אחרי 30 שנה: פולארד שוחרר מהכלא האמריקאי

בדיוק 30 שנה אחרי שנעצר ונכלא, המרגל הישראלי יונתן פולארד שוחרר היום (ו') מהכלא האמריקאי. ראש הממשלה בירך: "אני מאחל ליונתן שהשבת הזו תעניק לו אושר ושקט שיהיו סימני דרך להמשך חייו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/11/15 13:03 ז בכסלו התשעו

אחרי 30 שנה: פולארד שוחרר מהכלא האמריקאי
המטה לשחרור יונתן פולארד, צילום: המטה לשחרור יונתן פולארד

אחרי 30 שנות מאבק - 10,956 ימים בהם מאות הפגנות, מאות אלפי שלטים ומדבקות, עשרות שירים, ועשרות אלפי כתבות - שוחרר המרגל הישראלי, יונתן פולארד מכלאו בארה"ב והוא בן 61. בחמש השנים הקרובות ייאסר עליו לגלוש באינטרנט להתראיין לתקשורת, או להגיע לישראל.

נשיא המדינה בירך על שחרורו של פולארד: "ברוך מתיר אסורים. כולנו מברכים על שחרורו של יונתן פולארד אחרי שנות מאסר ארוכות וקשות. לאורך כל השנים כאבנו את כאבו של פולארד וחשנו אחריות ומחויבות להביא לשחרורו. נברך היום את יונתן ומשפחתו באיחודם, לשנים ארוכות וטובות בבריאות ושלווה".

ראש הממשלה הודיע אחרי השחרור: "העם בישראל מברך על שחרורו של יונתן פולארד. כמי שהעלה את עניינו במשך שנים רבות בפני נשיאי ארה"ב, ייחלתי ליום הזה. לאחר שלושה עשורים ארוכים וקשים מתאחד יונתן סוף סוף עם משפחתו. אני מאחל לו שהשבת הזו תעניק לו אושר ושקט שיהיו סימני דרך להמשך חייו".

במחווה מרגשת, בישוב קריית נטפים קראו לכיכר המרכזית על שמו של פולארד - 'כיכר פולארד'. "אנו מקווים כי בזמן שהוא יגיע לישראל נוכל לחגוג עמו את הסרת הלוט מהשלט שעל הכיכר שייקרא החל מהיום "כיכר פולארד״, אמרו תושבי הישוב לאחר קבלת ההחלטה, ״אנו מקווים כי מחווה זו תגיע לאוזניו של פולארד ברגע שישוחרר״.

(צילום: המטה לשחרור יונתן פולארד) יונתן פולארד ורעייתו אסתר בדירתם בניו-יורק

סיפורו של המרגל הישראלי

סיפורו של פולארד הוא אחד הסיפורים התמוהים ביותר ביחסי ארה"ב-ישראל וכל הקשור למידע המשותף אותו הן חולקות, על בסיס יומי. פולארד נעצר בח' כסליו תשמ"ו בצאתו משגרירות ישראל בוושינגטון, שם ביקש מקלט מדיני ונדחה. מתוקף תפקידו כמנתח חומרי גלם מודיעיניים נחשף פולארד למידע מסווג שהיה קשור בישראל. בחורף 1984 פנה פולארד לאביאם סלע, אלוף משנה בחיל האוויר הישראלי, ששהה בארצות הברית בחופשת לימודים, והציע את שירותיו עבור מדינת ישראל.

בשנים 1984-1985 העביר פולארד מאות אלפי מסמכים מסווגים לידי סלע, וזה מסר אותם למחלקת ביון מיוחדת בלשכה לקשרי מדע (לק"ם) של משרד הביטחון - גוף עלום שמטרתו הייתה השגת טכנולוגיות מערביות לטובת התעשייה הצבאית הישראלית. בראש הארגון עמד רפי איתן לימים שר בממשלת ישראל. העסקתו של פולארד נעשתה מאחורי גבם של שרי הביטחון יצחק רבין ומשה ארנס. פולארד טען שפעל מתוך רצון להגן על קיומה של ישראל - ואילו האמריקנים טענו שפעל מבצע כסף ואף העביר מידע למדינות נוספות.

(צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

האיש שמכר מידע

ח"כ נחמן שי אמר בראיון לפני כמה חודשים כי "ברור שאנחנו לא יודעים את הסיפור כולו, וברור שאנחנו לא יודעים מה מהות החומרים הביטחוניים שהוא גנב והעביר לנו. ובכלל קשה לנו לתפוס את הרעיון שאדם בוגד במולדתו. אם אני אשווה את זה לסיפור של וענונו אתה תגיד שזה משהו דומה? אתה לא תאהב את ההשוואה הזאת, אבל זה הסיפור זה אנשים שעבדו בתוך הממסד הביטחוני".

