"אדי" צינזר נשים מפרסומות בירושלים

ארגון ההשתלות הלאומי בחר לצנזר נשים ממודעות שנתלו בירושלים ובבני ברק, מחשש להשחתה. "האפשרות הייתה לא לפרסם כלל בירושלים, ולא חשבנו שמגיע לתושבי העיר 'להיענש'", טענו בארגון

חדשות כיפה אורי פולק 09/11/11 08:30 יב בחשון התשעב

"אדי" צינזר נשים מפרסומות בירושלים

ארגון ההשתלות הלאומי "אדי" בחר להיכנע ללחץ חרדי ולצנזר תמונות הכוללות נשים, כחלק מקמפיין פרסומי שתוכנן על ידיו באחרונה. במסגרת הקמפיין ביקשה העמותה לפרסם שלטי חוצות במספר ערים מרכזיות בישראל, בהם גם ירושלים ובני ברק, עליהם הודפסו גברים ונשים כאחד.

אלא שברגע האחרון בחרו ב"אדי" להתקפל ולפרסם בירושלים ובבני ברק פרסומות המציגות גברים בלבד, כתוצאה מאיומים שהגיעו לעמותה, לפיהם אם לא יצנזרו את השלטים - השלטים יושחתו. קודם הדפסת השלטים העבירו ב"אדי" פנייה לחברת הפרסום "כנען", בהסכמה כי בירושלים ובבני ברק יודפסו מודעות אחרות.

החלטה זו של "אדי" הביאה גולשים רבים למחאה נגדם, שבאה לידי ביטוי בעמוד הפייסבוק הרשמי של העמותה. על הדף נכתבו עשרות תגובות, בהן של גולשים אשר ביקשו לבטל את חברותם במועדון התרמת האיברים הלאומי, בשל התנהלות "אדי". ב"אדי" מיהרו להסביר לגולשים כי מדובר בטעות מצערת וכי "ההחלטה התקבלה בהיסוס רב ובדקה ה-99. אפשרות אחרת הייתה לא לפרסם כלל בירושלים, ולא חשבנו שמגיע לתושבי העיר 'להיענש'".

דבורה שרר, דוברת המרכז הלאומי להשתלות, ביקשה השבוע להתנצל אם מי מהציבור נפגע מההחלטה ואמרה כי מה שהנחה את "אדי" לפרסום שונה בריכוזים החרדיים הוא ההבנה כי "חייבים להעביר את המסר בכל השפות ולכל המגזרים. אדם הנושא כרטיס 'אדי' ובני משפחתו זוכים לקדימות בהשתלות. אם יישרפו אוטובוסים ושלטים, המסר לא יעבור". היא ציינה כי "כמות החרדים שחותמים על הכרטיס נמוכה יחסית לחלקם באוכלוסייה, אך יש משפחות חרדיות רבות התומכות בו ואף רבנים שתורמים איברים".

רחל עזריה, חברת מועצת העיר ירושלים הפועלת רבות נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי בעיר, טענה השבוע כי לא מדובר בתופעה חדשה. "בזמן הבחירות למועצת העיר סירבו לשים תמונה שלי על אוטובוסים מאותה סיבה, ובבג"ץ אמרו בצורה חד משמעית: 'אין דבר כזה חרדים ישחיתו לנו. תקראו למשטרה, תגיעו לבית-משפט, יש שיטה במדינת ישראל", היא אמרה.

לטענת עזריה, "כבר כמה שנים בוחרת המשטרה לא להיכנס למאה שערים. הגשתי עתירה לבג"ץ השנה ובשנה שעברה, ומאז סוף-סוף החלו להיכנס לשם. יכול להיות שדרושים עוד כמה בג"צים כדי להבהיר לרשויות המדינה מי צריך לקחת אחריות".