איפה הם היום: הרב יצחק לוי

כתבתנו יצאה לבדוק איפה נמצא יו"ר המפד"ל לשעבר הרב יצחק לוי היום.

חדשות כיפה ענבל לרנר 12/02/15 16:55 כג בשבט התשעה

איפה הם היום: הרב יצחק לוי
כיפה, צילום: כיפה

איפה הוא היה?

הרב יצחק לוי מילא תפקידים רבים לאורך השנים, המרכזיים בהם: יושב-ראש המפד"ל, שר החינוך, שר התחבורה, שר הבינוי והשיכון , שר התיירות, שר הדתות, שר האנרגיה והתשתיות , סגן שר במשרד ראש הממשלה, סגן יו"ר הכנסת.

בעקבות ההחלטה לביטול הפריימריז בדצמבר 2008 החליט הרב לוי לפרוש "הצעתי למועצה הציבורית בראשות עמידרור לעשות פריימריז בכל מחיר לפחות לראשות המפלגה. הם לא קיבלו את דעתי, ומינו ליו"ר המפלגה את פרופ' הרשקוביץ, שהוא איש מאד נכבד ומאד נעים אבל עובדה שהתוצאה שהוא הביא הייתה הנמוכה ביותר שהייתה בתולדות המפלגה".

במה אתה עוסק היום?

"חזרתי למקצוע הראשון שלי, להוראה. היום אני דיקאן סטודנטים במכללת חמדת הדרום, ליד נתיבות. וגם מרצה שם לתנ"ך ומחשבת. בנוסף אני נותן שיעורים בכוללים של גמלאים בישוב (כפר מימון) אבל עיקר עיסוקי הוא במכללה".

מילאת כל כך הרבה תפקידים ובשנים האחרונות הורדת פרופיל כמעט לגמרי, האם חסרה לך העבודה בכנסת ומה שמתלווה לה?

"הורדתי לגמרי פרופיל, ברגע שקיבלתי החלטה אישית לפרוש מהכנסת בחרתי לא לעסוק יותר בעניינים פוליטיים. העדפתי להשאיר את הבמה לאנשים החדשים שבאים אחריי. המעורבות היחידה שיש לי היום היא שאני משמש בתפקיד ראש הועדה לתיקון החוקה של הבית היהודי. ביקשו ממני ולא ראיתי בזה מעורבות פוליטית, אלא משהו מקצועי. מעבר לזה אין לי מעורבות אחרת וזה לא חסר לי, ב"ה אני ממלא את זמני בדברים שאני מאד מרוצה מהם".

במהלך הבחירות בבית היהודי פורסם שקראת למתפקדים לתמוך באביחי בוארון בפריימריז. מדוע היה חשוב לך להצהיר את תמיכתך בו?

"רציתי לעודד את המועמדים התורניים. תמכתי גם באבי וורצמן וביהודית שילת, כי ראיתי את המגמה של בנט לעודד אנשים מסורתיים וחילוניים, וחששתי שהרשימה תהיה יותר מידיי חילונית ומסורתית. אביחי בוארון הוא בחור שאני מכיר ומעריך ויש לו יכולות, אותו דבר לגבי יהודית שילת שלצערי הרב נדחקה החוצה דרך השריון, מה שבעיני לא היה נכון לעשות. ואבי הוא איש טוב מאד שעשה הרבה מאד למען התורה בבאר שבע, ואנחנו מאד קשורים, הוא היה עוזר שלי שהייתי שר השיכון".

יש חשש שהבית היהודי תהיה פחות דתית ויותר מסורתית אם תמשיך בקו שבנט מנחיל?

"נפתלי בנט הוא יושב ראש המפלגה ואני מכבד את הדרך שלו. אני מאמין שלב המפלגה צריך להיות דתי, ובתוך המפלגה לשלב אנשים מסורתיים וחילוניים שמזדהים עם המטרות של מפלגה דתית, כולל דרך התורה והציונות הדתית. אבל אם נגיע לכך שרוב המפלגה תהיה חילונית ומסורתית זה כבר לא יהיה הבית היהודי שלנו. איילת שקד לדוגמא השתלבה יפה מאד ואני מקווה שהאחרים ישתלבו כמו שצריך".

מה דעתך על הטענה שהבית היהודי הוא "בית לבן" בו אין ייצוג מספק של מזרחיים?

"אני דוחה טענה זו מכל וכל. התנועה שלנו היא תנועה פתוחה לכולם. הייתי יו"ר המפלגה, אני ממוצא מרוקאי ולא הרגשתי לרגע שיש בעיה עם העניין הזה. אני חושב שגם היום יש ייצוג הולם, והעובדות מדברות בעד עצמן, איילת שקד, אלי בן דהן, שולי מועלם, מי שטוב נבחר בלי קשר למוצאו. שפכו את דמה של הבית היהודי בעקבות פרשת אוחנה בעניין הזה אבל זה ממש לא מוצדק ולא נכון. גם בציונות הדתית זה לא המצב, היום ביש"ע רוב ראשי המועצות הם ספרדים".

האם בעקבות פרשת אוחנה והזעם בעקבות השריונים הועדה לתיקוני חוקה בראשותך תפעל להגבלת סמכויותיו של בנט?

"אני מעדיף לא לומר את המסקנות שלי בעניין כי הפסקנו את הדיונים בעקבות הבחירות שהוקדמו. הועדה שלנו אכן דנה בזה לפני הבחירות ואנו נמשיך מיד בתום הבחירות. כמובן שזה יהיה אחד הנושאים המרכזיים שנדון בהם כאשר נחדש את העבודה".