אורלב: רק האזרחים יכולים לסייע במלחמה בטרור

השר לשעבר, זבולון אורלב, מתייחס לגל הטרור והפתרונות המוצעים לו וטוען כי רק האזרחים יכולים הפעם לסייע במלחמה בטרור

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 15/10/15 19:36 ב בחשון התשעו

אורלב: רק האזרחים יכולים לסייע במלחמה בטרור
יחצ, צילום: יחצ

"קיימת הסכמה לאומית רחבה לנקוט בכל האמצעים כדי לנצח את גל הטרור הנוכחי. אכן, קיימת מחלוקת כיצד להביא לגדיעתו. ה'מה', המטרה, מוסכמת, ה'איך' שנוי במחלוקת. וזו קיימת גם בקבינט, בממשלה ובקואליציה. יש המשמיעים רעיונות יצירתיים אולם חלקם הזויים, מופרכים ופופוליסטיים הגורמים נזק להשגת המטרה", כותב השר לשעבר זבולון אורלב, במאמר שיתפרסם בעלון 'שבת בשבתו'.

אורלב לועג לחלק מהפתרונות ומשווה אותם לסיפור מתקופת מלחמת העולם השנייה כאשר הטביעו צוללות גרמניות כמעט כל ספינה אמריקאית שניסתה לחצות את האוקיינוס האטלנטי. לנוכח חוסר האונים הכריז קצין צעיר בצי שיש לו רעיון איך לחסל את כל הצוללות הגרמניות תוך שעתיים. הקצין סירב לפרט בפני מפקדיו מחשש שימסמסו אותו ודרש לחשפו רק בפני הנשיא רוזוולט. משהובא לפניו גילה: "להרתיח את מי האוקיינוס והצוללות תהיינה חייבות לצוף וחיל האוויר יחסלן תוך שעתיים". נענה הנשיא: "קצין צעיר, אמנם הרעיון מבריק אולם איך ניתן להרתיח את מי האוקיינוס?" השיב הקצין: "זו לא התמחותי! הגנרלים ימצאו פתרון". כמוהו, קצין בריטי דרש להשמיע באזני צ'רצ'יל שיטה מקורית פשוטה איך לנטרל את הטנקים הגרמניים החדישים: "כשטנק יתקרב יש להפוך אותו ולפגוע בגחונו שם אין שריון". אין עושים זאת? שאל ראש הממשלה, והתשובה: "בשביל זה יש גנרלים שימצאו פתרונות".

לדבריו לאזרחים ישנו תפקיד משמעותי במלחמה הנוכחית כנגד הטרור, "איננו נמצאים בחזית מלחמתית כנגד צבא מדינה/הרש"פ, או מול ארגון טרור (כחיזבאללה, חמאס) שרק צה"ל יכול להילחם בו ולהכריעו, בעזרת ה'. במלחמה כזו לאזרחי המדינה יש תפקיד רק בעורף; להתגונן, לשמור על מורל ולגבות את הלוחמים. הטרור בצורתו הנוכחית הינו מוטציה עממית של טרור, וזו אשליה לחשוב שגורמי הביטחון בלבד יכולים למנעו או לחסלו. במערכה כזו לאזרחי המדינה תפקיד מרכזי בהכרעתה, שאיננה פחותה מתפקיד צה"ל, השב"כ, מג"ב והמשטרה. זו מלחמה שכל אזרח ואזרחית חייבים להתגייס אליה", אומר אורלב.

הוא מתייחס גם לטענות כנגד הממשלה ואומר: "אנחנו מומחים בהטחת אשמה בממשלה, ברוה"מ, בשרי הביטחון ובטחון הפנים ועוד. יתכן שראש הממשלה מוגבל מלומר לאזרחי המדינה כי הפעם המלחמה היא גם 'שלכם', ולא רק של אנשי הצבא (אולי הוא חושש משרים בלתי אחראיים; אני יכול לומר זאת). המאבק הנוכחי הוא אזרחי ולא צבאי. בלתי אפשרי להצמיד שוטר/חייל לכל אזרח בכל רחוב. לא אנשי צבא פוגעים בנו (למעט רצח נעמה ואיתם הנקין הי"ד שנרצחו בידי חוליית חמאס) אלא אזרחים פלסטינים - אנשים , נשים וילדים - עוינים ורוצחים שפלים. צריך לגלות קור רוח ואומץ לב אזרחי לשגרת חיים (לימודים, קניות בילוי וכד'), לגלות ערנות-על, להימנע מפרובוקציות, לחסל בנחישות כל ניסיון פיגוע ולהתנדב למשמר האזרחי התורם להגברת הביטחון ברחובותינו".

"חברה פחדנית והיסטרית, המגלה חולשת דעת, בכיינות, מחלוקות וניגוח הממשלה, כמו גם שיבוש השגרה - כל אלו עלולים לתמרץ ולעודד את הטרור האזרחי הפלסטיני. זו מטרתם! תושבי ירושלים ויו"ש ראויים לכל שבח ומהווים דוגמא ומופת איך חברה אזרחית צריכה להתנהג. זהו בעיני ה"איך" הבדוק לחיסול הטרור ומרצחינו", מסיים אורלב.