התאונה הקשה בדרום: עשור של תאונות, הרוגים ומחדלים בכביש 40

אחרי עוד תאונה קשה בכביש 40 שגבתה את חייו של מעין דומנוביץ' בן השנה, מתפרסם דו"ח מיוחד על היסטוריית התאונות בכביש השני באורכו בארץ. בעשור האחרון נהרגו בכביש, 61 בני אדם. כמחצית מהתאונות: בין שדה בוקר לבאר שבע

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 27/04/23 12:07 ו באייר התשפג

התאונה הקשה בדרום: עשור של תאונות, הרוגים ומחדלים בכביש 40
התאונה בדרום, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

התאונה הקשה בכביש 40: במהלך חגיגות יום העצמאות, העיבה על השמחה, הידיעה על התאונה הקשה בכביש 40 שגבתה את חייו של התינוק מעין דומנוביץ' מהיישוב נוקדים, כאשר מצבם של אליה - אבי המשפחה ואורי בן ה-7 מוגדר קשה ומצבם של אילה האם, נטע ושחר בני ה-6 וה-4 מוגדר בינוני. התאונה הקשה למרבה הצער, אינה חריגה בכביש ובדו"ח מיוחד שמפרסמת לשכת המחקר של הכנסת, מתבררת התמונה הגדולה, הכוללת עשור של תאונות קשות ועשרות הרוגים בכביש.

מנתוני הדו"ח עולה כי ב-557 תאונות; נהרגו 61 בני אדם ב-49 תאונות קטלניות. מספר התאונות הרב ביותר בין השנים 2012-2022 היו בשני המקטעים העמוסים יותר; בין שדה בוקר לבאר שבע עם 257 תאונות (46 אחוז) ובמקטע הכביש בין באר שבע לקרית גת עם 213 תאונות (38 אחוז).

כביש 40, השני באורכו בישראל

כביש 40, השני באורכו בישראל צילום: מתוך הדו"ח

רוב התאונות מתרחשות בשעות היום

מהדו"ח שחיברה חוקרת הכנסת אסנת אלגום-מזרחי לבקשת חבר הכנסת שלום דנינו ניתן ללמוד כי כמעט ממחצית מכלל התאונות בכביש (45.8 אחוז) היו תאונות חזית-בצד - סוג התאונה הנחשב לקטלני ביותר ומאפיין מובהק של צמתים. 87 תאונות (כ-16 אחוז) התרחשו על רקע התנגשות חזית באחור. 57 תאונות על רקע של התנגשות חזית בחזית (כ-10 אחוז), 43 בגין התהפכות (כ-8 אחוז) וכ- 3 אחוז מהתאונות כללו פגיעה בהולך רגל.

61 הרוגים, עשור קשה בכביש 40

61 הרוגים, עשור קשה בכביש 40 צילום: מתוך הדו"ח

מבחינת ממצאי הדו"ח ניתן ללמוד כי 358 תאונות (כ-64 אחוז) התרחשו בשעות היום ואילו 199 מהן (כ-36 אחוז) בשעות הלילה. השנה בה מספר ההרוגים היה הגבוה ביותר היא שנת 2017 בה נהרגו 10 אנשים בשבע תאונות קטלניות שאירעו באותה שנת דמים.

הכביש השני באורכו בישראל

כביש 40 הוא הכביש השני באורכו בישראל ואורכו כ- 302 קילומטרים. המקטע הדרומי ביותר של הכביש מתחיל במפגש עם כביש 90 בצומת קטורה שבסמוך לקיבוץ לוטן בערבה ומשם הוא ממשיך לאורך הנגב והשפלה עד כפר סבא שבדרום השרון. לאורך הכביש יש נקודות חיבור רבות לכבישים
שונים. מקטעי הכביש השונים נסללו בהדרגה עם השנים, ובעבר הוא אף שימש כדרך הראשית לאילת עד השלמת כביש הערבה.

צומת טללים, כביש 40

צומת טללים, כביש 40 צילום: wikipedia CC BY-SA 2.5

כותבי הדו"ח שניסו לברר את הפעולות שהתבצעו במהלך השנים לשיפור הבטיחות בכביש, הצליחו להגיע רק לחלק מהפעולות שבוצעו, מאחר ואין גוף אחד שריכז את כלל הפעולות שבוצעו. "מנתיבי ישראל נמסר כי אין בידיהם מערכת מידע אחת שמאגדת את כלל הפרויקטים שמבוצעים בכביש בכל שנה" נכתב בדו"ח, "ועל כן בוצעה פניה למספר מנהלי אגפים וגורמים רלוונטיים נוספים, בכדי לקבל מהם נתונים אודות פרויקטים נבחרים".