"אחינו": תנו לקצב את הזכות לשוב בתשובה

אחרי 5 שנים בכלא, צריך להשאיר למשה קצב את האפשרות לחזור לחיים נורמאליים ולעשות תשובה. איתמר סגל מבקש לא לקרוא לו 'האנס המורשע' אלא 'אחינו אתה'

חדשות כיפה איתמר סג"ל 21/12/16 19:34 כא בכסלו התשעז

"אחינו": תנו לקצב את הזכות לשוב בתשובה
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

אני יודע שזה לא בדיוק שוחה עם הזרם וממש לא פוליטיקלי קורקט, אבל בכל זאת, את האמת יש לומר, גם כאשר רוב האזניים ערלות מלשמוע.

גם אם נצא מנקודת הנחה שכל מעשיו של קצב היו אחת לאחת כפי שנכתב בהכרעת בית המשפט, גם אם נפל לשפל המדרגה ופגע קשות בעניינים שבין אדם לחבירו וממילא בין אדם למקום, גם אז שמורה לאדם הזכות הבסיסית לפתוח דף חדש ולהשאיר את העבר מאחוריו.

דוקא כיום, כאשר שיח הזכויות שולט בכל מקום - שיח מקודש בשמו מפנים אנשים מבתיהם לאחר 20 שנה בשל זכות הקניין, חושפים כל דבר בשם זכות הציבור לדעת ופותחים כל תפקיד צבאי לנשים בשם הזכות לשיוויון, דוקא כיום חשוב להדגיש את הזכות הגדולה ביותר השמורה לאדם באשר הוא אדם על פי תורת ישראל: הזכות לשוב בתשובה.

כל אדם מאיתנו, בין בעניינים שבין אדם לחבירו ובין בעניינים שבין אדם למקום מתפלל כל העת שיינתן בו האמון, האמון שהוא מסוגל לתקן, לשוב ממעשיו הרעים ולפתוח דף חדש. וכשם שאנו מצפים מהסביבה שתתחשב בנו, כך מצווים אנו להתנהג כלפי האחרים ולתת להם את הזכות הזו - הזכות לשוב בתשובה. הדברים הללו כתובים בתורה, שנויים בנביאים, משולשים בכתובים ושבים ונשנים אין ספור פעמים בכל ספרי חז"ל ובהדגשה גדולה בספרו הגדול של הרא"ה הגדול: אורות התשובה.

משום מה, אנו מרבים להתפלל על כך בימים הנוראים, מרבים ללמוד על כך, אך ממאנים להאמין שזה אפשרי. אנו מסרבים לקבל את צו התורה, שבניגוד לשיטה הנוצרית הרואה בעולם ובאדם כישלון מוחלט מראשית הבריאה, התורה מבארת לנו שיש אפשרות לתיקון שלם ושיש תקוה.

הדברים הללו נכונים כלפי נשיא שחטא וישב בכלא, שפל ומושפל במשך חמש שנים, הדברים אמורים כלפי רב מוכר בציבור שהואשם בענייני מין וגלה ליישוב בצפון, הדברים אמורים כלפי חוטאים וחוטאות רבים שחיים בינינו.

ואם תאמרו, הכל טוב ויפה, אך הנשיא לשעבר לא ביקש מחילה? אכן, הוא לא עשה כן, אך באמת לא מצינו בדברי החכמים שתשובה, אפילו תשובה שבין אדם לחבירו תלויה בפרסום מעשה החטא ובמחילה פומבית. על החוטא להתנצל בפני הנפגע בלבד ולבקש את מחילתו. אמנם, אם רוצה החוטא לשוב לתפקידו הקודם, או אז הוא מצווה להוכיח קבל עם ועדה שעשה תשובה גמורה, כפי שמבאר הרמב"ם על אותו שוחט שמכר טריפות ועל מנת לשוב למשרתו עליו להוכיח שהוא מסוגל להפסיד ממון כתוצאה מהטרפת בהמותיו.

ולא, אל תשלפו את הקלישאה כאילו מדובר בתמיכה בעבריינות מין ועידוד פגיעה בנשים, כי זה הבל מוחלט. אדם בוגר שחף מהטיות רגשיות או פוליטיות יודע להכיל מורכבות. אדם בוגר מבין שיחס אנושי לחוטא אין משמעותו עידוד החטא בעצמו. גם תורתינו ידעה לערוך חילוק ברור וללמדנו כי בכל יהודי, גם חוטא, קיימת סגולה מכוחה אנו מחוייבים באהבת ישראל, למרות שאנו שונאים מאוד את הרוע שבו. אדרבה, הרב קוק היה נוהג לומר שכאשר מפרידים את הרוע מן האדם, הרוע ניצב לבדו וכעת ניתן לשנוא אותו כפליים.

לכן, אנא, אנשים יראי שמים אנו, ומאמינים בדבר ה', בדברי החכמים, בתורה שבכתב ושעל פה. אל נא נשחה עם הזרם העכור, אלא נשתה ממעיין מים חיים של התורה האומרת לנו: שובו בנים שובבים - ארפא משובותיכם, ונקה האיש מעוון. אנא, אל תקראו לו - האנס, האנס המורשע או שאר ביטויי גנאי. קראו נא לו בשמו - משה קצב. אל נא נזכיר לאדם את חטאיו הראשונים וניפול בהונאת דברים. שוב לביתך בשלום משה, וחיה את שאר ימיך בשלום, כי אחינו אתה, למרות הכל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן