"לא למד לקח": תושב עפולה חשוד בגניבת אלפי מטבעות כסף וזהב עתיקים

על פי החשד, התושב חיפש עתיקות באתרים ארכאולוגיים ברחבי הארץ באמצעות שימוש בגלאי מתכות, בזז את הממצאים העתיקים ואז סחר בעתיקות ללא היתר

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/22 16:06 יג בתמוז התשפב

"לא למד לקח": תושב עפולה חשוד בגניבת אלפי מטבעות כסף וזהב עתיקים
צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

אלפי מטבעות עתיקים מברונזה, כסף וזהב, טבעות, כלי נשק קדומים, חותמות נושאי כתובות ביוונית וחפצים רבים נוספים, נתפסו בחיפוש שערכו מפקחי היחידה למניעת שוד עתיקות בשיתוף שוטרי תחנת עפולה, בביתו של תושב עפולה עילית.

בעקבות מידע מודיעיני וחקירה סמויה בשיתוף פעולה עם גופי אכיפה בין לאומים, עלה חשד כי תושב העיר עפולה עבר על חוק העתיקות. החשוד חיפש עתיקות באתרים ארכיאולוגים ברחבי הארץ תוך שימוש במכשיר גלאי מתכות. את המטבעות וחפצי המתכת ליקט מאתרי העתיקות תוך ביצוע חפירה, שפגעה בשכבות ארכאולוגיות והעלימה עדויות קדומות תוך הוצאתן מהקשרם ההיסטורי והתרבותי.

צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

על פי החשד, התושב עסק מזה זמן בסחר בעתיקות ללא היתר. חלק מהממצאים העתיקים הוברחו לחו"ל, שם הועמדו למכירה בבתי מכירה פומבית לעתיקות. כמו כן, הוא עוכב לחקירה בתחנת המשטרה, נחקר והודה בביצוע העבירות. תיק החקירה יועבר ללשכה המשפטית של רשות העתיקות לבחינת הגשת כתב אישום.

צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

לדברי אילן חדד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, "האיש מוכר ליחידה למניעת שוד ואף הורשע בעבר בעבירות של חיפוש וחפירת עתיקות ללא היתר, אך ככל הנראה לא הורתע דיו מהעונש ולא למד כל לקח. כעת, האיש - על פי החשד, פנה לבצע עבירות נוספות, בהם סחר בעתיקות ללא רישיון והוצאת עתיקות מישראל ללא היתר - שתיהן עבירות פליליות שהעונש הקבוע בחוק בגינן הוא שנתיים מאסר. מחמיץ את הלב, לראות איך אנשים פוגעים באתרי עתיקות ובוזזים את הממצאים העתיקים, ובכך -  משבשים את שחזור ההיסטוריה של כולנו עבור בצע כסף".

לדברי מנהל רשות העתיקות  אלי אסקוזידו, "מפקחי רשות העתיקות פועלים יום ולילה להגן ולשמור על אתרי העתיקות במדינת ישראל, כדי למנוע ביזה והרס. אנו פועלים לתפוס את הממצאים השדודים ולהשיבם לידי המדינה, לעיתים גם בסיוע גופי אכיפה בחו"ל."