שפל חסר תקדים בפעילות לחיזוק היהדות במדינה

על פי דו"ח של מרכז ליב"ה, הכנסת במושב הקיץ האחרון כמעט ולא קידמה פעילות חיובית בתחום הדת והמדינה, וכשהן מגיעות הן מועברות לדיון נוסף פעם אחר פעם

חדשות כיפה גלעד כהן 27/08/18 19:33 טז באלול התשעח

שפל חסר תקדים בפעילות לחיזוק היהדות במדינה
בן דהן, שקד ובנט במשכן הכנסת, צילום: פלאש 90

בדו"ח שהוציאו במחלקת המחקר של מרכז ליב"ה, לסיכום הפעילות הפרלמנטרית במושב הקיץ האחרון בתחום דת ומדינה, הם מציגים תמונה עגומה של חוסר בפעילות חיובית בתחום הדת והמדינה, צמצום משמעותי בהצעות חוק, בפעילות בועדות ובשאר הפעילות לחיזוק היהדות במדינה, ומצד שני ריבוי של פעילות שלילית לטשטוש זהותה היהודית של המדינה בלי ניסיון למנוע אותן.


בדו"ח אמנם מוצגים שלושה חוקים חיוביים שעברו במושב האחרון, בהם התיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה שיאפשר לכל עובד לסרב לעבוד בשבת, הצעת חוק שיפוט בתי הדין שמרחיבה את תחום סמכותם של בתי הדין גם לתיקי גירושים מחו"ל, והצעת חוק שירותי הדת היהודים שמגדילה את מימון המדינה למועצות הדתיות, אך מן הצד השני מובאים גם שבע עשרה הצעות חוק שליליות שהוגשו במושב האחרון, אל מול כמות הצעות החוק החיוביות - ארבע בלבד, שש שאליתות שליליות לעומת אפס שאילתות חיוביות.


בין השאר מונים בדו"ח את חוק הפונדקאות ואף את חוק הלאום שלפי משפטנים מאפשר לבג"ץ חופש יתר לפגוע בשבת במרחב הציבורי, וכן את קידום הרחבת הרחבה הדרומית של הכותל לטובת הרפורמים.


נתון  מעניין נוסף שמצוין בדו"ח הוא ההחלטות המתקבלות בוועדת השרים של הכנסת ביחס להצעת החוק, בעוד הצעות חוק בהקשר הלאומי שמגיעות מכיוון האופוזיציה נדחות על הסף באופן מידי, הצעות חוק בנושאי דת ומדינה רק מועברות לדיון נוסף בהמשך, פעם אחר פעם. לקראת סיום הדו"ח מובאת פעילות כלית שנעשתה בכנסת במושב האחרון, כמו כינוס השדולה החילונית, הגשת מתווה הגיור של משה ניסים, עמדתו של היועמ"ש ביחס ל'חוק האימוץ' שעלול לאפשר אימוץ גם לזוגות מאותו המין ועוד.


אורן, ראש התחום הפרלמנטרי במרכז ליב"ה מסר עם פרסום הדו"ח: "כפי שחששנו, ההחלטה בסוף מושב החורף להקפיא את הפעילות בענייני דת ומדינה עם משבר חוק הגיוס גרמה אמנם לצד אחד להקפיא את הפעילות, אבל הצד השני ממשיך לעבוד, בדיונים בועדות להכפשת הרבנות הראשית ושאר ענייני היהדות במדינה, בהצעות חוק לטשטוש זהותה של המדינה ועוד. בדו"ח הזה אין 'מנצחים'. הדו"ח הזה צריך להיות צלצול מעורר לחברי הכנסת שמייצגים את רוב הציבור במדינה, שיהדותה של המדינה חשובה להם, הגיע הזמן להניף בגאון את דגל היהדות במדינה, גם בכנסת, ולפעול בהתאם".