אכלו את הספין: מי שיקר לפרשנים הפוליטיים הבכירים בישראל?

כותבי הטורים הבכירים בישראל פרסמו בסוף השבוע על "הלחץ" שהופעל על בנט כדי שזה ייכנס לקואליציה, בין השאר על ידי הרשקוביץ, אורלב ודני דיין. אלא ששלושתם כלל לא דיברו עם בנט, אפילו לא בטלפתיה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 18/03/13 10:23 ז בניסן התשעג

אכלו את הספין: מי שיקר לפרשנים הפוליטיים הבכירים בישראל?
הבית היהודי, צילום: הבית היהודי

מי שקרא את עיתוני סוף השבוע האחרון, הופתע לגלות את הפרשנים הפוליטיים הבכירים של ישראל מדקלמים מסר אחד ברור, כמעט אחד-לאחד: לחץ כבד הופעל על יו“ר ”הבית היהודי“ נפתלי בנט, כדי שזה ייכנס לקואליציה. בנט סירב לעשות זאת ונאחז ביאיר לפיד, נתן לו כבוד ו“נתן לו מילה“, ולא נכנס בלעדיו. ומי הפעילו על בנט לחץ? דניאל הרשקוביץ, זבולון אורלב, דני דיין והרבנים שמואל אליהו ואליקים לבנון.

את המסר הזה, בניסוחים מעט שונים, כתבו במדויק הפובליציסטים הבכירים בישראל: סימה קדמון (”ידיעות אחרונות“), יוסי ורטר (”הארץ“) ושלום ירושלמי (”מעריב“). השלושה (יחד עם בן כספית מ"סופהשבוע" שלא נפל בפח) תודרכו בנפרד על ידי גורם בכיר מאוד ב“בית היהודי“, אשר העביר להם את הפרטים לקראת סוף השבוע, בידיעה כי הדברים יודפסו בעיתונים ויודגשו בהבלטה - לאחר שבנט הוצג כאדריכל שהצליח ”לתפור“ את הקואליציה.

לא דיבר עם בנט, לא הפעיל שום לחץ. הרשקוביץ (צילום: יחצ)

אלא שכל זה לא נכון. שלושת הפובליציסטים לא בדקו את דבריו של המקור הבכיר. אי אפשר להאשים אותם: קשה להאמין כי מדובר במי שישקר להם במצח נחושה, בוודאי בנושא שכה קל לבדוק אותו ולהפריך את העובדות. אלא שהמציאות, קצת שונה.

מבדיקת כיפה עולה כי הדיווח היה שקרי: דניאל הרשקוביץ לא הפעיל שום לחץ על בנט, לא במישרין ולא בעקיפין, לא שוחח איתו טלפונית, לא שיגר לו הודעות כתובות, לא נפגש איתו ולא התכתב איתו בפייסבוק. ההפך הוא הנכון: הרשקוביץ היה זה שהציע לבנט עזרה במו“מ הקואליציוני או בכניסה לקואליציה - בנט לא רצה להסתייע בו, לא פנה אליו ולא שמע ממנו.

לחץ? איזה לחץ? אורלב (צילום: אלנתן גוטווירט)

כך גם זבולון אורלב, שכבר חודש וחצי לא מתראיין בתקשורת ולא נתן את ידו לשום ”לחץ“ נגד אורלב. הוא מכחיש לחלוטין כי הפעיל נגדו כל לחץ שהוא, לא כלפיו ולא כלפי סביבתו. וגם דני דיין, לשעבר יו“ר מועצת יש“ע, לא מבין על מה מדובר. הוא מכחיש לחלוטין כי שוחח עם בנט, דיבר עם בנט או התכתב איתו. לכיפה הוא אומר: "עם נפתלי לא דיברתי, ולא התכתבתי מאז שהודעתי על כוונתי להצביע הפעם ליכוד". כך הוא העיד גם בחשבון הטוויטר שלו.

היחידים שמודים ב“לחץ“ שהופעל על בנט הם הרבנים אליקים לבנון ושמואל אליהו, שאכן חתמו על מכתב שקורא לבנט לחבור לחרדים. הרב לבנון אף הודה, בשיחה עם כיפה, כי בחר להעביר לו מסרים באמצעות שליחים וקרא לו להיכנס לקואליציה. על אף שהשלושה התייחסו לשיחות טלפון שלא היו ולא נבראו, ראוי להזכיר איזה ”לחץ“ כן היה: מודעה שפרסמו רבני ”הקו“ בקריאה לבנט להכנס לקואליציה ופניות מצד רבנים בציונות הדתית. לפני המו"מ הקואליציוני פורסמה הודעת מועצת יש“ע בקריאה להיכנס לקואליציה והראיון שהעניק הרשקוביץ בהתייחס להסכם בנט-לפיד, שנערך עוד לפני ההארכה שקיבל נתניהו להרכבת הממשלה. הבלוף על "לחץ טלפוני" - הוא לגמרי בלוף.

להד"ם, בנט (צילום: ניר פקין)

מישהו עבד על הפרשנים הפוליטיים הבכירים בישראל. האם הם יגיבו, בשבוע הבא, לספין שהם אכלו בתיאבון השבוע?