אחרי "חוק טל", מגיע תורו של "חוק המכינות"

הצעת החוק החדשה, שהגיש ח"כ מוטי יוגב, מבקשת להסדיר בחקיקה את תקופת הלימוד במכינות הקדם צבאיות, כך שיתאפשר לתלמידים לדחות את שירותן לטובת תקופת לימודיהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/13 11:30 כו בחשון התשעד

אחרי "חוק טל", מגיע תורו של "חוק המכינות"

ח"כ מוטי יוגב (אל"מ במיל'), חבר ועדת חוץ וביטחון הגיש היום (ד‘) יחד עם קבוצת חברי כנסת, לשולחן הכנסת את "חוק שירות תלמידי מכינות קדם צבאיות". בישראל קיימות כיום 44 מכינות. מהן 23 מכינות חילוניות ומעורבות, 19 ציוניות דתיות, מכינה דרוזית ומכינה חרדית ראשונה בהקמה.

חברי הכנסת שהצטרפו לח"כ מוטי יוגב כיוזמי החוק הם: עמרם מצנע, אורלי לוי אבקסיס, איילת שקד, יוני שטבון, עמר בר לב, עפר שלח, גילה גמליאל, שמעון סלומון, שמעון אוחיון, שולי מועלם, ניסן סלומינסקי, יריב לוין, צחי הנגבי וזבולון כלפה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "המכינות בונות כח אדם בעל מוטיבציה מיוחדת לשירות בצה"ל, רבים מבוגריהם ממשיכים לקצונה ופיקוד ותרומתן רבת השנים לאיכות הפיקוד והחיילים בצה"ל וכן למעורבות בוגריהם בחברה הישראלית, היא מן המפורסמות“.

”אפשרות דחיית הגיוס לצורך לימוד במכינה קדם צבאית הוסדרה עד לאחרונה בחוק דחיית שירות לבני ישיבות שתורתם אומנותם (חוק טל), מטרתה של הצעת החוק היא לשוב ולקבוע הסדרה מפורשת של הלימוד במכינות הקדם צבאיות בחקיקה ראשית. חוק זה, בא להסדיר את אפשרות דחיית השירות של הלומדים במכינות הקדם צבאיות, זאת מאחר וחוק 'השוויון בנטל' העוסק בתלמידי הישיבות, אינו כולל את דחיית שירותם של תלמידי המכינות הקדם צבאיות“, נכתב בהצעת החוק.

נזכיר כי המכינה הקדם צבאית הראשונה הוקמה בשנת תשמ"ח 1988, בישוב עלי שבשומרון ע"י הרב אלי סדן והרב יגאל לוינשטיין, כמסגרת שנועדה לחזק את המוטיבציה לשירות בצה"ל וכן את מוכנות הנוער הדתי והכללי, להתמודד עם השירות הצבאי. בשנת 1997, קמה מכינת "נחשון", המכינה הקדם צבאית החילונית הראשונה, המחנכת את חניכיה למנהיגות, גיבוש זהות ציונית ויהודית, מעורבות חברתית ומוטיבציה לשרת בצה"ל.