אורית סטרוק: חטיפות הפכו לעסק משתלם למחבלים

חברת הכנסת התייחסה בראיון ל´כיפה´ לניסיונות להפסיק הזרמת הכספים של הרשות למחבלים בבתי הכלא. על רצח הנער הערבי, לכאורה בידי יהודי: "טרור יהודי פסול מכל וכל"

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 02/07/14 12:33 ד בתמוז התשעד

אורית סטרוק: חטיפות הפכו לעסק משתלם למחבלים
דוברות אורית סטרוק, צילום: דוברות אורית סטרוק

"החטיפה מבהירה עד כמה ההרתעה ירדה אל מתחת לבלטות", כך אומרת היום (ד') חברת הכנסת אורית סטרוק בראיון ל'כיפה'. בהתייחסה לחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון. “החטיפה התבצעה בלב ליבו של גוש עציון, עשרות מטרים מתחנת משטרה וצמוד ליישוב אלון שבות. ביצוע חטיפה במקום כזה, זה איבוד הרתעה ברמות ממש מזעזעות. אנחנו צריכים להתמקד בהחזרת ההרתעה".

סטרוק התייחסה לדבריו של שר הביטחון משה יעלון שאמר שצריך לחשוב מהראש ולא מהבטן. “צריך לחשוב מהראש של המחבלים כפי שנעשה כשמצאו את הנערים. נחזיר את ההרתעה אם נחשוב מה יבהיר להם שמעשים כאלו לא משתלמים".

"ננקטו צעדים דרסטיים, משמעותיים ביותר, שיכאיבו מאוד למחבלים ולסביבתם ויהפכו את העסק. היום רצח יהודים הפך לעסק משתלם", היא אומרת. “יש גם לצדדים התיישבותיים אפקט הרתעתי, ולמרות שאני בעד צעדים התיישבותיים ללא שום קשר, צריך לפעמים גם לקשר אותם לדברים כאלו ולבצע אותם במקומות שיכאבו ביותר למחבלים ויבהירו למחבלים הפוטנציאלים שלא שווה לבצע פיגועים".

"הנושא של ריבונות על גוש עציון משמעותי ביותר", היא מבהירה. “אני בטוחה שנחיל ריבונות בגוש עציון. אני לא בטוחה שזה יקרה עכשיו אבל חייבים לדרוש את זה ולדרוש שזה יקרה".

"לו השותפים שלנו לממשלה היו חושבים באופן פחות פוליטי ויותר ישר הם היו צריכים לקבל את הדבר הזה. הוויכוחים בקבינט לא ראויים, גם על הנושאים הטריוויאלים ביותר, של צעדים קשים נגד החמאס. זה לא ראוי וחבל שזה ככה. מצד שני טוב שהנושאים עולים ואנחנו עומדים על שלנו”.

חברת הכנסת התייחסה לנושא המשכורות שמקבלים מחבלים השוהים בכלא הישראלי. “לפי החוק הפלסטיני מחבלים מקבלים משכורות. דחפתי מיד לאחר החטיפה את הדרישה שישראל תעשה הכל כדי שהמשכורות ישולמו ולשמחתי בקבינט התקבלה החלטה לבחון את הדרכים כיצד לעשות זאת.

"לא יכול להיות שאף אחד לא מדבר על אחריות אבו מאזן. המחבלים ידעו שבסוף המסלול מחכה להם משכורות וכל עוד שזה יהיה המצב מחבלים ימשיכו לבצע פיגועים", היא מוסיפה בזעם. “הדוגמא הבולטת היא הרוצח של ברוך מזרחי שקיבל עד השחרור 7000 ש"ח וגם לאחר מכן קיבל כספים. הוא הכפיל את המשכורת עכשיו. זה עסק כלכלי מאוד משתלם ומי שמשלם את זה זה אבו מאזן. אסור לתת לו חסינות במילים שלו”.

סטרוק התייחסה גם לנושא רציחתו של הנער הערבי הבוקר (ד') וההתפרעויות שמתרחשות בשעות אלו בעקבות טענות כי מדובר בטרור יהודי. “אני לא יודעת אם מדובר בטרור יהודי ואחכה בסבלנות לחקירת המשטרה", היא אומרת.

לדבריה, בהתייחסה לטענה כי מדובר בטרור יהודי "טרור יהודי פסול מכל וכל. יש מגוון דרכים להשיב לפיגוע ואף אחד מהם לא כולל רצח. יש אנרגיות עצומות בציבור וטוב יהיה אם יהיו מופנים לדרכים כמו הקמת נקודות יישוב נוספות".

לשאלה האם יש להרוס בתים של יהודים שביצעו טרור, כפי שהורסים בתים של מחבלים, ענתה סטרוק בשלילה. “לא צריך להרוס את הבתים של מחבלים יהודיים", היא אומרת. “הריסת בתים של מחבלים הפכה לכורח המציאות בגלל המצב האיום שהגענו אליו, שרצח יהודי הפך להיות עסקה משתלמת. צריך לנקות באמצעים דרסטיים כדי להגיע להרתעה, והדבר לא דומה למיצוי הדין עם יהודים. ממצים איתם את הדין גם כך. אני לא חושבת שהריסת בית זה דבר שצריך לחתור אליו מלכתחילה. אין לי מושג מה כיווני החקירה. אם יהודים עשו את זה מן הראוי להעמיד אותם לדין ואם ערבים עשו את זה ראוי להעמיד אותם לדין. רצח זה רצח".