שלא תגידו שלא ידעתם: כל התשובות לקראת כינוס הבית היהודי

למה לא יתקיימו פריימריז בבית היהודי ומה ההצעה החדשה שמזכירות המפלגה מבקשת שהמרכז יאשר? מפלגת הבית היהודי הוציאה שו"ת לקראת כינוס המרכז שיכריע לגבי עתידה וגורלה של המפלגה הסרוגה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 14/01/19 17:08 ח בשבט התשעט

שלא תגידו שלא ידעתם: כל התשובות לקראת כינוס הבית היהודי
חברי הבית היהודי בפגישה עם הרב דרוקמן, צילום: יחצ

לקראת כינוס מרכז הבית היהודי, הוציאה מזכירות המפלגה מכתב לחברי המרכז עם תשובות לשאלות הבוערות שעל הפרק. במפלגה יחליטו, ביום רביעי הקרוב, את צורת הבחירה ליושב ראש המפלגה ואת צורת הבחירה לרשימת המפלגה לכנסת ה-21. מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך, מעודד את המתפקדים להצביע לטובת הצעתו, במסגרתה וועדה מסדרת תכריע את זהות היו"ר, ורשימת המפלגה תורכב בעזרת הפריימריז במסורתיים. 

השאלה הגדולה מכולם היא למה לא לבחור את היושב הראש המפלגה גם בצורת פריימריז כבעבר? לכן עונים בשו"ת כי פריימריז אינם אפשריים כעת, קודם כל מבחינה כלכלית: "זו אינה בעיה חדשה, והיא העסיקה את מנגנון המפלגה גם לפני הפרישה של היו"ר".

בעיה נוספת היא העובדה שפריימריז תקינים דורשים זמן ארוך מזה שעומד לרשות המפלגה כעת, כאשר רשימת המפלגות לכנסת נסגרת באמצע החודש פברואר, אין פרק זמן סביר שיאפשר להגיש מועמדות ולהכיר את המועמדים לעומק: "יצירת ספר בוחרים ואפשרות לערער עליו, תהליך הגשת מועמדויות, ופרק זמן להכרת המועמדים, כל אלה אורכים זמן רב".

אך נראה כי במפלגה פוחדים מחפרפרות במפלגה:"במצב החדש שנוצר לא ברור כמה מ-30,000 מתפקדים אכן רוצים לתרום להצלחת המפלגה, וכמה למעשה תומכים ברשימות מתחרות".


להורדת הקובץ

בשאלון מנסים במזכירות להסביר לחברי המרכז למה טוב שהמועצה הציבורית, שהיא רק מספר קטן של אנשים, תבחר את היו"ר, ולא כלל חברי המרכז?

"הרעיון הוא לאפשר בחירה של דמויות שמתאימות לתפקיד היו"ר ולא ירצו להעמיד את עצמם לבחירה במרכז, כי ב"ה הם שמחים בחלקם בתפקידים משמעותיים אחרים. המועצה תכנס אנשי ציבור שתפקידם לשקף את המכלול הרב גוני של הציונות הדתית, ובעז"ה יוכלו לאתר דמות מתאימה כזו ולקרוא אותה לדגל".

חידוש נוסף שיתקיים במסגרת ההתכנסות הקרובה היא שההצבעה תתנהל באופן חשאי ולא בצורה פומבית כבעבר:  "ויתרנו על הנוהל הקבוע בחוקה ולפיו ההצבעות תהיינה גלויות וזאת על מנת להסיר את כל החששות ולאפשר לתהליך להתבצע באמון ובהסכמה רחבה".

מפלגת הבית היהודי עוברת תקופה לא קלה ומריבות פנימיות לאחר ששני ראשיה, בנט ושקד, עזבו אותה והקימו מפלגה חדשה. הסקרים מנבאים למפלגה מנדטים נמוכים, ואף ישנם שצופים כי המפלגה הסרוגה, אינה עוברת את אחוז החסימה כלל.