אהרן ברק: נישואין לפי דין תורה – פגיעה בזכויות אדם

נשיא בית המשפט העליון בדימוס קורא להוציא מבתי הדין הרבניים את הסמכות לדון בענייני הרכוש של בני הזוג שבאים לפניהם וטוען כי נישואין על פי דין תורה מהווים "הפרה גסה וקשה של זכויות אדם"

חדשות כיפה אורי פולק 13/05/11 00:00 ט באייר התשעא

אהרן ברק: נישואין לפי דין תורה – פגיעה בזכויות אדם
יח"צ, צילום: יח"צ

"נישואים וגירושים לפי דין תורה כיום, מהווים הפרה גסה וקשה של זכויות אדם כפי שמכירות אותן מדינות מערביות", כך אמר אמש (ה') נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פרופסור אהרון ברק, בכנס שקיימה מכללת שערי משפט לכבוד השקת ספרו של פרופסור אליאב שוחטמן, "סדר הדין בבית הדין הרבני".

במהלך הכנס מתח פרופ' ברק ביקורת על מערך בתי הדין הרבניים, כשהוא ממליץ כי בתי הדין ידונו בענייני נישואים וגירושים, אך לא כרשות שלטונית בענייני הרכוש של בני הזוג. לדבריו, אפשר שבתי הדין ידונו בענייני רכוש ובעניינים ממוניים אזרחיים אחרים מכוח סמכות הלכתית או מכוח בוררות - בהסכמת הצדדים ולא כרשות שלטונית.

לטענתו של ברק, הדרך למניעת התנגשות בין בתי הדין הרבניים לבתי המשפט בישראל, אינה תלויה בשימוש בכח חקיקה של הכנסת או בהרחבת סמכויות רבניים, אלא בהתרחקות מהפעלת הכח השלטוני. "ככל שהחקיקה תרחיב את סמכויות בית הדין הרבני כך יגדל המתח", הזהיר ברק.

מנגד, אליקים רובינשטיין, שופט בית המשפט העליון בהווה, קרא בדבריו לאפשר לבתי הדין הרבניים לדון בדיני ממונות הוא ציין בדבריו כי האתגר של הספר של פרופ' שוחטמן ושל בתי הדין הרבניים הוא חיבור בין עולם ההלכה למה שנדרשת המערכת המשפטית המודרנית.