אורלב: חוק טל נכשל, ההשתמטות ההמונית תפסק

ח"כ זבולון אורלב סופד לחוק טל וטוען כי בעשור האחרון הוא "נכשל כישלון חרוץ". לדבריו, "המדינה לא יכולה לוותר על השתלבות החרדים בצבא ובכלכלה"

חדשות כיפה אורי פולק 23/02/12 10:18 ל בשבט התשעב

אורלב: חוק טל נכשל, ההשתמטות ההמונית תפסק
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, מביע תמיכה בהחלטת בג"ץ לביטול "חוק טל", זאת בקריאה לגיוסם של חרדים לצה"ל. "חוק טל נחל כישלון חרוץ", טען אורלב.

במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו", מציין אורלב כי הוא "מאמין שאין מחלוקת כי חובת השירות בצה"ל היא בגדר קיום מצווה מן התורה. מלחמות צה"ל הן בגדר מלחמת מצווה אשר עליה חל הכלל ההלכתי "הכל יוצאים, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" ואכן לא נמצא ולו גם מקור הלכתי אחד לפיו יש פטור ללומדי תורה מהשתתפות במלחמת מצווה".

"דווקא אנחנו, בני הציונות הדתית, יודעים היטב, יותר מכל מגזר אחר בעם היהודי, שאפשר לכרוך יחד ספרא וסייפא. לא רק ישיבות ההסדר והמכינות הקדם-צבאיות יוכיחו, אלא גם הישיבות הגבוהות הלאומיות שמרבית בוגריהן שירתו בצה"ל כלוחמים ומפקדים", כותב אורלב במאמרו, ומציין כי "השירות בצה"ל לא מנע איש מלגדל תלמידי חכמים, גדולי תורה, ראשי ישיבות ודיינים שהצליחו בבחינות לרבנות ולדיינות, וזאת אף יותר מאשר בוגרי הישיבות החרדיות".

בהתייחסות לחוק טל בעשור האחרון, טוען אורלב כי "הפטור הגורף משירות בצבא שניתן לתלמידי ישיבה במגזר החרדי, הוא תולדה של החלטה ידועה של בן גוריון שאיש לא שיער את התפתחותה. ל'חוק טל' היו כוונות טובות, אולם בתום עשר שנים אפשר לומר שהוא נכשל כשלון חרוץ. מטרתו הייתה לבנות בהדרגה גשר בין הציבור החרדי לבין מדינת ישראל, גשר של נשיאה בעול הבטחוני, השתתפות במלחמת מצווה והשתלבות בעולם התעסוקה. מצער להיווכח שהגשר לא הוקם".

אורלב מציין כי רק 5% מהמגזר החרדי משרתים בצה"ל, זאת גם מפני שצה"ל "לא עשה את כל הדרוש כדי להתאים את מסגרותיו לאורח החיים החרדי, ולא יצר אווירה אוהדת כלפיהם. אפילו כלפי אנשי הציונות הדתית צה"ל מתריס מעת לעת. אבל גם כשלון כזה של צה"ל איננו יכול לשמש סיבה ותירוץ להשתמטות".

"ההשתמטות השיטתית ההמונית לא תוכל להימשך זמן רב", קובע אורלב, "כל אחד מבין כי הציבור בישראל, לרבות מרבית הציבור הציוני-דתי, לא יהיה מוכן להמשיך זמן רב באפליה בין דם לדם, ובמקביל לכלכל את הקיצבאות וההקצבות לאלו שבאופן מאורגן אינם נושאים בעול".

עם זאת, הוא מציע כי במסגרת חוק חדש יוענק מעמד של 'תורתו אמנותו' למספר קצוב של תלמידי חכמים "עילויים". לדבריו, "קבוצה זו תהיה בסיס להנהגה התורנית והרוחנית של עם ישראל. כך נדגיש כי החוסן הלאומי שלנו בנוי על תורת ישראל ותעצומות הרוח, ולא רק על עוצמה צבאית".

"מדינת ישראל זקוקה מאד להשתלבותם של החרדים בכל מערכות המדינה. לא מדובר במיעוט מבוטל ובשוליים צרים של חברה הישראלית", מסכם אורלב, שלדבריו "מדינת ישראל לא יכולה לוותר על השתלבות המגזר החרדי במערכות הביטחון והכלכלה של המדינה. להשתלבות זו יהיה גם ערך מוסף - והוא חיזוקה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן