אין אישור זקן- אין כניסה לבסיס

קבוצת חיילים שנשלחו לקורס מפקדי כיתות נאלצו לחכות שעות ארוכות מחוץ לבסיס משום שיחידותיהם לא הנפיקו להם אישור זקן. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "חיילים דתיים המבקשים לגדל זקן יוכלו לעשות זאת כפי שעשו עד היום".

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/07/16 16:03 יח בתמוז התשעו

אין אישור זקן- אין כניסה לבסיס
דובר צהל, צילום: דובר צהל

האם גם לזה התכוון הרב יגאל לוינשטיין? בשבוע שעבר נשלחו חיילים רבים לקורס מפקדי כיתות בבי"ס לחי"ר מטעם יחידותיהם, חלקם התחילו ללא בעיות מיוחדות את הקורס, אך קבוצה אחת נתקלה בקושי להתחיל את הההכשרה כסדרה מכיוון שאת פניהם עיטר זקן מבלי שהיה להם אישור רשמי לכך למרות שהדבר נבע מכשל טכני בלבד.

היחידות שמהם יצאו החיילים לקורס הפיקודי, לא שלחו את האישורים הנדרשים לצורך הנפקת אישור רשמי לגידול זקן, על כן משהגיעו החיילים לבסיס ללא אותם אישורים, נאמר להם שהם לא יוכלו להתחיל את הקורס ואף יאלצו לצאת מחוץ למחנה עד שיסדירו את העניין.

גורמים צבאיים המעורים בסיפור מסרו ל'כיפה' כי במשך מספר שעות נאלצו החיילים לשהות מחוץ לש.ג., בזמן הזה הם ניסו ליצור קשר עם יחדותיהם ע"מ לקבל את האישורים המתאימים ומשלא הצליחו נרמז להם לא אחת, שיוכלו להתחיל את הקורס אם רק יסכימו לוותר על גידול הזקן, לאחר שעמדו בסירובם ולאחר שהרבצ"ר הרב רפי פרץ והשלישות הפיקודית עורבו בעניין, הגיעו האישורים המיוחלים והחיילים הורשו להיכנס ולהצטרף לחבריהם.

ל'כיפה' נודע כי מפקד הקורס נתן הוראה ברורה שלא לאפשר לחיילים ללא אישור גידול זקן להתחיל את הקורס הפיקודי, אותם גורמים עימם דיברנו מציינים כי הדבר מקובל ולגיטימי אך השתלשלות האירועים היא זו שמצביעה לכאורה, על השינוי שחל ביחס של צה"ל לחיילים הדתיים באופן כללי ועל הבעיות שההליך הבירוקרטי במתן אישור זקן יוצר באופן פרטי, הליך שהפקיע את מתן האישורים מידי הרבנות הצבאית.

עד כה, חייל שרצה לגדל זקן היה צריך לפנות לרב היחידתי ולקבל ממנו אישור, כעת העניין הרבה יותר מסובך: על החייל לקבל המלצה מהרב צבאי, לאחר מכן עליו לקבל אישור ממפקדו הישיר שהוא אכן שומר מצוות ואז עוברת ההחלטה לידי השלישות הפיקודית שם יונפק לו (או לא) אישור רשמי לגידול זקן.

ההליך החדש והמסורבל אם כן, הוא הבסיס לסיפור כולו בנוסף כמובן לדרישה הלא מובנת מהחיילים לטפל בעניין כשהם שוהים מחוץ לבסיס מבלי שיהיו רשאים להיכנס.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הליך קליטת חיילים בקורס מ"כים מתבצע במתחם מסודר מחוץ לכותלי הבסיס. כחלק מתהליך הקליטה, חיילים בעלי זקן מתבקשים להציג היתר חריג לגידול זקן. חיילים אשר במעמד הקליטה לא היה ברשותם היתר זה התבקשו להסדיר את העניין אל מול יחידות האם. בסיום היום כלל החיילים נקלטו ביחידה. חיילים דתיים שאורח חייהם הוא דתי המבקשים לגדל זקן יוכלו לעשות זאת כפי שעשו זאת עד היום".