שימוע בכנסת למועמדים לעליון: התכנית החדשה של שקד

שרת המשפטים חושפת כי תרצה לקדם שימוע ציבורי בוועדת החוקה לכל מועמד לשפיטה בבית המשפט העליון, במידה ותמשיך בתפקידה במשרד

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/19 10:55 ח באדר ב'

שימוע בכנסת למועמדים לעליון: התכנית החדשה של שקד
היועמ"ש אביחי מנדלבליט עם השרה איילת שקד, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שרת המשפטים, איילת שקד, מתכננת בקדנציה הבאה, במידה ותמשיך בתפקידה, לקדם שימוע בכנסת לשופטים המועמדים להתמנות לבית המשפט העליון, כך פורסם בישראל היום.  

במסגרת הרפורמה, יתקיים שימוע ציבורי בוועדת החוקה לכל מועמד לשפיטה בבית המשפט העליון, בדומה לנעשה בארה"ב. מדובר בחלק מתוכנית מקיפה יותר שאותה מתכוונת השרה ליישם במשרד הנחשק. את עיקרי התוכנית תציג שרת המשפטים בשבוע הבא במסיבת עיתונאים מיוחדת. 

 

בקדנציה הנוכחית שקד מינתה 334 שופטים לכלל הערכאות, מתוכם שישה לבית המשפט העליון, שהם כ־40% מכלל השופטים בעליון. אחד השופטים שמונה לעליון, אלכס שטיין, קיבל ביקורות תוקפניות במיוחד מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, לנוכח פסקי דין ואמירות שיפוטיות חד־משמעיות בכיוון השמרני.

השרה שקד אמרה כי "האקטיביזם השיפוטי מכניס את בית המשפט לסוגיות ערכיות ופוליטיות, ולכן בקדנציה האחרונה התחלתי בשינוי הכיוון של בית המשפט". 

לדבריה, "משעה שבית המשפט העליון נכנס לזירה הציבורית ודן בעניינים ערכיים, אין סיבה שהציבור לא יידע את עמדותיו של כל שופט ויכיר את תפיסת עולמם המשפטית והערכית של המועמדים לבית המשפט העליון. המהפכה השמרנית שביצעתי במערכת המשפט תמשיך ביתר שאת גם בקדנציה הבאה. כמובן, אם הציבור ייתן לי את הכוח בקלפי".