שר הרווחה החליט: הקלות באימוץ לזוגות להט"בים

השר כץ החליט לאמץ את המלצות הוועדה הבין משרדית להקלה על תהליך האימוץ ילדים שהובאו לעולם באמצעות פונדקאות בחו"ל או תרומת זרע. בין ההמלצות: הורדת גיל הסף לאימוץ מגיל 21 ל-18 וויתור על תסקיר של חוות דעת מקצועית

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 17/02/19 12:57 יב באדר א'

שר הרווחה החליט: הקלות באימוץ לזוגות להט"בים
מצעד הגאווה בירושלים, צילום: גילי יערי/פלאש 90

שר הרווחה והעבודה חיים כץ, אימץ את ההחלטות של הצוות הבין-משרדי להקלה על הבירוקרטיה המשפטית באימוץ ילדים שהובאו לעולם באמצעות פונדקאות בחו"ל או תרומת זרע. המלצות הוועדה ישפיעו בעיקר על זוגות להט"בים, ויעברו לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. 

המצלות הצוות להקלה ולזירוז תהליך האימוץ כוללים הפחתה של מאות שקלים מעלות בקשת האימוץ, ואין צורך להגיש את הבקשה על ידי עורך דין.  בני הזוג יוכלו להגיש את הבקשה ולהתחיל בהליך עוד טרם הלידה, בעוד כיום ניתן להם לצורך כך חלון זמנים מצומצם בין הלידה ל-90 יום אחריה, שאם לא עמדו בו, נסגרה בפניהם האפשרות לקבל צו הורות ללא הליך אימוץ מלא.

חיים כץ

חיים כץצילום: Kobi Gideon / FLASH90

ההמלצות החריגות שהחליטה הוועדה הן וויתור על תסקיר חוות דעת של עובדת סוציאלית. בנוסף גיל המינימלי לאימוץ ירד מ-21 ל-18. הצוות הבין משרדי החליט בהחלטה דרמטית במיוחד והיא הורדת וביטול חובת הגשת תצהיר על היעדר רישום פלילי בעבירות מין ואלימות כלפי קטינים, שהייתה נהוגה רק כלפי זוגות שהביאו ילדים לעולם בדרך זו.

השר כץ אמר כי "בכוונתנו לבצע שינוי בהליכים המקצועיים, כך שיאפשרו הכרה בהורות במינימום בירוקרטיה ובמקסימום ביטחון לילדים. לאחר עבודה מאומצת, חברי הצוות הביאו לשולחני רפורמה ששומרת על האיזון המתבקש בין הקלה בהליכים המשפטיים לבין שמירה על טובת הילד, כשהמטרה היא להטמיע אותה במלואה בחודשים הקרובים".

ד"ר טלי בורלא, עובדת סוציאלית שעמדה בראש הצוות, הוסיפה כי "בעבודת הצוות הבין-משרדי הושם דגש עליון על טובת הקטין ועל יצירת התאמה באופן מקצועי ומהיר, ככל האפשר, בין מציאות חייו בפועל לבין המציאות המשפטית. כגורמי מקצוע אנו מברכים על עצם מינויו של הצוות וקבלת המלצותיו על ידי שר העבודה והרווחה ומקווים כי ההמלצות יאושרו במלואן על ידי היועץ המשפטי לממשלה, באופן שיאפשר לקדם הסדרה חוקית שתיטיב עם ילדים".