אחרי 70 שנה: אותר קמע ששרד את השואה והוקדש מבן לאומו בגטו לודז'

אנשי מכון 'שם עולם' איתרו קמע שנמסר בבן לאימו בגטו לודז' כמזכרת במקרה והבן ישלח למחנה השמדה. "סיפור אהבה בין בן לאימו שרצו לזכור אחד את השנייה באחד מהגטאות האכזריים ביותר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/09/14 15:10 ח באלול התשעד

אחרי 70 שנה: אותר קמע ששרד את השואה והוקדש מבן לאומו בגטו לודז'
שם עולם, צילום: שם עולם

מרגש. קמע ששרד את תופת השואה והוקדש מבן לאימו בגטו לודז' אותר השבוע בידי אנשי מכון 'שם עולם' בכפר הרוא”ה. על-גבי הסיכה חרט הבן ציור של הגטו שבו הדגיש את הגדר שהקיפה את הגטו ואת מגדל השמירה של השומר. כמו כן, על הסיכה חרט הבן את האותיות הלועזיות LW, שמסמלות, כפי הנראה, את השם הפרטי ושם המשפחה של האם.

על-פי ההערכות, הקמע הוכן בגטו במרץ '43 ממטבע וניתן כמתנה מבן לאימו כדי שתשאר לה ממנו מזכרת- למקרה והוא ישלח למחנה השמדה. עוד מעריכים כי שאר המשפחה שכללה את האב ואחים נוספים שהיו בגיל עבודה- נשלחו עוד בשנת '42 למחנות ההשמדה- טרם הכנת הסיכה. גם הבן וגם אימו נספו ונשלחו למחנות השמדה בשנת '44- כשנה לאחר הכנת הסיכה.

(צילום: שם עולם)

קמע זה נותן זווית ראייה נוספת אל תעצומות הנפש של יהודים אשר חיו את חייהם בלב התופת הנאצית והצליחו אף-על-פי-כן מתוך מעמקי הרוע לשמור על חום-לב ואנושיות.

חשוב לזכור כי גטו לודז' היה אחד מהגטאות הגדולים ביותר בפולין וחיו בתוכו על פני שטח של כ-2.5 קמ"ר בצפיפות נוראה מעל ל-165 אלף יהודים. השבוע ציינו 70 שנה לחיסולו של הגטו שמתוך 204 אלף היהודים שהיו בו לאורך כל תקופת פעילותו- רק 10,000 שרדו.

הרב אברהם קריגר העומד בראש מכון 'שם עולם' לחקר,חינוך והנצחת השואה מסר לנוכח הגילוי: "הגילוי המרגש מספר סיפור אהבה בין בן לאימו שרצו יותר מהכל, מבעד לדיכוי ולהשמדה, לזכור אחד את השניה באחד מהגטאות הצפופים והאכזריים ביותר בפולין. על אף שהם לא שרדו- זכרון אהבתם שרד את התופת. נדמה כאילו קמע זה בא להזכיר לנו, במיוחד בימים בהם השכול מהרוגי מבצע 'צוק איתן' עודנו טרי, שעלינו בכל מחיר לשמור על ניצוץ אחדותנו".