"שערוריה": בית משפט האמריקני קבע כי למשפחת פרנקל יש אחריות ברצח בנם

בפסק הדין בתביעה שהגישה המשפחה נגד סוריה ואיראן על מעורבותם ברצח בנה, נכתב כי הם "נטלו על עצמם את הסיכונים הכרוכים בלשלוח את נפתלי פרנקל לתוך הגדה המערבית". המשפחה ערערה והשופטת תידרש למתן החלטה חדשה

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/07/18 09:21 כ בתמוז התשעח

"שערוריה": בית משפט האמריקני קבע כי למשפחת פרנקל יש אחריות ברצח בנם
שלשות הנערים שנרצחו, צילום: כיפה

משפחת פרנקל לקחה סיכון כששלחה את בנה נפתלי הי"ד ללמוד "מעבר לקו הירוק". זה ההסבר שנתן בית המשפט הפדרלי בוושינגטון בפסק הדין בתביעתת המשפחה נגד סוריה ואיראן על חלקן ברצח בנם.

לפני כשנה וחצי העידה רחלי פרנקל במשפט שניהלה המשפחה, בסיוע ארגון 'שורת דין', נגד 2 המדינות אותן האשימו בסיוע לרצח שלושת הנערים בשנת 2014. היום (שלישי) נחשף ב'ידיעות אחרונות' פסק הדין בנושא שעורר את זעמם.

"התובעים נטלו על עצמם את הסיכונים הכרוכים בלחיות בקהילה שנבנתה מעבר לקו הירוק בישראל", כתבה השופטת בהחלטתה, " ובלשלוח את נפתלי פרנקל 40 ק"מ נוספים לתוך הגדה המערבית לבית ספר תיכון בגוש עציון, 6 ק"מ מהעיר חברון".

הרבנית רחלי שפרכר פרנקל

הביעה זעזוע מפסק הדין. הרבנית רחלי שפרכר פרנקלצילום: באדיבות המצולמת

בטיעון זה פסק בית המשפט כי על סוריה ואיראן לפצות את המשפחה בסכום של 4.1 מיליון דולר על חלקן ברצח בנם, סכום נמוך באופן משמעותי מסך התביעה המקורית שעמדה על 340 מיליון.. יש לציין כי בתביעות דומות שהוגשו בעבר חוייבו מדינות לשלם לנפגעי טרור סכומים בגובה עשרות ומאות מיליוני דולרים.

עוד כתבה השופטת, בהסבר שסיפקה לסכום הפיצוי הנמוך יחסית שפסקה לטובת המשפחה, כי פרנקל לא נרצח "כי הוא היה אזרח ארה"ב שנקלע בטעות לסכסוך הישראל פלסטיני...להפך, הוא היה מטרה עבור חמאס בגלל אזרחותו הישראלית".

אמו של נפתלי, רחלי פרנקל, הביעה זעזוע מפסק הדין וכינתה אותה "שערורייתית". לדבריה, "זה לא יעלה על הדעת. הילדים היו בדרך לבית הספר, איזה אחריות יש לנערים למותם?". בהמשך היא ציינה כי למשפחה אין עניין מיוחד בכסף שכן המדינות הנאשמות לא באמת מכירות בהליך המשפטי ולא ישלמו פיצוי למשפחה, "את התביעה הזאת הגשנו כדי להציק לרעים".

בני המשפחה הגישו, באמצעות 'שורת דין' ערעור על פסק הדין ודרישה לבטלו. לפני כחודש עמדתם התקבלה והתיק יוחזר ללאותה שופטת שהפעם תידרש לספק החלטה חדשה, מבלי לייחס למשפחה ולנערים כל אחריות לרצח.