"אינטרנט רימון": האומנם אינטרנט כשר?

הרב אמנון בזק זועם על התקלות הטכניות של ספקית האינטרנט הכשר, וטוען כי "אינטרנט כשר הוא לא רק אינטרנט המספק תוכן כשר, הוא גם שמירה על נורמות הלכתיות מוסריות בסיסיות"

חדשות כיפה הרב אמנון בזק 12/02/12 09:25 יט בשבט התשעב

"אינטרנט רימון": האומנם אינטרנט כשר?
notoriousxl-cc-by-sa, צילום: notoriousxl-cc-by-sa

כמו רבבות גולשים דתיים, גם אנחנו מנויים של אינטרנט רימון. כל המנויים כמותי חשים, שאין באמת דרך אחרת למשפחה הדתית המעוניינת לקבל את "מה שטוב באינטרנט", ולהימנע מכל הרע שיש ברשת. אולם, המציאות שבה חברה פועלת בלא תחרות בעולם המודרני היא כמעט בלתי-אפשרית. חברה שאין לה תחרות יכולה לזלזל בלקוחותיה ללא גבול, שהרי היא יודעת היטב: כמה שהלקוחות לא יתלוננו, אין להם באמת מה לעשות.

בעולם העסקי המודרני, בצד הבעיות והמורכבויות שלו, יש גם הרבה יתרונות, ובראשם התחרותיות. לא מזמן החלפנו את חברת קו הטלפון שלנו, משיקולים שונים. במשך כמה ימים זכינו לטלפונים עם כל מיני הצעות והטבות, שגרמו לנו רק להצטער שלא עשינו זאת מזמן. התחרותיות היא תנאי לעולם עסקים הוגן, המאפשר ללקוחות את השירות הטוב ביותר.

תקלות באינטרנט 'רימון' מוכרות לכל גולש, ולא פעם אנו מתייחסים אליהן בסלחנות מסוימת. אולם, אמש הייתה תקלה גדולה בספק אינטרנט רימון, שמנעה מרבבות לקוחות יכולת גלישה באינטרנט במשך שעות רבות, ולרבים גם יכולת שימוש בטלפון הביתי. תקלות קורות, אין ספק, לכל חברה; אולם מבחנה של חברה בעולם העסקי הוא כיצד מטפלים בתקלות ובאיזה אופן מתייחסת החברה ללקוחותיה בזמן תקלה. אמש, במשך שעות כלל לא ניתן היה להשיג מענה קולי ברימון, וגם כשבסופו של דבר הצלחתי להשיג מענה כזה, קיבלתי הודעה מוקלטת המבטיחה תיקון מהיר. הבוקר, כשהתברר שהתקלה עדיין לא תוקנה למרות ההודעות הקוליות, הצלחתי לאחר ניסיונות מרובים להשיג את התמיכה הטכנית, ואז שמעתי את ההודעה המרגיעה הבאה: "מיקומך בתור הוא - ששים וששה". כל השיחות הללו, בטלפון סלולרי כמובן, עולות כסף ומבזבזות זמן יקר.

ישנן שלוש בעיות מרכזיות בדרך התנהלות זו: ראשית, היא לא הוגנת מבחינה הלכתית ומוסרית. ניצול חוסר התחרותיות על מנת להגיש ללקוחות שירות הנופל באופן ניכר משירות בכל תחום אחר הוא עוול שלא ניתן להשלים עמו, במיוחד כאשר הלקוחות משלמים לא פחות, ולעתים אף יותר, מאשר לספקי אינטרנט אחרים. שנית, הוא עלול לגרום לרבים לעזוב את הספק ולפנות לספקים אחרים, שאינם מספקים סינון כראוי. ולבסוף, יש בכך גם חילול השם. חשתי בכך בבירור כאשר התקשרתי תחילה לחברה המספקת את שירותי הגלישה האלחוטיים שלי, וכאשר השבתי לפקידה שאני מנוי של 'רימון', היא ענתה לי בנימה של השתתפות בצער: "אה, רימון, טוב זה ידוע שיש להם הרבה בעיות. לא כדאי לך לנסות לעבור לספק אחר?".

אני מלא הערכה לרבנים שעמדו מאחורי הקמת אינטרנט רימון. אני רק פורש בפניהם את בקשתי, שאין לי ספק שרבים שותפים לה: אנא, נצלו את השפעתכם על מנת לעשות אחת משתיים: או לעודד הקמת חברה מתחרה, או ללחוץ על מנהלי חברת אינטרנט רימון לקחת על עצמם אחריות דווקא כחברה ייחודית בעולם הדתי, ולהתחייב לספק ללקוחות שירות ראוי. אינטרנט כשר הוא לא רק אינטרנט המספק תוכן כשר; הוא גם שמירה על נורמות הלכתיות מוסריות בסיסיות.