איך נראית השבת של ח"כ אחמד טיבי?

לכבוד פורים הוצאנו את מדור הבחירות מהבוידעם ויצאנו להכיר מקרוב את השבת של ח"כ אחמד טיבי, יו"ר מפלגת תע"ל ומהפרלמנטרים המשובחים של הכנסת. מה אוכלת משפחת טיבי לשבת ומה יש לו נגד קפה טורקי?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 21/02/13 18:43 יא באדר התשעג

במשך כל מערכת הבחירות הכרנו את השבת של המועמדים הדתיים לכנסת ה-19. השבת, לכבוד פורים, החלטנו להוציא את המדור מהבוידעם לטובת רעיון עם ח“כ אחמד טיבי, יו"ר מפלגת תע"ל. טיבי נולד בעיר טייבה ובה חי עד היום עם שתי בנותיו ואשתו מאי, רופאת שיניים במקצועה. הוא נחשב לפרלמנטר משובח וזו הכנסת החמישית ברציפות בה הוא יפעל למען הציבור הערבי במדינת ישראל - וישתדל מדי פעם להרגיז אותנו. הכירו את השבת של ח"כ ד"ר אחמד טיבי.

ח"כ טיבי, כידוע לך יום השבת הוא יום מקודש ליהדות ויום חופש במדינת ישראל. מה אתה עושה ביום שבת?

ברור שגם הכנסת לא עובדת בשבת, לכן אני מנצל יום זה לפעילות שטח ולסיורים על מנת להישאר תמיד מחובר עם הקהל ולעקוב אחרי הבעיות והצרכים של האזרחים הערבים. אני מבקר באזורי תעשיה, מרכזים קהילתיים, בתי ספר, אגודות, סטודנטים ועורך מפגשים עם פעילי המפלגה. בשבת אני מרשה לעצמי להתעורר מעט יותר מאוחר, שמונה במקום שבע, מתחיל את היום עם כוס קפה, אתם קוראים לו קפה טורקי, אנחנו קוראים לו קפה ערבי, שאותו אני נהנה להכין בעצמי, אפילו אם זה גורם לבלגאן במטבח.

אני מבלה עם המשפחה כדי לפצות ולו במעט על ההיעדרות מהבית שהעבודה הפרלמנטארית מאלצת אותי, אני כעת עדיין משלם את החוב של הבחירות , ואז מתחיל את סדר היום של הפגישות. לרוב הן נקבעות מראש, אבל אני אוהב הפתעות ודברים שלא תמיד מתוכננים מראש, זה נותן טעם מיוחד לחיים, לכן לפעמים נוספות פגישות, והסיום האידאלי מבחינתי הוא משחק כדורגל במיוחד אם הוא בדוחא וסכנין מנצחת.

ישנו מאכל מיוחד שאתם נוהגים לאכול בחגים?

האוכל שאמי מבשלת הופך כל ארוחה לחג. ואכן, בחגים אני, האחים והאחיות נפגשים בבית המשפחה ואמא מכינה סעודה שיכולה להתחרות עם כל מסעדת גורמה. אני אוהב במיוחד מאכלים ממולאים ועלי גפן וגם ׳מפתול׳ שזה כמו קוסקוס. אבל זה לא המאכל עצמו, אלא האהבה שבתוכו מה שגורם לו להיות כל כך טעים, אהבה של אמא.

מעבר לעלוני שבת ושו"ת SMS, מה אתה נוהג לקרוא ביום המנוחה שלך?

חוץ מעיתונים שכמובן אותם אני חורש ונהנה לקרוא את המאמרים של מיטב העיתונאים שישנם בעיתונות הישראלית, אני גם נהנה לקרוא ספרים של סופרים ערבים מהארץ ומהעולם. ישנה ספרות ערבית עשירה ומגוונת, לאחרונה קיבלתי במתנה ספר של הסופרת האלג'ירית אחלאם מוסתגאנמי שאותו אני קורה.

ספר לנו על אורח מיוחד שאירחת לאחרונה.

אם אתה מצפה לשמוע על האנשים הבכירים, אפתיע אותך שהאורחים המיוחדים שאני שמח לראות ביום מנוחתי אצלנו בבית הם החברים של הבת הקטנה שלי נטלי. היא בכתה ט', ואני נהנה לשוחח איתם ולשמוע מהם. הקטנים האלה יש להם חוכמת חיים לא רעה בכלל יחסית לגילם, זה דור אחר שצריך להקשיב לו ולהבין אותו. והחיוך של בתי נטלי במפגשים אלה שווה את כל יום המנוחה. אני מאוד אוהב מפגשים עם צעירי תע׳ל שהגיעו אלינו דרך הפייסבוק.

ח"כ טיבי, האם ישנו ערך מסוים ביהדות שחביב עליך במיוחד?

