אורי אורבך: מדוע יוני שטבון צריך להתמודד בפריימריז ואורית סטרוק לא?!

השר אורי אורבך תוקף בחריפות יוצאת דופן את מפלגת תקומה על רקע פיצוץ ישיבת הסיעה אתמול ומאשים: הם חיים בעולם מדומיין, כאילו הם שומרים על תורת ישראל ואחרים הם ´ארחי פרחי´"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/12/14 11:02 י בכסלו התשעה

אורי אורבך: מדוע יוני שטבון צריך להתמודד בפריימריז ואורית סטרוק לא?!
אורי אורבך, צילום: אורי אורבך

מחריף הקרע בין מפלגת הבית היהודי למפלגת תקומה. בראיון לרדיו גלי ישראל תקף השר אורי אורבך את חברי מפלגת תקומה בחריפות "יש גבול לכמה אפשר לוותר ושיואילו בטובם לרדת ממרום קדושתם ולהתמודד כמו אחד האדם, כמו '"סתם אנשים" פוליטיקאים כמונו "לא נחשבים". זה לא מקובל עלי ולא יסחטו אותנו".

"אנחנו נכנסים לתקופת הטרפת המצויה. גם אצלנו מתחילה תקופה של מתח" אמר אורבך והוסיף "למה מוטי יוגב ויוני שטבון צריכים להתמודד בפריימריז וזבולון כלפה ואורית סטרוק צריכים להיות ברשימה בלי פריימריז, מה ההבדל למען השם? אני מקווה שהם יתגברו על היצר הישן הזה של 'נראה לכולם', כבר ראינו ב-2009 פילוג קלקלני שגרם לארבע שנים פוליטיות אבודות לציונות הדתית. אפשר להגיע להסכם אבל לא להסכם שהוא יהיה הסכם של סחיטה, פשוט לא הגיוני, אין הצדקה שגוף אחד יבחר בצורה כזאת וגוף אחר שהוא כל כך דומה לו או אנשים שהם כל כך דומים יקבלו את מקומיהם בלא מאמץ", אומר אורבך.

בהמשך נגע אורבך בעניין האידאולוגי והמחלוקת בהשקפת העולם בינו לבין חברי תקומה ואמר "אני מנסה להסביר לידידיי מתקומה, שגם השקפת עולם ואידאולוגיה יש גם לאנשים שלא ממש חושבים כמותם. יש מחירים מאוד כבדים שהראש והראשון שבהם זה הבחירות לרבנות שאנשים מתקומה עזרו שלא יבחר הרב שהסיעה החליטה עליו ממש באופן פעיל ובכל דבר אחר. אני חושב למשל שלהשקפות עולם שלי בנושאי דת ומדינה אין ייצוג מספיק מקרב הנבחרים של הבית היהודי, נו אז מה, אז שיהיה פריימריז ויצטרכו להתמודד עוד אנשים מהמחנה המתון ולהיבחר אבל אצלם מה, הם צריכים שיריון, להבטיח שהצד שלהם, 'הקדוש' הוא יקבל בכל מקרה את הייצוג שלו ואז הוא יתמודד בבית היהודי. סליחה, מה זה, אולי צריך להבטיח ייצוג למחנה המתון, לאנשים כמוני. שיריון על כל אחד של תקומה שניים מאיפה שמביאים המון קולות, מהציבור הרחב, המסורתי, וגם החילוני שלא נדבר על הדתי לאומי".

"אני לא מוכן שאחרים יהיו אחראיים על הערכים ועל האידאולוגיה ועל הקווים האדומים ואנחנו סתם איזה חבורת "שליימזלים" שרק מביאים את הקולות, שרק אכפת לנו להיות גדולים "נבעאך" ורק על גבינו נכנסים עוד אנשים. אני לא מוכן לזה, אנחנו יש לנו השקפת עולם ויש לנו אידאולוגיה של הציונות הדתית המרכזית, בסוגיות דת ומדינה שילמנו חלק מהמחירים שהם כבדים מידי לטעמי בגלל השותפות איתם, אבל הם בטוחים, הם חיים באיזה עולם מדומיין, חלק מהם, שכאילו הם שומרים על תורת ישראל ואחרים הם "ארחי פרחי", זה ממש לא מקובל עלי".