אדלשטיין הטיל פצצה מדינית: על ישראל להכיר ברצח העם הארמני

במסגרת ציון 100 שנים לרצח העם הארמני קרא יו"ר הכנסת לישראל להכיר בשואת העם הארמני. הערכה: טורקיה צפויה להגיב בחריפות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/05/15 18:26 כג באייר התשעה

אדלשטיין הטיל פצצה מדינית: על ישראל להכיר ברצח העם הארמני
פלאש 90, צילום: פלאש 90

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הטיל היום (ג') פצצה מדינית בדמות קריאה חסרת תקדים למדינת ישראל להכיר ברצח העם הארמני, קריאה אשר תביא כפי הנראה לתגובה חריפה ביותר מצד טורקיה.

בנאומו במסגרת ציון 100 שנים לרצח העם הארמני אמר אדלשטיין ""מדובר באחד האירועים הדרמטיים והשפלים שהתחוללו כאן בראשית המאה הקודמת. במהלך מספר שנים הובלו אל מותם למעלה ממיליון בני העם הארמני, ולפי רוב ההערכות-מספר הנרצחים הגיע לכמיליון וחצי בני אדם. זאת, באמצעות מעשי טבח וגירוש, מתוך גזענו ושנאת הזר".

"אין זה סוד שמדינת ישראל נקטה עד כה עמדה אמביוולנטית לגבי רצח העם הארמני. סבך של אילוצים, דיפלומטיים ואחרים, הביא לכך שהעמדה הישראלית הרשמית הייתה מהוססת מדי, מאופקת מדי, וכפועל יוצא - היא המעיטה, כביכול, בערכו ובעוצמתו של המאורע הזה", הוסיף אדלשטיין.

"על מדינת ישראל לבחון שוב ביסודיות את עמדתה הרשמית, כי את ההיסטוריה הרי איש מאתנו לא ישנה. את גודל האסון שפקד את העם הארמני, ואת עומק הכתם המוסרי שהוטל על האנושות. לא נוכל, ואיננו רשאים, לטשטש עוד בלהטוטי ניסוחים".

לפני חודש התבטא האפיפיור פרנצ'יסקוס בנושא שואת העם הארמני ואמר כי מדובר ב'רצח העם הראשון של המאה ה-20' ועורר סערה, כשבשיאה השיבה טורקיה את שגרירה מהוותיקן לצורך התייעצות באקט של מחאה.

עד היום, 100 שנה לאחר רצח העם הארמני, טורקיה מכחישה את ההערכות ההיסטוריות לפיהם עד מיליון וחצי ארמנים נרצחו במהלך מלחמת העולם השניה, ומסתפקת בקבלת העובדה שארמנים רבים נהרגו בעימותים עם חיילי האימפריה העותמנית שהחלו ב-1915.

בנאום בסוף חודש אפריל סירב נשיא ארצות הברית ברק אובמה להגדיר האירוע רצח עם אלא הסתפק בכינויים 'זוועת המונים' ו'קטל נוראי'. לדבריו, "החל מ-1915, העם הארמני שהיה חלק מן האימפריה עות'מנית, גורש, נטבח והובל אל מותו. התרבות והמורשת במולדתם ההיסטורית נמחקה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן