אברהם ליפשיץ על שילוב מורים לא דתיים: "הורים מצפים שהמורים שלהם יחנכו ליראת שמיים"

מנהל החמ"ד, ד"ר אברהם ליפשיץ, פותח שנה ומדבר על שחיקת מעמד המורים, על מערכת היחסים עם ההורים, על לימודי אנגלית ועל הוספת צלע נשית לדמויות המופת

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/08/16 16:42 כז באב התשעו

אברהם ליפשיץ על שילוב מורים לא דתיים: "הורים מצפים שהמורים שלהם יחנכו ליראת שמיים"
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

שנת הלימודים התשע"ז תיפתח מחר כשתלמידי ישראל ישובו לספסלי הלימודים. לרגל המאורע החגיגי דיברנו עם מנהל החינוך ממלכתי דתי (חמ"ד), ד"ר אברהם ליפשיץ על מערכת החינוך של הציבור הדתי-לאומי.


מעמד המורה והמחנך בישראל הולך ונשחק עם השנים. האם השחיקה הזו זולגת גם לחינוך הממלכתי דתי?


"יש ביטוי שאומר 'סדנא דארעא חד הוא', העולם הוא אחד, כולנו נמצאים באותו עולם. לא עשיתי מחקר בנושא אבל עניינית, אני יכול להגיד לך שממה שאני מכיר ונפגש, ואני אומר את זה בהתרגשות, כל המורים, המחנכים והרבנים, הם ממש חדורי שליחות. אדם שרואה בחינוך לא רק מקצוע אלא רואה בזה שליחות, זה מביא אותו למקום יותר גבוה ומשמעותי ופחות שחוק. אני הייתי 28 שנים מנהל בית ספר והגעתי כל בוקר לעבודה רעב. הגעתי ראשון לעבודה וכל פעם התגעגעתי לתלמידים שלי".


לגבי מערכת היחסים עם ההורים, אומר ליפשיץ כי היום זה יותר מורכב. "מנהל בית ספר צריך צריך להיות, מעבר למנהיג חינוכי, גם מנהיג קהילת הורים. חלק מתפקידו של מנהל בית ספר זה להיות מנהיג קהילה ולהיות מחובר גם להורים. אנחנו עובדים גם על הקשר עם ההורים, זו ממש אומנות".


מדברים על כך שיש מחסור במורים ומנהלים במערכת החינוך. המחסור הזה מורגש גם בחמ"ד?


"באופן כללי המצב בסדר והשורות מלאות. בשנתיים האחרונות הכפלנו את מספר המועמדים לקורס מנהלים. אבל זה תלו גם במקצועות השונים, במקצועות הקודש פחות חסר באנגלית יותר. בגדול אנחנו על הסקאלה וזה מאוד דינמי".


נגעת בלימודי אנגלית ובאמת שר החינוך, נפתלי בנט, דיבר על הצורך בלתת דגש על מקצועות האנגלית והמתמטיקה. איך אתם נערכים לדרישה הזאת?


"במקצועות כמו מתמטיקה, מדעים ועברית, אנחנו נמצאים במקומות טובים ונכונים. לגבי אנגלית זה משהו שאנחנו מתכוונים להתלבש עליו בשנים הקרובות. אנחנו נכנסים לעבודה מתכללת לכיתות ג' עד ח'. אנחנו גם מקימים אתר מכוון בחמ"ד שמטרתו למנף ולרכז בצורה יותר שיטתית ומסודרת את לימודי האנגלית".


רוב דמויות המופת שבחרתם בשנים האחרונות הן דמויות גבריות. בשנתיים האחרונות צירפתם להם גם דמויות נשיות כמו הרב והרבנית קפאח והרב והרבנית גורן. אולי הגיע הזמן גם לדמות מופת נשית שתעמוד בפני עצמה?


"יכול להיות. יש ועדה שמלווה את זה והם מקבלים את ההחלטות. בשנה שעברה היו את הרב והרבנית קפאח, כל דמות היא בפני עצמה. יש לזה ערך שלומדים עליהם כזוג, גם ערכי המשפחה הם חשובים. חוץ מזה שהרבנית קפאח קיבלה את פרס ישראל בפני עצמה בלי קשר לרב קפאח שזה דבר מאוד נדיר. הרב גורן הוא דמות דומיננטית וגם הרבנית גורן לא היתה אשה קטנה והיא עסקה בדברים מאוד משמעותיים. מה יהיה בשנה הבאה אני לא יודע, הכל יכול להיות".


האם אתה רואה ערך בשילוב מורים שאינם דתיים במערכת החינוך הדתית כדי שהתלמידים יפגשו גם עם דמויות נוספות ?


"אני חושב שמורה צריך לשמש דוגמא לתלמיד שלו. הורים ששולחים את ילדיהם מצפים שהמורים שלהם יחנכו אותם לתורה ויראת שמיים. זה מעוגן בחוק החינוך הממלכתי דתי לכן זה ע"פ חוק ולא רק ע"פ חוק. יחד עם זאת אנחנו רואים חשיבות בהכרת כל בית ישראל וזה אחד היעדים של החמ"ד. השנה אנחנו נוביל מהלך של מפגש משותף ועשייה משותפת לכבוד 50 שנה לאיחוד ירושלים".


בקיץ האחרון יצאנו באתר 'כיפה' עם פרוייקט 'חמ"ד של מורה' שבמסגרתו דמויות שונות ממערכת החינוך סיפרו לנו על המורה שהכי השפיע עליהם ועל תלמיד שהם זוכרים במיוחד. היינו שמחים שגם אתה תספר לנו על המורה והתלמיד שהכי זכורים לך.


"אתחיל מהסוף. זה אולי יישמע קלישאתי אבל התלמידים שלי הם כמו הילדים שלי. אין מישהו מועדף. אני אוהב את כולם ומתגעגע אליהם ואפילו הולך לחתונות שלהם. אבא אוהב את כל ילדיו. המחנך שהכי השפיע עלי, הוא הרב יעקב צ'רבוניץ' שלימד אותי בישיבת נחלים. הוא דמות הירואית, צדיק גדול וממש דמות לחיקוי והוא האיש שממנו אני מנסה ללמוד עד היום".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן