מפלס הכנרת מתקרב לשיא: עוד זינוק במהלך החג

הזרימות לאגם נמשכות, ולקו האדום העליון חסרים 16 ס"מ בלבד. ברשות המים אמרו בתחילת השבוע כי סכר דגניה לא צפוי להיפתח השנה, על אף העלייה הנמשכת במפלס

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/20 08:11 כב בניסן התשפ

מפלס הכנרת מתקרב לשיא: עוד זינוק במהלך החג
הכנרת. לא מפסיקה לעלות, צילום: משה שי, פלאש 90

מפלס הכנרת עולה - סכר דגניה ייפתח? רשות המים מעדכנת הבוקר (ה') כי במהלך החג עלה מפלס הכנרת ב-2.5 ס"מ נוספים, והוא עומד כעת על 208.96-. לכנרת מלאה חסרים כעת 16 ס"מ בלבד, והזרימות בנחלים נמשכות.

המפלס נמצא כעת יותר מארבעה מטרים מעל לקו האדום התחתון, והוא ממשיך לעלות בקצב של כס"מ ביום. על אף ההערכות של רשות המים, נראה כעת כי סכר דגניה צפוי להיפתח בשבועיים הקרובים, ולו באופן חלקי, כדי לשחרר מים מהכנרת, ולמנוע הצפות ביישובים הסמוכים לאגם.

התזמון המדויק של פתיחת הסכר הוא חיוני. פתיחה מאוחרת עשויה לגרום לכך שקצב עליית המפלס יהיה גבוה מקצב יציאת המים, והם יגרמו להצפות בטבריה וביישובים הסמוכים לכנרת. מנגד, פתיחה מוקדמת תגרום לבזבוז מים יקרים.

ברשות המים עדיין מעריכים כי לא יאלצו לפתוח השנה את סכר דגניה. דובר רשות המים אמר בתחילת השבוע בשיחה עם חדשות כיפה כי "אם לא יהיה אירוע חריג הסכר לא ייפתח השנה. רק אירוע חריג של גשם לא שיגרתי אולי יאלץ אותנו לפתוח את הסכר, אך לפי החישובים שלנו דבר כזה לא אמור לקרות. אנו באפריל, וזהו חודש בלי גשמים רציניים אז למעט אירוע חריג, לא יהיו עוד גשמיים רציניים והסכר לא ייפתח".

שור הזכיר כי ב-2004 מפלס הכנרת הגיע למרחק של 8 סנטימטרים בלבד מהקו האדום העליון, וגם במקרה ההוא לא פתחו את הסכר. "האדם היחיד שנותן את ההוראה לפתוח את הסכר, זה מנהל רשות המים. הוא נותן את הצו וחותם עליו, אין אדם אחר שיכול לתת את ההוראה. וכדובר רשות המים אני חוזר ואומר, אם לא יהיה אירוע חריג הסכר לא ייפתח".

למעשה אתה שולל כל אפשרות לעוד עלייה משמעותית במפלס עוד השנה? 

"המפלס עולה בהתאם לזרימת הנחלים לתוכו וממנו. בקרוב גם נתחשב במזג האוויר שיתחמם והמים יחלו להתאדות, והזרימות יחלשו. כך שישנה סבירות שבזמן הקרוב, כמות המים שתכנס לעומת זו שתצא יהיו שוות ובכך המפלס יתייצב ולא יוסיף לעלות. גם ההנחה שההפשרה של החרמון תסייע רבות היא שגויה, היות וההפשרה היא בקצב איטי וכן 10 ס"מ של שלג שווה פחות מסנטימטר בודד של מים".

הכנרת מכיוון סכר דגניה

הכנרת מכיוון סכר דגניהצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ובמידה וכן יהיה אירוע חריג, רבים מהציבור הנאלצים להישאר בביתם בגלל נגיף הקורונה יהיו שמחים להיות עדים לאירוע זה, אולי יהיה שווה בכל מקרה להמתין עם הפתיחה?

"פתיחת הסכר אינו אירוע תיירותי, מדובר באילוץ. זה אומר שקיימת סכנה להצפה ביישובים סובבי כנרת, ורק בשביל זה פותחים את הסכר. עם כל הכבוד לכל האנשים שמעוניינים לצפות באירוע, יש כאן חשיבות לביטחון תושבי סובב כנרת. אך אנו לא תמימים וודאי שנודיע מראש במקרה ונפתח את הסכר, עכשיו בזמן הקורונה אם יש איסור לנסוע, אז אסור. מטבע הדברים יגיעו אמצעי התקשורת ויצלמו את האירוע, ואנשים יאלצו להסתפק בלראות זאת דרך המסכים בבית".