אלאור אזריה הורשע בהריגה

בית הדין הצבאי קבע כי "הגרסה של אזריה היא גירסה מתפתלת" וכי "אין מחלוקת כי הנאשם לא ראה מטען על גופו של המחבל". השופטים טענו כי "הנאשם ביצע את הירי בצורה מחושבת"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 04/01/17 10:52 ו בטבת התשעז

אלאור אזריה הורשע בהריגה
flash90, צילום: flash90

בין הדין הצבאי בקריה הרשיע את החייל אלאור אזריה בהריגת המחבל בחברון ב-24 למרץ 2016. כך קבע ברגעים אלו בית הדין הצבאי בקריה בתל אביב. אזריה הורשע גם בהתנהגות שאינה הולמת חייל. גזר הדין צפוי להינתן בעוד כחודש כשהעונש יכול להגיע עד 20 שנות מאסר.

נשיאת בית הדין הצבאי, אלוף משנה מאיה הלר הקריאה את הכרעת הדין ואת כל פרטי המקרה, החקירה והמשפט ואמרה כי "ההגנה לא הצליחה לכרסם בחוות הדעת של התביעה" עוד אמרה כי "הגרסה של אזריה היא גירסה מתפתלת". בסמוך להקראת גזר הדין הסופי אמרה השופטת "לא הייתה הצדקה לבצע ירי לראשו של המחבל. זו פעולה לא מידתית".

אל"מ הלר החלה לפני כשעתיים בהקראת תיאור האירוע, ייחוסי כתב האישום, ניתוח הראיות והשתלשלות פרטי המשפט. הלר קראה את פרטי כתב האישום לפיהם אזריה ירה ללא הצדקה ובניגוד לנהלים הברורים.

אל"מ הלר אמרה כי הנאשם "מבקש לתפוס את החבל משני קצוותיו" וכי מצד אחד טען אזריה כי המחבל זז ונשקפה סכנה לחייו ולחיילי שאר החיילים באירוע ומאידך ההגנה הביאה הוכחות לכך שהמחבל כבר לא היה בין החיים כשאזריה ירה בו. אל"מ הלר החליטה לקבל את חוות הדעת של העדים המומחים שהביאה התביעה לפיהם ירייתו של אזריה היא שהרגה את המחבל. הלר התייחסה למהימנות עדותו של אזריה ולשלל נימוקי ההגנה שלדעתה כללו סתירות וקבעה כי "ההגנה לא הצליחה לכרסם בחוות הדעת של התביעה". אל"מ הלר אמרה כי עדויות התביעה היו אמינות ומהימנות.

השופטת טענה להפללה עצמית בעדותו של אזריה שאמר במהלך המשפט כי "מחבל שמסכן בצורה מיידית וממשית בשעת האירוע בזירה, צריך לנטרל וצריך למות". אל"מ הלר דחתה את עדויות ההגנה ביניהם את הטענה כי אזריה סבל ב-24 למרץ, יום הירי, מחוסר שינה עקב פעילות מבצאית. "אין מחלוקת כי הנאשם לא ראה מטען על גופו של המחבל" אמרה השופטת וטענה כי אין ספר כי לא זו הייתה הסיבה לירי של אזריה "הנאשם ביצע את הירי בצורה מחושבת".

מחוץ לבית הדין הצבאי התקיימה הפגנת תמיכה באזריה, המפגינים כבלו על הנתק בין הדרג הלוחם לבין המפקדים והדרג הבכיר בצה"ל שבא לידי ביטוי לטענתם באופן ברור במשפט אזריה. "אם אתה מרגיש סכנה לחיים שלך- אתה יורה" אמר אחד המפגינים. בסמוך להקראת גזר הדין החלו גילויי אלימות בין המפגינים למשטרה, שני מפגינים נעצרו בשל הפרת הסדר הציבורי לאחר שמאות המפגינים שהגיעו למקום פרצו את גדרות המשטרה שהונחו במקום ועלו על הכביש באיזור צומת השלום ורחוב קפלן בתל אביב. הכבישים מכל הצדדים נחסמו.

שלושת שופטי בית הדין הצבאי שהכריעו את משפטו של אזריה הם נשיאת בית הדין אלוף־משנה מאיה הלר, סגן־אלוף כרמל ווהאבי וסגן־אלוף ירון סיטבון הכריעו את דינו של אזריה. במשך חודשים ארוכים טוען צוות ההגנה של אזריה כי אל"מ הלר נוטה לרעתו של החייל ובכך מוכשרת הקרקע לאפשרות של ערעור בפרשה.

דוברת צה"ל לשעבר, שרת התרבות והספורט, מירי רגב, התראיינה מוקדם יותר בגלי צה"ל ואמרה כי היא הולכת ליזום חנינה בהקדם האפשרי. "אני חושבת שזו הכרעת דין מאוד קשה אנחנו כמובן נכבד אותה, אני חושבת שלא היינו צריכים להגיע בכלל למישור פלילי ולמשפט. המהלך שהתחיל בוגי יעלון כשר ביטחון היה מוטעה" הדגישה השרה.

רגב אמרה כי לחיילי צה"ל צריך להיות ברור כי "גם כשהם טועים הם יענשו על פי התחקיר המבצעי ולא בהליך פלילי". רגב מתחה ביקורת על הרמטכ"ל גדי איזנקוט ואמרה "אנחנו רואים ירידה לגיוס ביחידות לוחמות ובצדק. אני מצפה מרטכ"ל להמתין להכרעת הדין ולהגיד: חיילים טועים, מפקדים טועים, יש דרך בצבא לטפל בעבירות האלה ולא להגיע להליכים פליליים, זה פירוק היכולת של צבא להתנהל".

"אני הולכת ליזום חנינה. לא יכול להיות שכך מתנהגים בחייל" רגב אמרה שתתחיל בפנייה ישירה לנשיא לחנינתו של אזריה. "האירוע הזה לא היה צריך להגיע מראש למישור פלילי, עשו לו כאן בית דין שדה. לא נתנו לחייל הזה ומשפחתו צ'אנס. מהרגע שבוגי אמר את מה שאמר לא נותר לו סיכוי".

לפני כעשרה חודשים, ב-24 למרץ 2016 התרחשה פרשת הירי בחברון בה סמל אלאור אזריה ירה במחבל שהיה שרוע על הקרקע לאחר אירוע דקירה שהתרחש במקום. הרמטכ"ל גדי איזנקוט ושר הביטחון דאז משה יעלון הגיבו עוד באותו היום לאירוע בהודעות גינוי שגרמו לביקורת ציבורית רבה על הכרעת צמרת הפיקוד של צה"ל בנושא אזריה עוד טרם התחיל הדיון בין כתלי בית המשפט.

איזנקוט שמר על עמדתו בנוגע לפרשה לאורך כל תהליכי המשפט ואמר אתמול כי "גבר בן 18 שמתגייס לצה"ל הוא לא 'הילד של כולנו', והוא לא תינוק שנשבה". ההתבטאות גררה אחריה ביקורת נוקבת מצד תומכיו של אזריה שטענו שבכך מסמן איזנקוט את הרשעתו של אזריה.

לעומת הדרג הצבאי, במערכת הפוליטית רבים הביעו תמיכה באזריה וגינו את ההתבטאויות של הדרג הצבאי עוד טרם התרחש משפט, ביניהם שר החינוך נפתלי בנט, אביגדור ליברמן (טרם כניסתו לתפקיד שר הביטחון), יו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם. ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח בתחילה ביקורת על אזריה אך מהר מאוד הביע תמיכה בהתמודדות המשפחה ואף טילפן לאביו של אזריה.