בעלי רכב חשמלי? בקרוב תשלמו מס נוסף על כל קילומטר

במסגרת הצעדים להתמודדות עם הגודש בכבישים ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית: פורסם להערות הציבור תזכיר חוק מס נסיעה לרכב חשמלי. הצעת החוק קובעת כי החל משנת 2026 יוטל מס של 15 שקלים לכל 100 ק"מ על רכבים אלה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 08/03/24 13:00 כח באדר א'

בעלי רכב חשמלי? בקרוב תשלמו מס נוסף על כל קילומטר
רכבים חשמליים, מס חדש, צילום: Scharfsinn,Shutterstock

בהמשך להחלטת ממשלה בנושא תקציב המדינה לשנת 2024, מפרסמים משרד האוצר ורשות המסים להערות הציבור תזכיר חוק שמטרתו הפחתת הגודש ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית, שיקבע מיסוי חדש על רכבים חשמליים ופלאג-אין ורכבים שאינם מונעים על ידי בנזין וסולר, ברמה דומה למס הבלו שמוטל על בנזין וסולר.

מס נוסף על כל 100 קילומטר של נסיעה

הצעת החוק קובעת כי החל משנת 2026 יוטל מס של 15 שקלים לכל 100 קילומטר על רכבים אלה. חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב, גביית המס תתבצע על ידי רשות המסים.

לצד מס זה, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025. מטרת המתווה היא לשמר את התמריץ שקיים היום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה משמעותית במס קניה.

רכב חשמלי

רכב חשמלי, מס נוסף מ-2026. צילום: pexels (Kindel Media)

התחשבות ביתרונות הסביבתיים של הרכבים

גובה המס שנקבע מתחשב ביתרונות הסביבתיים של רכבים אלה, כמו הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, אך משקף גם את העלויות החיצוניות שמושתות על המשק בגין השימוש בהם, וזאת בשל תרומתם לתאונות דרכים, לגידול בגודש בכבישים, לצורך במקומות חניה ועוד.

מטרת המיסוי היא להפנים את העלויות החיצוניות הנגרמות לחברה בשימוש ברכב חשמלי, ובתוך כך לעודד את הפחתת השימוש ברכב הפרטי ולתרום להפחתת הגודש בכבישים מצד אחד, ומצד שני לשמר את הכנסות המדינה ממיסוי על שימוש ברכבים, על רקע המעבר לשימוש ברכבים שאינם מונעים על ידי בנזין או סולר החבים בבלו.