גדלתי בבית שמכבד את כל הדתות, והורי חינכו אותנו על ערכים אנושיים ומוסריים שהם זהים ומשותפים בין כל הדתות. לכן מאוד קומם אותי לראות למשל את ח"כ לשעבר בן ארי קורע את הספר הקדוש של הנוצרים, הברית החדשה. אנחנו לעולם לא נקרע את התנ"ך או כל ספר קודש אחר.

אחד הערכים שאני אוהב במיוחד ביהדות הוא "ואהבת לרעך כמוך" מספר ויקרא. אם ננהג כולנו לפי היסוד הזה נשכיל להבין עד כמה אנו מכאיבים אחד לשני , ואולי אז יהיה סוף להרבה תופעות אפלות המתפשטות לאחרונה כמו האלימות והגזענות כלפי האחר, הערבי במקרה הזה. זה גם יכול להביא לסיום הכיבוש. אין חיים יותר קשים מאשר לחיות תחת כיבוש, החירות היא ערך עליון.

אשאל הפוך, האם ישנו ערך באסלאם או בתרבות הערבית שחשוב שהציבור הדתי לאומי יכיר?
צר לי שישנה בורות אצל הציבור הישראלי היהודי כלפי האיסלאם והתרבות הערבית. לכן אנו רואים שנאה ודחייה עד כדי עוינות כלפי הערבים והאיסלאם אצל חלק מהציבור הישראלי. הקוראן הוא ספר אדיר , מלא תכנים דתיים, אנושיים וחברתיים. חשוב לי שכל יהודי ידע להכיר את התכנים האלה ואז יוודא כמה משותף ישנו בין ספרי הקודש של הדתות השונות. ישנם פסוקים בקוראן שמבטאים דרך חיים ויסוד להתנהגות אנושית הולמת, שמבטאים ערכים כמו צדק, אחווה, כבוד הדדי. פסוק זה למשל קורא לכבד את ההורים כאשר הם מזדקנים, ולא לדבר אליהם בכעס, ולהיות רחמנים כלפיהם, ולהתפלל למענם שה' ירחם עליהם כפי שגידלו אותי בהיותי קטן. "وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً{23} وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً{24}" (תרגום: "וציווה ריבונך כי לא תעבדו אלא אותו ועם מולידך נהג בדרך הטוב, ואם יגיעו לזקנה במחיצתך - שניהם יחדיו או רק אחד מהם - אל תגיד להם מאסתי בכם ואל תגער בהם, ואמור להם דבר כבוד ופרוש להם כנף של הכנעה ורחמים, ואמור: ריבוני רחם אותם כשם שגידלו אותי בקטנותי - סורת אל איסרא' - 17, איאת 23-24).
האם ישנו ערך יפה מזה? הלא נכון שזה מקובל על בני כל הדתות? זו היא דוגמה אחת ממאות דוגמאות שהייתי מאוד מקווה שהציבור היהודי לאומי יכיר.

מה גורם לך לאושר?
ישנם הרבה דברים שגורמים לי לאושר, החיוך של הבנות שלי בדרגה ראשונה, אבל גם כאשר אני מצליח לעזור לאזרח כלשהו באמצעות העבודה הפרלמנטארית, סטודנט שהתקבל לעבודה בזכות "חוק העיסוק במקצועות הפרא רפואיים" למשל, אזרח שקיבל פיצוי על עיכוב בטיסה לאחר יחס משפיל ע"י אנשי הביטחון בשדה תעופה, וכל הישג למען הציבור שבחר בי.

גלה לנו למה אתה מתחפש בפורים.

ראשית כל אני רוצה לאחל לקהל הקוראים החוגגים את חג פורים, חג שמח. ושעשע אותי לראות תחפושות של "אחמד טיבי" בפורים בשנים קודמות. למרות שאני מעדיף להיות אני, בלי תחפושת.

אגב, האם אתה בעד החלת יום ראשון כיום שבתון?
כן. המשפחה באופן כללי חיה במכלול של לחץ עבודה, בקושי נפגשים, אין זמן איכות ביחד, עד כדי כך שאנו רואים התפוררות של התא המשפחתי. יום שבתון נוסף יכול לקרב ולספק זמן להידוק הקשר המשפחתי. אבל חשוב לבחון את ההשלכות הכלכליות של צעד זה על כלל המשק לפני שמחליטים. איני מסכים שהדבר יפגע ביום שישי כחופשה למוסלמים.

לסיום, שתף אותנו בסיפור מצחיק שקרה לך בעבודתך הפרלמנטרית.

כאשר ניהלתי את ישיבות הכנסת הקודמת, היו הרבה מקרים מצחיקים בתוך העשייה הפרלמנטרית הרצינית. אני זוכר שפעם רציתי לנאום ולא היה סגן יו"ר כנסת שיחליף אותי, אז נאלצתי לקרוא אני לעצמי לעלות לדוכן שעליו כבר הייתי כדי לנאום, ואם חרגתי מהזמן אז להעיר לעצמי, ולהודות לעצמי בסוף. זה מה שהיה ואכן צחקנו באותה ישיבה במליאה.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il