שקיפות ברבנות הראשית: קריטריונים להכרה בבתי דין במקום רשימות שחורות

לאחר הכחשה גורפת מצד הרבנות נחשפו רשימות של רבנים אורתודוקסים מהם הרבנות מסתייגת ונמנעת מלקבל את דעתם. כעת החליטו ברבנות הראשית לפרסם קריטריונים ותבחינים ברורים להכרה ברבנים מחו"ל. גורמים ברבנות ל'כיפה'-"אין לרבנות רשימות שחורות-פייק ניוז"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/18 09:16 יט בכסלו התשעט

שקיפות ברבנות הראשית: קריטריונים להכרה בבתי דין במקום רשימות שחורות
כנס רבנים, צילום: דוברות הרבנות הראשית

לאחר ש'הרשימה השחורה' של הרבנות הראשית נחשפה החליטו ברבנות לגבש רשימות סדורות של בתי דין מחוץ לארץ המקובלים על ידה כבתי דין לענייני גיטין גיור ויהדות. מהרבנות הראשית נמסר כי מעולם לא היו רשימות שחורות אלא שעכשיו יש תבחינים ברורים.

גורמים ברבנות ל'כיפה' "אין לרבנות רשימות שחורות- לא ליפול לפייק ניוז של ארגונים המנסים לפגוע במעמד הרבנות"

עד היום הכחישה הרבנות הראשית את הטענה כי היא מנהלת רשימות של רבנים או בתי דין המוכרים על ידה, ובוודאי את קיומה של "רשימה שחורה" סודית של כאלה הפסולים בעיניה, וטענה כי כל מקרה נבחן לגופו. הרבנות גם הודתה כי מעולם לא ניסחה קריטריונים להכרה ברבני חו"ל, אך לפני כשנתיים, לאחר שספגה ביקורת מבית המשפט, התחייבה לגבש כאלה.

ברשימה זו ישנם רבנים מקהילות יהודיות אורתודוקסיות וליברליות בעולם, מהם מסרבת הרבנות לקבל חוות דעת בנושאים דתיים רק בגלל השקפת עולמם בנושאים שונים - וזאת למרות מחויבותם להלכה. כך פורסם באתר YNET 

בין הרבנים האורתודקסים הבכירים שברשימה - הרב דניאל קראוס, רבה של "קהילת ישורון", שאליה השתייכו עד לא מזמן בני הזוג ג'ארד ואיוונקה טראמפ-קושנר. עוד ברשימה: הרב אדם שאייר, מבכירי הרבנים האורתודוקסים בקנדה, ומי שנחשב למקורבו ורבו של ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו וכן הרב ברוך גודמן, המשתייך לזרם חב"ד ומשמש כרב הקמפוס של אוניברסיטת "ראטגרס".

יו"ר עתים, הרב ד"ר שאול פרבר,בירך על החשיפה: "מדובר בצעד חשוב נוסף לקראת ההסדרה של יחסי מדינת ישראל עם יהדות התפוצות. אנו שמחים שלאחר המאבק העיקש שניהלנו, סוף-סוף התפרסמה הרשימה ויש מול מה לעבוד. יש לבחון מדוע רבנים שהרבנות הראשית הצהירה שהיא סומכת עליהם ועל ההתנהלות שלהם לא נמצאים ברשימה, אך מדובר בבשורה ובהתקדמות לקראת שירותי דת שקופים וטובים יותר עבור הציבור היהודי בתפוצות ובארץ".

מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח הצהיר כי פרסום הרשימה הוא צעד אחד קדימה ושניים אחורה: "במקום לפרסם קריטריונים ברורים ושוויוניים שיביאו להכרה דה פקטו בכל קהילות חו"ל, הרבנות ממשיכה לשחק משחקים ומדירה חלק נכבד מיהדות התפוצות. אמנם הגיע הזמן שתהיה רשימה מסודרת ולא רשימות שחורות ופקידים שעושים ככל העולה על דעתם באופן שרירותי אך העובדה שהרשימה הנוכחית לא מכילה רבנים וקהילות חשובות בחו"ל היא מקור לדאגה עמוקה. אנו מצפים ומקווים לראות תיקון והשלמה של מהלך ההכרה ברבני חו"ל, מה שיכול להביא לריפוי ולו מועט של השבר הגדול בין יהדות התפוצות ומדינת ישראל".