שקד: "40 שנה עשיתם מה שאתם רוצים"

שרת המשפטים תקפה את המתנגדים ל'חוק היועמ"שים', "להגיד שכל מינוי של שר הוא מינוי מושחת ופוליטי - זה פשוט דבר מופרך מהיסוד". השופט בדימוס זמיר: "ההצעה הזאת מאיימת באופן רציני על שלטון החוק במדינה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/06/18 12:38 יב בתמוז התשעח

שקד: "40 שנה עשיתם מה שאתם רוצים"
הדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט, צילום: ללא קרדיט

דיון סוער נערך היום (שני) בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת במסגרת הצעת "חוק היועמ"שים" ששרת המשפטים מנסה לקדם.

לפי הצעת החוק הליך בחירת היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה יבוצע באמצעות ועדות איתור ולא על בסיס מכרזים כנהוג כיום.

שינוי זה עתיד להגדיל את השפעת השרים על מינוי היועצים מה שעורר את חמתם של משפטנים רבים כמו היועמ"ש לשעבר ושופט בית המשפט העליון בדימוס, יצחק זמיר, שטען כי "ההצעה הזאת מאיימת באופן רציני על שלטון החוק במדינה".

לדבריו, הוא "לא זוכר במשך שנים רבות הצעת חוק שעלולה לפגוע בשלטון החוק ובמנהל התקין כמו ההצעה הזו. ההצעה הזו קשה יותר ומסוכנת יותר מפסקת ההתגברות. זו לא דעתי בלבד. הצעת החוק הזו עוררה מהומה שאין לה תקדים במערכת המשפטית במדינת ישראל. כל מי שמכיר את המערכת מקרוב נרעש".

עוד אמר זמיר כי שורת שופטים בדימוס שיגרו לשרת המשפטים מכתב בו יצאו נגד ההצעה, "העמדה שאני מציג היא לא עמדה אישית שלי. זו עמדה של הקהילה המשפטית על כל זרמיה. זו הקהילה הנוגעת בדבר". נגד ההצעה יצא גם השופט והיועמ"ש לשעבר אליקים רובינשטיין.

מתנגד לחוק היועמ"שים. יצחק זמיר

מתנגד לחוק היועמ"שים. יצחק זמירצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

השרה שקד הדפה את הביקורת וציינה כי היא "מצפה שימונו יועצים משפטיים שתופסים את התפקיד כפי שאני הגדרתי - יישום מדיניות השר לפי החוק ולא את המדיניות של עצמם. הרצון להדביק לשר כוונות לא טהורות ולהגיד שכל מינוי של שר הוא מינוי מושחת ופוליטי - זה פשוט דבר מופרך מהיסוד".

בהמשך היא הוסיפה כי "השופטים בדימוס זמיר ורובינשטיין מונו לפי השיטה הישנה וכולם היו מצוינים. את מנדלבליט בחרה ועדת איתור והייתי בוחרת בו גם בלי ועדת איתור. צריך לסמוך על הדרג הפוליטי, אנחנו רוצים את טובת המדינה ואנחנו לא פחות מוכשרים מנציגי הנציבות. המעורבות שלנו היא לטובת המדינה. אני מצפה שימונו יועמ"שים שתופסים את התפקיד כפי שהגדרתי שהוא צריך ליישם את המדיניות של השר במסגרת החוק ולא את המדיניות של עצמו".

השרה אף תהתה מדוע המתנגדים להצעה מבחינים בין הליך בחירת השופטים ליועמ"שים, "הוועדה לבחירת שופטים בראשותי מינתה למעלה מ-250 שופטים. הם לא כפופים לי אלא למרות הדין. למה אתם חושבים שאצל היועצים המשפטיים זה יהיה אחרת?".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, דחה בפתח דבריו בוועדה את הטענות נגד התייצבותו נגד חוק היועמ"שים, "ההתייצבות שלי פה היא שמירה על שלטון החוק. יש פה פגיעה בשלטון החוק במדינה, ובמצב הזה אני חייב להופיע פה ולהתריע. בשמירה על שלטון החוק, היועמ"ש אינו מיישם עמדת שר זה או אחר, אלא את החוק".

מתנגד ותומכת. חנין ומועלם

מתנגד ותומכת. חנין ומועלםצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת הוצא מהדיון לאחר שהפריע לשקד לדבר ולפני כן הספיק לומר כי "שרת המשפטים מקדמת חוק מסוכן שיאפשר לשרי הממשלה למנות את היועצים משפטיים בעצמם לשבע שנים! כלומר גם לימים ששלטון הימין כבר יתחלף. הוצאתי כאשר התעקשתי לשאול את השאלה המרכזית בדיון: מהי הבעיה בשיטת המינויים הקיימת שבגללה רוצים לעשות כזו מהפכה? הוצאתי מהדיון היא תשובה שאומרת הרבה על המהלך הדורסני והאנטי-דמוקרטי המקודם כאן".

ח"כ אמיר אוחנה, שיזם את הצעת החוק הפרטית, עורר את זעמם של חלק מהנוכחים כשאמר כי"הצעת החוק הזו מאיימת על המשפטנים ועל כן לא פלא שהם הגיעו הנה וגייסו את מיטב המוחות על מנת להתנגד לה, ההצעה הזו באה לטובת הציבור כי היא תעניק יותר כוח לנבחריו". במהלך הוויכוח הטיחה שקד כי "ב-40 השנה שהייתם בשלטון עשיתם מה שאתם רוצים בלי שלטון חוק. כל המכרזים היו תפורים".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, הגנה על ההצעה ואמרה כי "מי שמתנגד לשינוי שמוצע כאן רוצה לשמר את שלטון הפקידים. הוא יוצא מנקודת הנחה שמשהו יסודי פגום במי שמייצג את הציבור. רק הפקידות  יודעת לזהות את האינטרס הציבורי???? בפירוש לא. מעורבות פוליטית בבחירה היא דבר נכון וטוב, זו הדרך של הציבור להשפיע".

מועלם הוסיפה כי "נקודת המוצא של חלק מחברי הכנסת שהשרים רעים ומושחתים והתהליך הדמוקרטי פגום ורק היועצים המשפטיים הם הם התגלמות הטוב והשלמות היא מעוותת. אנחנו לא מבקשים מיועצים משפטיים לעבור על החוק אלא לפעול במסגרת החוק בקידום מדיניות נבחרי הציבור".