אין שר כלכלה - רכבת ישראל תחזור לחלל שבת

באין שר כלכלה בפועל, ראש הממשלה הממונה על המשרד, התיר לרכבת ישראל לבצע עבודות תחזוקה בשבת, לאחר שאלה נבלמו על ידי השר הקודם, אריה דרעי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/11/15 09:16 יז בכסלו התשעו

אין שר כלכלה - רכבת ישראל תחזור לחלל שבת
Chen Leopold/flash90, צילום: Chen Leopold/flash90

כפי שנצפה מראש, רכבת ישראל חזרה לבצע עבודות תחזוקה בשבת, זאת באישורו של שר הכלכלה בפועל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך דווח ב'כלכליסט'.

העובדה שחילול השבת נעשה באופן סדיר עולה מדו"חות הרכבת לרבעון השלישי של 2015, שפורסמו ביום חמישי האחרון. על פי הדוחות, שר הכלכלה לשעבר אריה דרעי שהחליט לעבור למשרד לפיתוח הנגב והגליל סירב לאשר לרכבת לעבוד בשבת גם אם מדובר בעבודות שלא קשורות במכירת כרטיסים. עם זאת, ברכבת אומרים כי "ביום 5 בנובמבר 2015 הודיעה המדינה לבג"ץ שלנוכח התפטרותו של שר הכלכלה הורה מ"מ שר הכלכלה (כלומר בנימין נתניהו) לפעול בהתאם למדיניות שהייתה נהוגה עד כה".

כלומר, שר הכלכלה אריה דרעי לא נתן לרכבת לעבוד בשבת בנושאי תחזוקה, אבל שר הכלכלה בפועל, בנימין נתניהו, הפך את ההחלטה וחתם לרכבת על היתר לביצוע עבודות, מה שהחזיר את המצב לקדמותו. ברכבת טוענים כי את חלק מהעבודות ניתן לעשות רק בשבת כדי לא ליצור הפרעות לתנועת הרכבות אך ניסיון העבר מלמד שניתן להסתדר גם ללא חילולי השבת.

זהו לא חילול השבת הראשון של רכבת ישראל, כבר לפני כחודש דווח ב'כיפה' כי ברכבת ישראל צפויים להפר את הסטטוס קוו, לפיו לא תתקיים תחבורה ציבורית בשבת. על פי לוח הזמנים המעודכן, רכבות שנוסעות צפונה מגיעות ליעדן דקות ארוכות אחרי כניסת השבת. כך לדוגמה, רכבת היוצאת בשעה 15:44 מתל אביב מרכז תגיע לחיפה כחצי שעה אחרי כניסת השבת.