אורי אריאל: ההסכם עם נשות הכותל הוא מדרון חלקלק

הסכם הפשרה עם נשות הכותל על פיו תוקם להן רחבה נפרדת ממשיך לעורר תגובות רבות. אריאל: "רחבת הכותל הייתה גורם מאחד ההצעה הנוכחית רק תסכסך"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/01/16 10:25 כא בשבט התשעו

אורי אריאל: ההסכם עם נשות הכותל הוא מדרון חלקלק
אילוסטרציה, Miriam Alster, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה, Miriam Alster, פלאש 90

נושא הרחבה החדשה שתוקצה בכותל הדרומי לנשות הכותל על פי הסכם הפשרה לאחר שנים רבות של מאבק והתעקשות שלהן להמשיך ולהתפלל בעזרת הנשים ולעורר פרובוקציה מידי ראש חודש, ממשיך לעורר תגובות רבות כשחלקן מברכות וחלקן מתנגדות בתוקף להסכם.

מי שכבר הודיע שיתנגד להסכם לקראת ההצבעה שתתקיים היום (ראשון) בישיבת הממשלה הוא שר החקלאות אורי אריאל. "ההצעה מיותרת ופוגעת במסורת היהודית שחשובה לכולנו. הרפורמים מהארץ ובעיקר מחו"ל, פוגעים במכוון בערכים היקרים לנו והכנסתם לכותל המערבי (בצד הדרומי) תפגע באזרחי ישראל שומרי המסורת", אמר אריאל.

"מאז ומעולם, רחבת הכותל היתה הגורם המאחד של העם היהודי וההצעה הנוכחית רק תסכסך ותפצל. לפני כשנתיים הוכשרה רחבה עבור הרפורמים אך בפועל היא ריקה ברוב הזמן", מזכיר אריאל את ההתעקשות של נשות הכותל. "הפקעת האתר החדש מידי הרבנות הראשית שהוקמה על ידי הרב קוק זצ"ל היא מדרון חלקלק שמאיים על עתיד היחסים בין חלקים שונים בעם היהודי", מזהיר אריאל.

"ההסכם שיאושר היום בממשלה על הקמת רחבת תפילה נפרדת בדרום הכותל המערבי לתפילות שאינן אורתודוכסיות, כולל 'נשות הכותל', הוא דוגמה יפה לכך שעם רצון טוב, שכל ישר וחשיבה יצירתית, ניתן להגיע לפשרה גם בין שני קצוות כמו חרדים ורפורמים", כותב הרב אמנון בזק בדף הפייסבוק שלו, "כדרכן של פשרות, לכל צד יש רווח והפסד, וקיצונים משני הצדדים כבר מתבטאים נגדה, אך אין דרך טובה יותר לאפשר ולעודד ציבור יהודי רחב מכל העולם להיות מחובר לכותל, תוך מניעת חיכוכים ופרובוקציות ותוך התחשבות ברוב הגדול של המתפללים ברחבה הקיימת", מברך הרב בזק.

עם זאת הוא מדגיש, כי הפשרה מעמידה אתגרים בפני כל הצדדים: "האתגר של 'נשות הכותל' הוא להמשיך ולהגיע לכותל גם כשכבר לא יהיה מדובר במאבק תקשורתי אלא בדבר בשגרה. האתגר של התנועות הלא-אורתודוכסיות יהיה למלא את הרחבה במתפללים מזרמים אלו, ולא רק בטקסי הגעה לגיל מצוות".מנגד, "האתגר של הציבור האורתודוכסי הוא להבין את משמעותה של הפשרה, ולמנוע מפרובוקטורים לפגוע באלו שיתפללו ברחבה החדשה. והאתגר של כולם הוא שהכותל יהיה מקום של חיבור ואחדות ולא של פירוד ומריבות".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הגיבה אף היא על הקצאת רחבה לתפילה משותפת בכותל כשהיא מנסה לקדם שינוי נוסף ברחבת הכותל המערבי: "חבל שבהסדר החדש וההיסטורי בכותל לא תוקן העוול רב השנים. עזרת הגברים גדולה פי 5 מעזרת הנשים. הצעתי לאביחי מנדבליט מזכיר הממשלה כבר לפני שנתיים להגדיל את עזרת הנשים מה שיביא לפחות חיכוך וצפיפות. אפשר היה לעשות זאת אחרת ולהכיל את מנהג הנשים. מעט רגישות במרחב התפילה הקדוש לעם היהודי כולו הייתה עושה את ההבדל. צריך רק רצון טוב".

"את הצעת החוק שלי על חלוקת הרחבה באופן ראוי אניח בקרוב. ההרכב הקואליציוני לא יאפשר. אבל נמשיך לנסות לתקן את העיוות הקיים", מבטיחה לביא..