נערכים לגל הקור: אזהרות והנחיות לקראת הקרה והשלג

בסוף השבוע ובתחילת השבוע הבא צפוי מזג אוויר גשום וסוער, במקביל לגל קור עז. אז לא בטוח שהשלג יגיע, אבל בגופי החירום, בחברת החשמל ובעיריות נערכים - כל הפרטים, ההנחיות והאזהרות לקראת הסופה והקור

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/02/20 22:33 יא בשבט התשפ

נערכים לגל הקור: אזהרות והנחיות לקראת הקרה והשלג
עובדי חברת החשמל במזג אוויר סוער, צילום: יוסי וייס

החל ממחר (ו') צפויה להיכנס לאזורנו מערכת סוערת וגשומה במיוחד, ובהמשך גם קור עז במיוחד, וקרה צפויה בתחילת השבוע ברחבי הארץ. גופי החירום וההצלה נערכים לקראת מתן סיוע למי שיצטרך, ומפרסמים אזהרות והנחיות להתמודדות עם מזג האוויר הסוער.

גשם חזק ורוחות עזות, הטמפרטורות יצנחו - השלג יגיע? תחזית מזג האוויר

חברת החשמל תגברה את צוותי השטח ואת מוקדי השירות לקראת מזג האוויר הצפוי בסוף השבוע. 
גנרטורים לגיבוי הועברו מבעוד מועד למקומות הגבוהים ובחברה ערוכים עם במות הרמה, ציוד ורכבים כבדים. 
יחד עם זאת, שבים ומדגישים כי אין מצב של אפס פגיעות ברשת החשמל וכי במזג אויר סוער על הציבור להיערך למצב שבו אספקת החשמל תפגע. בחברת החשמל מבטיחים לטפל בכל הפרעה באספקה מהר ככל שרק ניתן. 
בחברת החשמל שבים ומבקשים לחזק דוודים ופריטים אשר עשויים לעוף מהגגות ולפגוע ברשת החשמל. בכל מקרה של חוטים קרועים אין להתקרב וחובה לדווח מיד למוקד שירות הלקוחות 103 או למוקד העירוני. 
במקרה של צורך במכשור מציל חיים יש להתפנות למתקן רפואי קרוב ולעמוד בקשר עם הרשות המקומית.

גם במשטרת ישראל נערכו למתן שירות מיטבי לציבור משתמשי הדרך, בכבישי הארץ ובצירים הראשיים בפרט, הכל במטרה לשמור על חייהם ובטיחותם של כלל אזרחי מדינת ישראל. כמו כן, יחידות החילוץ של המשטרה והמערך האווירי של המשטרה מוכנים לפעול בתוך זמן קצר במוקדים השונים ככל שיידרש, זאת במטרה להציל חיים ולאתר נעדרים.

המשטרה תפרסם כל העת מידע אודות חסימות כבישים ושיבושי תנועה בעקבות מזג האוויר. מומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת ויש להישמע להנחיות השוטרים הפועלים ופרוסים בשטח. כמו כן ניתן לקבל מידע אודות שינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110. בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מידית - יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום של המשטרה שמספרו 100.

לאור ניסיון העבר, ניתן לצפות כי מזג האוויר הסוער יגרום גם לחסימות צירים, הצפות ושיטפונות ברחבי הארץ. הערכות המשטרה כוללת תאומים שונים והכנת כוחות שיגיעו לצמתי דרכים בהם יידרש טיפול וסיוע מידי כתוצאה מפגעי מזג האוויר, וזאת בכדי למנוע ולטפל יחד עם הגורמים הרלוונטיים במפגעי בטיחות שונים שעלולים להוביל לפגיעה בשלומם של כלל משתמשי הדרך.

הצפות בחורף

הצפות בחורףצילום: דוברות המשטרה

להלן הנחיות לציבור וכללי בטיחות והתנהלות נכונה במזג האוויר הסוער:

  • מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות או טיולים בנחלים ואזורים שעלולים להיות מוצפים נוכח מזג האוויר הסוער. 
  • יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות ובעת ביצוע פניות חדות.
  • יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה.
  • כשהכביש רטוב, מרחק הבלימה גודל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים.
  • יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש - עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
  • יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד.
  • יש להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לאמוד את עומקן ולהיזהר משאר מפגעים על הכביש.
  • יש להימנע מחציית מקורות מים וממקומות עם זרימת מים חזקה.
  • מומלץ לפנות לגורמים המוסמכים לפני יציאה לטיול בשטח לשם קבלת מידע חיוני
  • שימו לב להולכי רגל – בעת מזג אויר גשום, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

בטרם הכניסה לרכב:

  • חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש.
  • יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם יבשים ופגומים.
  • יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג.
  • יש לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.

מד"א: מוכנים למתן שירותים בסופה ולהתמודדות עם הקור

במגן דוד אדום ערוכים לרוחות, לגשם, לשלג ולמזג אוויר הקר שצפוי לפקוד בסוף השבוע אזורים רבים ברחבי הארץ, וזאת על מנת לטפל בחולים ובנפגעים שונים כתוצאה מנזקי מזג האוויר. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים בשטח לנקוט בשורת צעדים שתביא אותם למוכנות הגבוהה ביותר, על מנת שיוכלו להעניק שירות מלא, מהיר ומקצועי לתושבים, גם בתנאי שלג ומזג אויר סוער.

מדריך מד"א המלא לחורף

בין היתר, הונחו צוותי מד"א לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4X4), ובמקומות בהם יש צורך נערכו עם שרשראות ברזל להרכבה על גלגלי האמבולנסים. זאת, על מנת לתת מענה רפואי במקומות בהם יש קושי להתנייד עקב מזג האוויר. בנוסף, יתוגברו המשמרות, על מנת לתת מענה אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות, שהופצו לצוותי מד"א, ואשר נועדו לשמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים.
 
מנכ"ל מד"א אלי בין: "אנו מבקשים מהציבור לנקוט במשנה זהירות, על מנת להימנע מתאונות ופגיעות בנפש הנגרמות כתוצאה מקור עז, גשמים ורוחות חזקות. כמדי שנה, במד"א ערוכים לכל אירוע, בכל מזג אוויר. אני קורא לציבור להגביר את תשומת הלב לקרובי משפחה, מכרים ושכנים קשישים המתגוררים לבדם, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך. בכל צורך רפואי יש להזעיק את כוחות מד"א בטלפון 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי', באמצעותו החובשים והפראמדיקים יזהו את מיקומכם המדויק. אני מאחל המשך חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל".