נתניהו: "הימין, השמאל והאיסלאם הקיצוני מסכימים רק על דבר אחד - שנאת היהודים"

יום השואה והגבורה נפתח עם הורדת הדגל לחצי התורן ובטקס הממלכתי ביד ושם, בו אמר ראש הממשלה: "אנו חיים בפרדוקס, ההערצה ליהודים מלווה בחוגים מסוימים בהתגברות של שנאת יהודים". נשיא המדינה: "יש עלייה דרמטית בפשעי שנאה נגד יהודים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/19 20:04 כו בניסן התשעט

נתניהו: "הימין, השמאל והאיסלאם הקיצוני מסכימים רק על דבר אחד - שנאת היהודים"
"לצד ההערצה ישגם שנאה ליהודים". נתניהו ביד ושם, צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, השתתפו הערב (ד') בטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך במוסד יד ושם בירושלים, והזהירו מפני הרוחות האנטישמיות המנשבות בעולם.

"אנו גאים בהישגים שהשגנו אבל איננו מתעלמים מהסכנות שאורבות לנו", אמר ראש הממשלה נתניהו והוסיף כי "הימין הקיצוני, השמאל והקיצוני והאסלאם הקיצוני מסכימים רק על דבר אחד - שנאת היהודים".

עוד הוא אמר כי "אנו חיים היום בפרדוקס, ההערצה ברחבי העולם למדינת היהודים מלווה בחוגים מסוימים בהתגברות של שנאת יהודים. הימין הקיצוני, השמאל הקיצוני, והאיסלאם הקיצוני מסכימים רק על דבר אחד - על שנאת היהודים. שנאה זו באה לידי ביטוי בהתקפות נתעבות על מתפללים בבתי-כנסת - כפי שקרה לפני ימים אחדים בסן-דייגו וקודם לכן בפיטסבורג, בחילול בתי-קברות יהודיים, ובפרסום קריקטורות ומאמרים נוטפי-שנאה ליהודים ולישראל - אפילו בעיתונים שנחשבים מכובדים. לא מדובר בביקורת לגיטימית על ישראל, לא הייתי מתעכב על כך אם היה מדובר בזה, אלא בשטנה שיטתית, ארסית ושקרית - שמערערת ללא הפסק על הלגיטימיות של מדינת-הלאום היהודית, ושלה בלבד. זוהי צביעות בלתי נסבלת שאסור להשלים איתה".

משמר הכבוד בטקס יום השואה

משמר הכבוד בטקס יום השואהצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

בהמשך הוא התייחס למשטר בטהרן ואמר כי "איראן משגרת לעברנו השכם והערב איומי השמדה. איננו מתעלמים מהם, אבל איננו נרתעים. אנו מעריכים מאוד את העמדה הנחושה של טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין, הטיל סנקציות על איראן והכריז על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור".

לניצולים ומשיאי המשואות הוא ציטט את אלי ויזל שכתב: "כשהאדם כותב על השואה, הוא לא כותב את המילים. הוא נלחם במילים. כי אין מילים לתאר את מה שהקורבנות הרגישו – כאשר המוות היה הנורמה, והחיים היו נס". נתניהו הוסיף על כך כי "לכתוב על השואה, לספר על השואה, לתאר את השואה - הכל צריך להיעשות בחרדת קודש. ועוד מעט נשמע בחרדת קודש את הסיפורים המרטיטים והמדהימים של גיבורי השואה - השורדים, הניצולים - שידליקו את אבוקות הזיכרון". 

"חשוב להבהיר", הדגיש הנשיא ריבלין, "איננו בשנות השלושים. איננו עומדים על סיפה של שואה שנייה, או כל דבר שמתקרב לזה. אבל אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות החדשה-ישנה ששבה להרים ראש, כשהיא מתודלקת מגלי הגירה, ממשברים כלכליים, ומאכזבה מן הממסד הפוליטי".

לדבריו, "מין הימין ועד לשמאל הקיצוני, האנטישמיות מחלחלת ללב ההנהגה האירופית. בתוך כך, אנו עדים לכמות שיא של מתקפות אנטישמיות בבריטניה ובצרפת; שליש מיהודי אירופה, מצהירים על כך שהם נמנעים מאירועים יהודיים מחשש לחייהם; יש עלייה דרמטית בפשעי שנאה נגד יהודים, בארצות הברית, ושוב, רק בשבת האחרונה, ביום האחרון של חג הפסח; ובמזרח ומערב אירופה אנחנו רואים כיצד תנועות ורעיונות אנטישמיים וגזעניים חוזרים לתחיה ואף מוצאים את מקומם בממשלה ובפרלמנט".

"אירופה משתנת". נשיא המדינה

"אירופה משתנת". נשיא המדינהצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

לצד זה ציין כי "לכל מדינה וחברה הזכות הלגיטימית ואף החובה לבחור את מדיניותה ולשמור על זהותה. לא כל מפלגת ימין אירופאית שמאמינה בצורך לרסן הגירה או לשמור על אופייה הייחודי היא אנטישמית או גזענית. ואולם, כוחות פוליטיים שאנטישמיות וגזענות היא חלק משפתם, מורשתם ורוחם - לעולם אסור שיהיו בעלי בריתנו".

ריבלין הוסיף כי הוא "לא חושש לנו, למדינת ישראל. העם היהודי שוב לא חלש, הוא לא חסר מגן. מדינת ישראל היא לא רק דמוקרטיה יציבה, אנחנו גם מלאי עוצמה. עוצמה צבאית, מדינית וכלכלית. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו, על מדינת ישראל, ונהיה מחויבים לשלומן וביטחונן של הקהילות היהודיות בתפוצות".

לשורדי השואה אמר: ""ניצולי ושורדי השואה, כל אחת ואחד מכם הוא נס. סמל לצמיחה של החיים מתוך המוות, לתקווה ולאמונה בחיים ובנצח ישראל, שלנצח יפעמו בנו"