אין להם בושה: בית כנסת רפורמי ביזה ספר תורה באופן בוטה

בבית כנסת שוויוני רפורמי בכפר יונה פרסו את קלף ספר התורה לאורך כל בית הכנסת ונתנו למבקרים לגעת בו ולהשתמש בו כמעין כיסוי, תוך כדי ביזוי הספר. סגן השר בן דהן: "ביזוי הקודש. אפעל בכל האמצעים לעצור הישנות המקרה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/10/14 15:11 כג בתשרי התשעה

אין להם בושה: בית כנסת רפורמי ביזה ספר תורה באופן בוטה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ביזוי חמור של ספר תורה בבית כנסת שוויוני רפורמי בכפר יונה. במהלך שמחת התורה פרסו המבקרים במקום את ספר התורה לאורך כל בית הכנסת והשתמשו בו כמעין כיסוי, תוך נגיעה בקלף וביזוי הספר באופן כמעט חסר תקדים.

על פי עדויות שהגיעו ל'כיפה' במהלך שמחת התורה הוציאו בבית הכנסת הרפורמי את ספרי התורה, אך בניגוד למקובל בבתי כנסת רגילים, הם פרסו את הספר לאורך כל המקום ונתנו למבקרים לגעת בו ואף להתכסות בו.

[embed]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1530829577159882&set=a.1530829617159878.1073741827.100006985635037&type=1&theater[/embed]

בראיון ל'כיפה' זועם סגן השר לשירותי דת על הנעשה בבית הכנסת הרפורמי. “מדובר בביזוי קודש חמור ביותר. ספר התורה הוא דבר קדוש, לא משתמשים בו ככיסוי, כמחיצה וודאי שלא עושים איתו משחקים. אין שום מקום לדבר כזה. אין שום שימוש לספר תורה חוץ מלקריאה. מותר לרקוד איתו כשהוא סגור אבל לפתוח אותו ולבזות אותו? חד משמעית הדבר אסור וחמור ביותר שנעשה בו שימוש כזה".

"יש כאן מהלך של ביזוי קודש וגם מבחינת הרפורמים לא ברור מה הם רצו להרוויח בזה. אין כאן כבוד לספר, אין כאן חיבור אליו אלא מדובר בביזוי קודש גמור. זו שמחת תורה? אין כאן כלום חוץ מביזיון".

לדבריו סגן השר, הוא מתכוון לפעול באמצעים משפטיים על מנת למנוע מתופעה שכזו לחזור בשנית. “אין כפי הידוע לי חוק שמחייב שמירה על קודשי ישראל אך אבדוק את העניין מול הלשכה המשפטית שלנו על מנת לראות האם מדובר בעברה. בכל מקרה, אולי יש מקום להעביר הצעת חוק בנושא. וודאי שאסור להשאיר את המצב כך", מסכם הרב בן דהן.

תגובת הרבה הרפורמית אדווה חפץ: “יש כל מני מנהגים שקשורים לשמחת תורה וזה לא חג שנזכר בתורה. כנראה שהמקור הוא בבבל. במהלך הדורות התווספו מנהגים כגון פתיחת ספר התורה על מנת להראותו לילדים. זה לא חילול התורה אלא קידוש התורה, והמנהג נהוג בקהילות רבות בחו"ל, גם אורתודוקסיות. התורה נועדה שמי שירצה ייקח וייטול. היו שם אנשים שראו בפעם הראשונה מה זה ספר תורה פתוח ולכן זה היה מאוד משמעותי. אני יודעת שבארץ הרעיון הוא להשאיר את התורה סגורה אך אנו נוהגים בשמחת התורה לפתוח את כל התורה".