אופטימיות זהירה: הושגה הסכמה על חוק הגיור עם הרבנות הראשית

פרסום ראשון: הרבנות הראשית ו-ועדת ההיגוי לענייני הגיור הגיעו להסכמות מסוימות. המשמעות: ההחלטה חוזרת לממשלה לאישור שינויים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/01/15 19:47 כז בטבת התשעה

אופטימיות זהירה: הושגה הסכמה על חוק הגיור עם הרבנות הראשית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחר יותר משנה וחצי של סכסוך מתוקשר בין הרבנות הראשית לבין הממשלה, הערב (א') הגיעו חברי וועדת ההיגוי לענייני הגיור והרבנות הראשית להסכמות בנושא חוק הגיור.

בוועדה יושבים הרב יעקב מדן, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי והרב נחום רבינוביץ'. בנוסף אליהם, הצטרף כאמור הרב ציון בוארון לישיבה הערב, שהוסמך בידי מועצת הרבנות הראשית לדון בנושא הגיור. בנוסף לרבנים מטעם הרבנות הראשית וועדת ההיגוי נכחו גם ראש מערך הגיור הרב יצחק פרץ ומנהל אגף הגיור ירון קטן.

חברי הוועדה לענייני גיור שהוקמה בידי הממשלה בנושא הגיור דנו בנושא עם הרב ציון בוארון, וכפי הנראה הגיעו להסכמה עם הרבנות הראשית. על פי ההסכם המסתמן כוללים פריסה שונה בארץ של אזורי הגיור ופיקוח שונה על בתי הדין. על פי הסיכום הרב צפניה דרורי יסכם את כל הפרטים ויעביר לאישור הרבנים הראשיים.

הרבנים השונים הגיעו לנוסח המוסכם על כל הצדדים, בהם גם הרבנות הראשית שהתנגדה בעבר בחריפות לחוק הגיור. "הצענו להם את הנוסח שהוסכם עם מעט שינויים. הם העירו מספר הערות והעניין סוכם", אומר הרב צפניה דרורי.

"אני מקווה שבתקופה הקרובה יפתחו מוטבי גיור. לא מיד שכן צריך לקבל את אישור הממשלה אך נראה שהעניין הגיע לסיכום טוב", אומר הרב דרורי. "אני מרוצה. כך היה צריך להיות מלכתחילה. בתחילה לא היה ברור שהם באים ברוח טובה לישיבה הזו, אך התברר שהם רצו להגיע להסכמים ואני מברך על כך".

"הדברים שישונו הם קטנים", מוסיף הרב דרורי. "יהיה ברור מי ימנה את וועדת ההיגוי, שיש להם שיניים לכל מקום. שיש נהלים אחידים ושהכל מסודר. דברים שכמובן מקובלים על כל הצדדים".

בנובמבר 2014 אושרה הצעת המחליטים (החלטת ממשלה) בידי שרי הממשלה, זאת לאחר שהחוק עבר תהפוכות רבות בהתנגדות חד משמעית של הרבנים הראשיים, ותוך איומים הדדיים לפירוק הממשלה בשל החוק.

הרבנים הראשיים תקפו אז בחריפות את אישור חוק הגיור. "הצעת הממשלה כפי שהיא כיום הרסנית ומפלגת את עם ישראל. הרבנות הראשית וכן מרבית הרבנים בעולם היהודי לא יכירו בגיורים שיבוצעו על פי ההחלטה, הצעת הממשלה חמורה לא פחות מהחוק ואין בכך כדי לייתן מענה לאיום על שלמות עם ישראל הניצב לפתחה של הממשלה", אמרו הרבנים הראשיים.

הרבנים הוסיפו ואמרו כי "מערך הגיור הממלכתי של מדינת ישראל פועל בצורה מושלמת, והוא הוקם בעקבות מעשי שחיתות רבים שנגרמו כתוצאה מהאפשרות שניתנה בעבר לרבני ערים ויישובים לגייר ללא כל פיקוח. הפקעת הפיקוח ממערך הגיור הממלכתי של מדינת ישראל והפרטתו תעשה עוול למתגיירים הן בשל העובדה שהם לא יוכרו כיהודים והן בשל הפתח לשחיתות שעלול להיווצר".

"החלטת הממשלה הנוכחית תקרע קרע עמוק ותפלג את העם. המתגיירים על פי ההחלטה ייהפכו ליהודים סוג ב' כאשר במצב הנוכחי פתוחה בפניהם הדרך להתגייר על פי ההלכה וללא כל הכבדה מצד המערך הגיור הממלכתי", הוסיפו עוד. "איננו מעוניינים להיות חותמת גומי".