פרטי לבוש שאותרו בגולן הביאו לחידוש החיפושים אחר החייל הנעדר גיא חבר

בשבועות האחרונים התחדשו החיפושים אחר החייל הנעדר, ובמסגרת מבצע החיפושים מאגר מים גדול סמוך לאזור שבו נראה בפעם האחרונה - רוקן | דובר צה"ל: "בשלב זה לא אותרו ממצאים רלוונטיים. צה"ל עדכן את המשפחה על הפעילות הנוכחית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/02/23 16:03 יד בשבט התשפג

פרטי לבוש שאותרו בגולן הביאו לחידוש החיפושים אחר החייל הנעדר גיא חבר
גיא חבר, צילום: מתוך דף הפייסבוק "חייבים לאתר את גיא חבר"

גיא חבר, חייל צה"ל מחיל התותחנים, נעדר מאז 17 באוגוסט 1997. בשבועות האחרונים התחדשו החיפושים אחריו, ובמסגרת מבצע החיפושים רוקן מאגר מים גדול סמוך לאזור שבו נראה חבר בפעם האחרונה, זאת בשל פרטי לבוש שנמצאו בתחתיתו. הפריטים שנמצאו הועברו לבדיקה. כך פורסם היום (א') ב"כאן חדשות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל בכל העת לאתר ולהשיב את חיילי צה"ל הנעדרים לביתם ומשפחותיהם. במהלך השנים בוצעו ומבוצעות פעולות שונות בכדי לאתר את חייל צה"ל הנעדר, גיא חבר, בין השאר גם בתקופה האחרונה. בשלב זה לא אותרו ממצאים רלוונטיים. צה"ל עדכן את המשפחה על הפעילות הנוכחית וימשיך ללוותה". 

מהגיוס ועד להיעלמות

חבר התגייס לחיל התותחנים ושירת כלוחם בגדוד "הרעם" של עוצבת גולן. קודם להיעלמותו נראה בבסיס "רעם" בו שירת, במדי צה"ל כשהוא עם נשקו האישי - רובה מסוג "גליל". חודש לפני ההיעלמות היה עצור ל-21 יום על כך שנרדם בשמירה, וטרם היעלמותו היה צריך להישפט שוב משום שסירב לבצע פקודה של מפקדו.

במהלך שלוש השנים הראשונות להיעלמותו לא נחשב חבר כנעדר צה"ל, ורק לאחר מאבק משפחתי וציבורי ממושך בצה"ל הוכרז ככזה. לאחר שנים שבהן לא נמצאו עקבותיו נשמעה השערה כי הוא מוחזק בסוריה. טענה אחרת היתה כי התאבד בעקבות סכסוך עם מפקדו שגרר את זימונו למשפט צבאי. עדויות בודדות נאספו במהלך החודשים הראשונים להיעלמותו של גיא. עדת ראייה טענה שראתה את גיא בצומת קצביה ברמת הגולן.

במהלך השנים התרכזו החיפושים בו נראה חבר בפעם האחרונה - באזור רמת הגולן. מאז שנת 2005 מתמקדים החיפושים אחרי חבר בתהומות ובשבילי מוקשים שעדיין לא נסרקו.

  • 2005: התגלה כי הכומתה של חבר נמצאת ביחידה לאיתור נעדרים. ייתכן שהיא נמצאה ימים ספורים לאחר היעדרותו, אך בשל סכסוך בין המשפחה לבין קצינה ביחידה הוסתרו הכומתה וכן מידע נוסף מפני המשפחה. רינה חבר, אימו של גיא, טענה בעבר באתר NRG כי "עד היום צמרת אכ"א מסתירה את האמת מהמשפחה ורק ממכתב לרמטכ"ל מתברר היכן הייתה הכומתה".

  • 2006: ארגון "לחופש נולד" הודיע כי יעניק פרס בסך 10 מיליון דולר למי שימסור פרטים על גיא חבר.
  • 2007: ארגון סורי בשם "ועדות ההתנגדות לשחרור רמת הגולן" פרסם כי הוא מחזיק בחייל גיא חבר. לא ניתן אישוש ממערכת הביטחון או מסוריה לטענה שהחייל אכן נמצא בשבי של ארגון זה.
  • 2008: ג'ימי קרטר, נשיא ארצות הברית לשעבר, נפגש עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד, ומסר לו תמונה של הנעדר חבר. לפי עדויות שהגיעו למשפחה, אמר אסד ש"על החייל ברמת הגולן לא מדברים".
  • 2010: חידש צה"ל את החיפושים לסירוגין, והוקם צוות חקירה מחודש. חידוש החיפושים לא הניב דבר בפתרון התעלומה. במהלך אותה שנה הגיעה למשפחה עדות, של גרמנייה שמתגוררת בישראל, לפיה היא זיהתה את גיא חבר כמי שראיין אותה בעברית בכלא הסורי בו הוחזקה במשך 12 יום בשנת 2005.
  • 2013: לקראת סוף השנה הודיע צה"ל על חידוש החיפושים אך לא נמצאו ממצאים חדשים.
  • 2015: צה"ל ערך חיפשוים אולם שוב, לא נמצאו ממצאים חדשים.
  • 2016: חודשו החיפושים, פעם שלישית מאז נעלם.
  • 2017: נערכה פשיטה על מרכז בריאות נפש ברהט בעקבות מידע שהגיע בנוגע לחבר, אולם לא נמצא דבר.

בכתבה זו נעשה שימוש בתמונות וסרטונים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות, הנכם מתבקשים לפנות אלינו עם הצילום המקורי בדוא"ל office@kipa.co.il