תקדים: בית הדין ביטל את נישואיה של מסורבת גט

בית הדין הרבני הפרטי ביטל למפרע את נישואיה של מסורבת גט, בטענה שלו היתה מודעת לעברו הפלילי של בעלה, לא היתה נישאת לו. בתום ההליך, האישה תיחשב רווקה. מקימת בית הדין: "גאות לעמוד מאחורי ייסודו של בית דין צדק שפועל למען תיקון עולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/02/19 09:52 כט בשבט התשעט

תקדים: בית הדין ביטל את נישואיה של מסורבת גט
מסמך ביטול הנישואין, צילום: נורית יעקבס-ינון, סרטי אלומה

בית דין רבני פרטי להתרת עגונות, בראשות הרב פרופ' דניאל שפרבר, ביטל את נישואיה של מסורבת גט בטענה כי בעלה שיקר לה לגבי עברו הפלילי, ואם היתה מודעת לעברו, לא היתה נישאת לו. הליך ביטול הנישואים מחזיר את האישה לרווקותה באופו אוטומטי, והיא אינה נחשבת גרושה. 

א' ות' התחתנו ב־2011 באחת ממדינות אירופה, וכעבור שלוש שנים נפרדו. מאז מסרב בעלה למסור לה גט, והתערבות בית הדין הרבני באזור מגוריה לא הועילה. לאחר מסע הייסורים, ת' הגיעה לבית הדין הפרטי בתקווה להשתחרר מהקשר עם בעלה. בהחלטה, המשתרעת על פני עשרות עמודים, כתבו הדיינים כי חייה של האישה תחת בעלה היו "מזעזעים ומחרידים". הם פירטו אירועי אלימות גופנית, נפשית ומינית רבים שהחלו כבר ביום חתונתם, וכן התנהגות סאדיסטית שנמשכה לאורך כל תקופת הנישואים.

מעמד ביטול הנישואים

מעמד ביטול נישואיםצילום: נורית יעקבס-ינון, סרטי אלומה

ביטול נישואים למפרע הוא פתרון הלכתי הנמצא בארגז הכלים של בתי הדין הרבניים, אך השימוש בו נדיר. השיטה הרווחת לפסילה היא באמצעות חשיפת ליקויים בטקס החופה והקידושין או פגם באחד העדים, ואילו טענת "מקח טעות" נפוצה יותר בדיני קניין, כעילה לביטול עסקאות רכישה. פסק הדין הנוכחי הוא הראשון שעושה שימוש בכלי זה כפתרון לסרבנות גט.

עו"ד ניצן כספי שילוני, ממרכז צדק לנשים שבית הדין הוקם על ידיה, בירכה על המהלך: "אשרינו שזכינו לתלמיד חכם כמו הרב דניאל שפרבר שמרים את קרנה של תורה, ומקיים את הציווי 'לא תגורו מפני איש'. אנחנו מאחלות הצלחה רבה לדרכה החדשה של ת' שנגאלה מכבלי העגינות, וגאות לעמוד מאחורי ייסודו של בית דין צדק שפועל למען תיקון עולם". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן