה לכל שלוחותיו הוקם על ידי הקיבוץ הדתי, בו כמעט כל הבנות מתגייסות לצבא. כמובן יש מעלות רבות בקיבוץ הדתי. בעצמי הייתי חבר קיבוץ שמונה שנים וחצי ומאוד הערכתי ועדיין מעריך, אך גיוס הבנות הוא טעות גם על פי ההלכה וגם על פי המוסר האנושי.

ש: במה באה לידי ביטוי העמדה הנחושה של אלומה בעד גיוס בנות?

ת: בהרבה מאוד פעילויות:

א. צוות התוכנית, צעירות דתיות ששירתו בצה"ל וחיילות דתיות, מלוות תלמידות אולפנות ותיכונים דתיים שהחליטו להתגייס או מתלבטות.

ב. מוקד מידע כנ"ל עבור מלש"ביות.

ג. צוות אלומה מגיע לאולפנות ותיכונים דתיים לתכניות הסברה לקראת גיוס.

ד. פעמיים בשנה, מתקיים אימון התנסות של גדנ"ע עם משמעת צבאית, מטווחים ושאר חוויות צבאיות.

ה. שבת מתלבטות, בעזרת צעירות ששירתו, כדי לעזור לפתור דילמות הלכתיות ואחרות.

ש: אולי כל זה רק בדיעבד בלית ברירה לאור העובדה שממילא בנות רבות מתגייסות לצה"ל, ואז יש לכוון אותן וללוות אותן.

ת: בהחלט לא נכון. כיוון שכתבתי פעמים מספר בשם רבותינו הקדושים שאסור לבת להתגייס לצה"ל, אז ביום מן הימים באו להיפגש איתי מנהלת אלומה והקצח"ר, קצין חינוך ראשי של צה"ל, כדי לשכנע אותי שמצוה גדולה שבנות תתגייסנה, שהן חיוניות וחשובות לצה"ל, ושעלי להסיר התנגדותי. כמובן אין זו החלטה שלי, אלא של רבונו של עולם. אכן "אלומה - משרתות באמונה", אבל אין זו האמונה שקיבלנו בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה. אם כן, באו שני אנשים אלה, דווקא אנשים ערכיים ונחמדים, הפעילו עליי הדל מכבש כבד, אבל חזרו מאוכזבים. ברור, המטרה של אלומה, היא גיוס מירבי של בנות, ויחד עם זה גיוס מיטבי של בנות.

ש: אם כן, יש גם דבר טוב שם?

ת: בודאי. אור וחושך. ביד אחת בונים וביד השניה הורסים. כמשל של מרן הרב קוק על טמא ובעל מום שמשמש בקודש בידו האחת, כאשר בידו השניה הוא חותר מחתרת תחת הבנין הכללי ומאבד אותו.

ש: מה גובר?

ת: אין כאן שאלה. אסור לעשות רע והטוב שבונים על גבי הרע פול יפול ביום מן הימים.

ש: בסיכום?

ת: צבא אינו מקום לבנות מאז ועד הנה. אין דרכה לעשות מלחמה (קידושין ב ב). ועיין דברי הרדב"ז (על הלכות מלכים לרמב"ם ז ד). אין משמעות לצמד המילים "שירות משמעותי". מה שמשמעותי הוא לעשות רצון ד', בצניעות ובענווה, בגבורה ובשמחה. וזה מה שיבנה את האומה.