על פי שמועות שהתפרסמו מאוחר יותר, פולארד ניסה למכור חומרים מסווגים למדינות נוספות דברים שאושרו על ידי ח"כ שי, "הוא ניסה למכור חומר גם למדינות אחרות, לא רק לישראל. אבל אני לא רוצה לפגוע בו היום אני חושב שזה לא יהיה נכון וראוי היום. בסופו של דבר ישראל קיבלה אחריות למעשיו, בסופו של דבר הוענקה לו אזרחות ישראלית שאומרת משהו לכל אחד מאתנו, ולכן אני חושב כמו שהכלל אומר מודה ועוזב ירוחם. צריך היה לתת לו מזמן לצאת הביתה. היה פה כסף, הוא קיבל תשלום על מעשיו, הוא קיבל תשלום, אולי לא קיבל הכל אבל קיבל תשלום. זה גם סוג של ריגול".

פולארד הועמד לדין והסכים לעסקת טיעון. הוא הודה והורשע בריגול עבור מדינה ידידותית ללא כוונה לגרום נזק לארצות הברית. התביעה ביקשה להטיל עליו 20 שנות מאסר. לטענת רפי איתן, הוא הסכים לספק לרשויות האמריקניות מידע מפליל על פולארד, כיוון שידע שישראל וארצות הברית הגיעו להסכם לפיו הוא ירצה לא יותר מעשר שנות מאסר. עד היום ישנם כאלו שמאשימים את שמעון פרס שהיה אז ראש הממשלה שנתן לאיתן את ההוראה ל"מכירתו" של פולארד.

מדוע הוחמר עונשו של פולארד

ימים אחדים לפני גזר הדין העביר מזכיר ההגנה האמריקני דאז, קספר ויינברגר, מזכר חסוי שכלל את הטענה שפולארד היה קשור למרגלים של ברית המועצות דבר שהיה בזמנו האשמה חמורה במיוחד. בעקבות המזכר גזר בית המשפט מאסר עולם עם המלצה שלא לשחררו לעולם. העונש שפולארד קיבל הפתיע רבים, משום שהתביעה לא דרשה עונש כה חמור ומשום שהעונש הכבד ביותר שהוטל בארצות הברית עבור ריגול למדינה ידידותית הוא 14 שנות מאסר. דוגמאות של מרגלים אחרים שריגלו עבור מדינות ידידותיות פחות נקצב להרבה פחות שנים מאשר פולארד דבר שעורר ביקורת קשה על התנהגותם של האמריקאים.

(צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90)

בחורף 1996 העניק שר הפנים חיים רמון, אזרחות ישראלית לפולארד בעקבות החלטת השר הקודם, אהוד ברק, מה שהעביר מסר של לקיחת אחריות בידי ישראל. ב-1998 הודיע היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה כי "ג’ונתן פולארד היה סוכן ישראלי, שטופל על ידי מי ששימשו בעלי תפקידים בכירים ברשות ישראלית מוסמכת - הלשכה לקשרי מדע. לאור עובדה זו מכירה ממשלת ישראל במחויבותה כלפיו ומוכנה לשאת באחריות מלאה הנובעת מכך". ההכרזה הביאה לכך שפולארד קיבל גימלה ממשלת ישראל שגם נשאה בחלק מהעלויות המשפטיות שלו.

המאמצים הכושלים

במשך עשרות שנים היו מעורבים ראשי ממשלה, שרים ושגרירי ישראל בוושינגטון בניסיונות לשחרר את פולארד מכלא בטנר שבצפון קרוליינה. דווקא ראש הממשלה בנימין נתניהו היה הכי קרוב (פעמיים) לשכנע את האמריקנים, אבל הניסיונות כשלו.

בשנה שעברה דחו ועדת שחרורים ומשרד המשפטים האמריקני בקשה רשמית שהגיש פולארד לשחרור בתנאים מגבילים, אחרי 29 שנים בכלא כשהוא מתחנן לשחרור בשל מצבו הבריאותי שהתדרדר מאד בשנים האחרונות והביא אף לאשפוזו כמה פעמים. ההחלטה בשנה שעברה התקבלה לאחר ששני נציגים של הממשל שהופיעו בפני הוועדה הסבירו ששחרורו של פולארד כעת הוא "זלזול בחומרת העבירה ומסר של חוסר כבוד לחוק". זאת למרות שבכירים רבים לשעבר מהממשל האמריקאי טענו כי יש לשחרר את פולארד וכי חומרת העונש אינה הגיונית.

[embed]

]

ההתנגדות האמריקנית לשחרור התקבלה באכזבה עמוקה בישראל וכן בוועד למען שחרור פולארד, שכן שבעה חודשים קודם לכן - הביע מזכיר המדינה, ג'ון קרי, נכונות לשחרור פולארד כחלק מביצוע הפעימה הרביעית של שחרור האסירים בידי ממשלת ישראל, ובכללם 14 אסירים ביטחוניים ממזרח ירושלים. ממשלת ישראל סירבה בסופו של דבר לבצע את הפעימה הרביעית - עקב סירובם של הפלשתינים להאריך את המשא ומתן - וכך גם טורפד שחרורו של פולארד. זאת למרות שיש לציין שהאמריקאים מעולם לא אישרו ששחרורו של פולארד היה אמור להיות חלק מעסקת שחרור האסירים.

השמחה הגדולה

הידיעה על שחרורו הקרוב של פולארד התקבלה בישראל לפני כשלושה חודשים בהתרגשות רבה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שוחח עם היוודע הבשורה על דבר השחרור הקרוב עם אשתו של פולארד, אסתר, כשהוא רומז על קשר שלו לעניין למרות ההכחשות האמריקאיות. "אחרי עשרות שנים של מאמצים סוף סוף פולארד ישתחרר מהכלא", אמר נתניהו. "לאורך תקופת מאסרו הקפדתי להעלות את נושא שחרורו בפגישותיי ושיחותיי עם ראשי הממשל האמריקני, ואנו מחכים לראות את פולארד יוצא מהכלא".

עורכי דינו של פולארד, אליוט לויר וז'אק סמלמאן, אמרו בהודעה משותפת לתקשורת כי "אנחנו מצפים לראות את הלקוח שלנו בחוץ, תוך פחות מארבעה חודשים". אף שעל פולארד ייאסר לצאת מארצות הברית בחמש השנים שלאחר שחרורו, עורכי דינו אמרו כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה יכול לבטל מגבלה זו ולאפשר לו להגיע לישראל מיד לאחר השחרור: "אנחנו קוראים לנשיא להשתמש בכוחו ולעשות זאת". לדברי עורכי הדין, אם בקשת פולארד לעבור לישראל לא תאושר, הוא מתכנן לגור באזור ניו יורק. על פי ההערכות והדיווחים מהבית הלבן אובמה לא מתכוון להתערב בהליך ואינו מתכוון לאשר לפולארד לעזוב את ארה"ב.

מסר כזה הועבר על ידי דובר מחלקת המדינה האמריקאית, אליסטר באסקי, שאמר בראיון ל'מעריב' כי אין בכוונת הנשיא להתערב בהחלטת ועדת השחרורים. "מעמדו של פולארד נקבע על ידי ועדת השחרורים של ארצות הברית על פי נהלים קבועים, והחלטתה של ועדת השחרורים בשום אופן לא קשורה לשיקולי מדיניות חוץ". לדבריו, "פולארד ירצה את עונשו על העבירות החמורות מאוד שביצע כפי שנקבע בחוק וכי אין בכוונת הנשיא לשנות את תנאי השחרור על תנאי של פולארד".

פרקליטיו של פולארד העבירו את תודתיו של המרגל, "פולארד רוצה להודות לכל אלפי דורשי שלומו בארצות הברית, בישראל ובעולם כולו, שהעניקו לו תמיכה איתנה באמצעות עצרות, משלוח מכתבים, שיחות טלפון לבכירים ותפילות לשלומו, הוא מביע הערכה עמוקה לכל מחווה, קטנה או גדולה".

בהודעה שמסר עו"ד אפי להב, יו"ר מטה המאבק למען פולארד, הוא ציטט דברים שביקש פולארד למסור: "אחרי 30 שנות מאסר ומאבק, יונתן מחכה בכיליון עיניים לרגע שבו יוכל להתאחד משפחתו שנלחמה כל השנים לשחרורו, חיכתה לו והצליחה לשמר בו את גחלת התקווה במשך תקופה בלתי נתפסת זו".

סיפורו של פולארד היה צל שחור שריחף כל העת על יחסי ישראל ארה"ב ובישראל מקווים ששחרורו הצפוי מהכלא מחר בבוקר (ו') יישב את ההדורים בין המדינות בנושא. אין ספק שהחלטה של אובמה לאשר לפולארד לעבור להתגורר בישראל תהווה מחווה נאה של הנשיא לישראל, אך כאמור הסיכויים שאכן כך יקרה נמוכים למדי, בטח לאור היחסים המתוחים שבין נתניהו לבית הלבן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן