תחקיר: האם פוברקו שמות רבנים תומכים במודעה של עצת נפש?

רבנים הופתעו למצוא את שמם ברשימת תמיכה של עמותת 'עצת נפש' התומכת בטיפולים לשינוי הנטייה המינית. העמותה בתגובה: הופתענו לגלות שהרבנים לא רצו ששמם יתפרסם

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 10/02/14 17:18 י באדר א'

"'עצת נפש' מרחיבה את פעילותה",הייתה כותרת מודעה שפורסמה באחד מעלוני השבת. המודעה ביקשה לבשר על התפתחות העמותה המסייעת למתמודדים עם נטיות הומוסקסואליות, ולצורך כך הובא בה רשימה ארוכה של רבנים מכובדים המצהירים על תמיכתם בפעילות הארגון. אלא שמבדיקת כיפה עולה כי רבנים נוספים מבין המופיעים ברשימה כלל לא תומכים בארגון ואף מסתייגים מהופעת שמם תחתיו. כך למשל הופיע שמו של הרב בני לאו בין הרבנים התומכים. כן, אותו הרב בני לאו שיצא נגד טיפולי המרה ואף אמר שהומואים המקיימים יחסים נחשבים אנוסים כיוון שנטייתם נכפתה עליהם ושיש לקבל אותם לקהילה דתית. פנינו אל הרב בני לאו, וזה הופתע לשמוע ששמו מופיע ברשימת התמיכה ושלל את תמיכתו בעמותה. מסתבר, שהוא לא היה הרב היחיד ששמו הוכנס לרשימה מבלי שנשאל על כך.

עמותת 'עצת נפש' הנה עמותת חסד שהוקמה ב-2001 המסייעת בין השאר לבעלי נטיות הומוסקסואליות דתיים וחילוניים, המעוניינים לשנות נטייתם המינית, זאת באמצעות טיפולים פסיכולוגיים המוכרים בספרות הפסיכולוגית המתבצעים על ידי הפנייתם לפסיכולוגיים פרטיים העובדים בשיתוף פעולה עם העמותה. העמותה אף מתהדרת ברשימת תמיכה מפוארת של 38 רבנים מכל קצוות הקשת בציונות הדתית.

אחרי שמצאנו כי שמו של הרב בני לאו מופיע כתומך בעמותה שלא בצדק, יצאנו ובדקנו את הנושא עם מספר רבנים ברשימה. להפתעתנו גילינו כי נוסף על הרב בני לאו, ישנם עוד שישה רבנים שהעידו בפנינו כי הם כלל אינם תומכים בעצת בנפש, ולא נשאלו האם ניתן לפרסם את שמם ברשימת התמיכה. הרבנים הם הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב צפניה דרורי, הרב יעקב מדן, הרב יובל שרלו, הרב ראם הכהן והרב בני קלמנזון.

לא תומכים, אבל מפנים תלמידים לארגון

בעקבות תחקיר שביצענו גילינו כי, אמנם עצת נפש הכניסה את שמם של הרבנים מבלי לשאול אותם ולטענת הרבנים גם ללא צדק, אולם הרקע שהביא לפעילות זו מורכב הרבה יותר. עם הקמתה יצאה עמותת עצת נפש במסע הסברה, היכרות וגיוס של רבנים מובילים בציונות הדתית. במסגרת כך, נפגשו גורמים בעמותה עם הרבנים המצויים ברשימה ואף עם שבעת הרבנים ובפגישה ארוכה הציגו בפניהם את פעילות העמותה, תפיסת עולמה, שיטות הטיפול והפגישו אותם עם בחורים שהצליחו להתגבר על נטייתם המינית בעקבות הטיפולים.

במסגרת הכתבה הצלחנו לאתר כמה מאותם הבחורים שהתגברו על נטייתם ונכחו בפגישות עם הרבנים. אלה סיפרו כי בפגישות אלה הביעו הרבנים אהדה לפעילות העמותה ומרביתם שלחו מספר תלמידים לטיפולים אותם מקיימת העמותה. באתר העמותה אף מצאנו מכתב ששלח הרב יעקב מדן, מראשי ישיבת הר עציון, לעצת נפש, בו הוא כותב כי "התרשם עמוקות ובצורה חיובית מאין כמוה מן ההשפעה הטובה של הטיפול שאתם מכוונים אליו את הפונים לעזרתכם".

בנוסף, נמצאות ברשת גם עשרות תשובות של הרב יובל שרלו, ראש ישיבת 'אורות שאול', בהן הוא ממליץ לגשת לטיפול בעצת נפש שם. בין השאר כתב הרב שרלו כי "אם הם לא היו קיימים מישהו אחר היה חייב להקים אותם".

פנינו שוב אל הרב שרלו ואל הרב מדן על מנת לבדוק כיצד הם אומרים שאינם תומכים בעמותה אולם בפועל ניתן להבין את ההיפך בדיוק.

הפיכת עמדתי לתמיכה - היא מעשה לא ישר

הרב שרלו טען כי אכן השיב בעשרות תשובות כי אפשר לפנות לעצת נפש, אולם אך ורק במקרים ספציפיים של רצון קיים להמרת הנטייה, או בגיל צעיר ואף זאת "תוך כדי הכרת הסכנות הגלומות בכך". הרב שרלו הוסיף ואמר כי "לא זו בלבד, אלא שעולמי נפגש גם עם מי שאני מתנגד לו ומשתף פעולה באותם תחומים בהם ניתן לשתף. הפיכת עמדתי זאת לתמיכה - היא מעשה לא ישר".

בעקבות פניית כיפה אמר הרב מדן כי הוא אינו חוזר בו מהמכתב ששלח לעצת נפש והפנה אותנו להתמקד בפסקה האחרונה במכתב, בה הוא כותב כי מה "שכתבתי הוא שראוי לכל אחד להתעניין לעומק במה שהם מציעים ואז לבחון את הדרך, ולא לדלג על אפשרות זו. קיים הבדל ברור בין המלצה ללכת אליהם מיד לבין המלצה לבחון את דרכם ואז להחליט". יש לציין כי מכתבו של הרב מדן כמו גם פגישות עם כל ששת הרבנים התבצעו בפער של כארבע שנים בין הפגישה הסימפטית לבין פרסום המודעה או עדכון רשימת הרבנים התומכים באתר העמותה. אחר פגישות עצת נפש עם הרבנים פנו אליהם עמותות הומוסקסואליות דתיות, המתנגדות לדרכה של "עצת נפש", והפעילו לחץ תוך האשמות כאלה ואחרות למען יעצרו הרבנים את שיתוף הפעולה עם העמותה. יש לציין כי פניות כאלה קיבלנו אף אנחנו במהלך הכנבת הכתבה.

במהלך הכנת הכתבה, לאחר פנייתנו לעצת נפש, הוסרו שמותיהם של הרב לאו, הרב ראם והרב קלמנזון מרשימת הרבנים התומכים המצויה באתר העמותה. אמש הסירה העמותה את כל שמות הרבנים המצויינים בכתבה.

בתגובה לכתבה נמסר מארגון "עצת נפש" כי "כל השמות במודעה פורסמו מתוך ידיעה ברורה כי הם תומכים בארגון. הופתענו לגלות כי שישה מהם לא היו מעוניינים ששמם יפורסם ברשימה. בכל אופן, שאר הרבנים וכן פסיכולוגים ואנשי מקצוע רבים מאשרים את תמיכתם, וגם אלו שהוסרו מהרשימה אינם מגדירים עצמם כמתנגדים. הסיבה לשינויים בעמדות הרבנים נובעת ממסע הכפשות המנוהל ע"י גורמים בעלי אינטרס, גורמים המעוניינים לשלול ממתמודדים רבים את האפשרות לבחור בדרך אחרת, דרך של בירור הזהות וגילוי המשיכה ההטרוסקסואלית. אנו מצטרפים לקריאתו של הרב מדן, וממליצים לכל אחד שלא להסתמך רק על ההמלצות הרבות, אלא לבדוק את הנושא באופן עצמאי".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן