איך גרעין צומח

גרעין מסוג חדש מבצבץ ברמת אביב. תחילתה של השתלבות בריאה יותר בעם ישראל?

חדשות כיפה אדם צחי 25/08/08 00:00 כד באב התשסח

איך גרעין צומח
YuvalH-cc-by, צילום: YuvalH-cc-by

בחודש האחרון הולך וצומח לו גרעין תורני ברמת אביב. מיוחד, לא יומרני, המנסה לתרום במה שאפשר לסביבה. אין מדובר בהקמת בית מדרש גדול שתלמידיו יוצאים "להפיץ את האור" ו"לכבוש את העיר", אלא בקבוצה של שבע משפחות דתיות שפשוט עברה להתגורר ברמת אביב. ערן יונגר, יוזם המהלך, מספר כי הדבר התחיל לא בתור יוזמה אמביציוזית, אלא פשוט בתור רצון לעבור דירה, "לשכונה שבה גדלתי", כדבריו.


אין דתיים ברמת אביב?

"יש דתיים ברמת אביב", אומר ערן, "אבל אין הרבה צעירים. בגדול, מבחינת הדתיים, השכונה מאוד מזדקנת. אין הרבה זוגות מתחת לגילאי חמישים. אני לא מכיר יותר מ- 3-4 זוגות דתיים צעירים".

ערן נולד וגדל ברמת אביב. בנעוריו למד בישיבת שבי חברון, בית המדרש בעלי וכולל "נאות דוד". לאחר מגורים בעיר דוד, החליטו ערן ומשפחתו (9 נפשות, כן ירבו), לעבור לרמת אביב.


נזהרים מהצהרות (צילום: YuvalH-cc-by)


ערן מדבר בקול מהוסס, עדין מאוד, נזהר מהצהרות וחשיפה חזקה מדי לאור התקשורת. "הכוונה שלי הייתה פשוט לעבור דירה ולפעול בשכונה. לאט לאט זה עבר מפה לאוזן ואנשים שאלו אם אפשר להצטרף. אמרתי להם: "להצטרף למה? השכונה פתוחה, היא לא של אבא שלי, כמו שאומרים, וכל אחד מוזמן לבוא ולגור". לאט לאט הגיעו אנשים, רצו לשבת ביחד ולחשוב מה אפשר לעשות ולתרום. מזה התגבשה הקבוצה".


מאיפה המשפחות?

"זה מאוד מגוון. מעיר דוד, מאלון שבות, גבעת שמואל, מעלה אדומים, תל אביב".

ההטרוגניות איננה פוסחת גם על מקצועות אנשי הקבוצה: ניתן למצוא ביניהם פרסומאי, יועצת חינוכית, קצין בקבע, קלינאי תקשורת, עובדת סוציאלית ומורה למחשבת ישראל בתיכון חילוני.

ייתכן ומדובר בנביטה של זן חדש של גרעינים תורניים: לא בומבסטיים, מלאי הצהרות ותוכניות גרנדיוזיות, אלא בגרעין עצמאי, פשוט והטרוגני, שפשוט בא להיות שם.