אושר לקריאה ראשונה החוק המשריין מקומות לנשים בוועדה למינוי דיינים

החוק של ח"כ שולי מועלם וח"כ עליזה לביא, המבקש לשריין ארבע נשים בוועדה למינוי דיינים, אושר לקריאה ראשונה. ח"כ לביא: "יום היסטורי בדרך לשינוי מהותי בתי הדין הרבניים"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 13/05/13 12:16 ד בסיון התשעג

אושר לקריאה ראשונה החוק המשריין מקומות לנשים בוועדה למינוי דיינים
יש עתיד, צילום: יש עתיד

היום (ב‘) עברה לקריאה ראשונה הצעת חוק הדיינים של חברות הכנסת עליזה לביא ושולי מועלם, המבקשת לשריין ארבע נשים בועדה למינוי דיינים. בחוק תמכו ששה חברי כנסת אל מול שני מתנגדים.

ח"כ ד"ר עליזה לביא אמרה לאחר הדיון כי "היום זהו יום היסטורי בדרך לשינוי מהותי בבתי הדין הרבניים. מכיוון שתפקידי הדיינות חסומים בפני נשים, הדרך היחידה בה נשים יכולות להשפיע ולעצב את אופיים של בתי הדין הרבניים, היא דרך הועדה למיוני דיינים“.

לביא הוסיפה כי ”אנחנו רואים היום בבתי הדין את התוצאה של המצב בו נשים לא מעורבת כלל בהליך הבחירה. נשים יתרמו בהבנה, ברגישות ובהכרת השטח ויובילו למצב בריא יותר בבתי הדין, שמותאם יותר לכלל החברה הישראלית“.

ח"כ שולי מועלם אמרה "אני רוצה להביא לכך, שיבחרו דיינים שעבודתם תשקף את הציבור כולו. 50% מהציבור, הינם נשים. אני מניחה שכאשר נשים תהיינה מעורבות בבחירה, תהיה יותר אפשרות לעשות את ההלכה, יהודית יותר". מועלם הדגישה כי ההלכה היהודית, היא נר לרגליה וכי חשוב לה לשמר אותה.

מנהל בתי הדין הרבניים (דיין בדימוס) הרב שלמה דיכובסקי ביקש לכנס בדחיפות את הוועדה לבחירת דיינים. לדבריו, "כעת, כתוצאה מחוסר חמור בדיינים, אין דין ואין דיין". דיכובסקי שלא הביע התנגדות להצע"הח אמר "ההרכב הנוכחי של הועדה, יוצר החלטה מאוזנת. לבתי הדין ולפסיקותיהם, יש מעמד חשוב ברחבי העולם ולכן כל שינוי צריך להבחן בפרספקטיבה של איך ייראו בתי הדין בעולם, כאשר הדיינים יבחרו בצורה שונה".