אחרי 100 שנה של סטטוס קוו:המטרונית בחיפה פעלה בחג הפסח

המטרונית שירתה את תושבי העיר במהלך יומיים של שבת וחג שביעי של פסח, זאת למרות שע"פ הסטטוס קוו, ביום החג הראשון אמורה להיות השבתה של התחבורה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 16/05/16 10:41 ח באייר התשעו

אחרי 100 שנה של סטטוס קוו:המטרונית בחיפה פעלה בחג הפסח
שמואל וולף, צילום: שמואל וולף

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, תקופה בה אילצו הבריטים את נהגי חברות התחבורה העבריות לעבוד בחגי ישראל, אפילו ביום כיפור, לצורך מה שהוגדר "מאמץ מלחמתי", מאפשרת מדינת ישראל להפעיל תחבורה ציבורית לכל אורך החג.

עידן יוסף באתר News1 חשף כי במהלך חג שביעי של פסח האחרון, אישר משרד התחבורה להפעיל את המטרונית (אוטובוס רב-קיבולת בחיפה של חברת דן) לכל אורך החג, במשך יומיים בהם נחגגו שביעי של פסח ביום שישי, וביום השבת שלאחריו.

מזה כמעט מאה שנים הנוהג בארץ-ישראל, לפני קום המדינה ואחריה, הוא שכאשר חלים שני ימי שבתון רצופים (כגון: שבת וחג, או ראש-השנה הנחוג יומיים) - מושבתת לחלוטין פעילות התחבורה הציבורית ביום השבתון הראשון בכניסתו, גם זו המורשה לפעול בשבת רגילה, ומתחדשת למחרת - ביום השבתון השני אחר-הצהריים או בערב. כך שלפי ההסדר הזה, המטרונית הייתה אמורה לפעול אך ורק ביום שבת בשעות אחר הצהריים, ובמקום זאת, פעלה מערב החג בחמישי ועד צאת השבת.

בשביעי של פסח שחל השנה ביום שישי הפסיקו אגד ונתיב אקספרס את הקווים הסדירים כבר בערב החג (ד') לפני כניסתו, כאשר הקו האחרון יצא בסביבות 17:30 וסיים את פעילותו לפני כניסת החג. קווי הבוקר והצהריים לחופי-הים ביום שישי בוטלו, ופעילות רוב הקווים המורשים בחיפה חודשה רק ביום שבת החל מן השעה 16:00 והלאה, למעט קו אחד שהחל את פעילותו כבר בשעה 15:00, וקווים נוספים הפועלים בשבתות רגילות שלא נמצא הכרח להפעלתם.

פעילות התחבורה הציבורית בחיפה מתחלקת לשניים - קווים שהחוק שנחקק בתחילת שנות התשעים מתיר או אוסר, וקווים שעליהם לא חל החוק אך נוהג סטטוס-קוו היסטורי. פעמים רבות בעבר הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ על כך שמשרדו מקפיד על שמירת הסטטוס-קוו, וכאשר החלה המטרונית בחיפה לפעול, אישר משרד התחבורה את הפעלתה ביום החג הראשון של ראש-השנה תשע"ד (2013).

ממשרד התחבורה נמסרה תשובה לקונית לNews1 שאינה מכחישה את ממצאי התחקיר: "קווי השרות של האוטובוסים והמטרונית פועלים בהתאם לרישיונות, כפי שאושרו על-ידי משרד התחבורה בהתאם לתקנות התעבורה".