שופטת על קורס בהפרדה מגדרית: "מחזיר אותנו שנים אחורה"

בדיון בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים יצאה השופטת נגד קורס לחרדים שמפעילה נציבות שירות המדינה בהפרדה מגדרית: "לא יודעת מה חשבתם", אמרה. נציגי המדינה טענו: ללא הפרדה - הקורס ייכשל

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/18 08:59 ו בניסן התשעח

שופטת על קורס בהפרדה מגדרית: "מחזיר אותנו שנים אחורה"
חרדים, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים מתח השבוע ביקורת חריפה על נציבות שירות המדינה, בשל הפעלת קורס שנערך בהפרדה בין גברים ונשים. בדיון שהתקיים בנושא ביום ראשון המליצה השופטת רחל בר"ג הירשברג לנציג המדינה "לחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע לקורס.

הדיון נערך בעקבות עתירת שדולת הנשים בישראל שהוגשה בחודש נובמבר לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, נגד ההפרדה המגדרית בתכנית "משפיעים/ות - חרדים לשירות הציבורי". מטרת התכנית היא הכשרה ושילוב של האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה ובשלטון המקומי. ההכשרה בתכנית נערכת בהפרדה, ולאחר מכן המשתתפים אמורים להיות מוצבים בשירות המדינה או ברשויות המדינה.

שדולת הנשים דרשה לבטל את הקורס, אך מכיוון שהוא כבר החל השופטים קיבלו את טענת המדינה לפיה הצוערים נחשבים עובדי מדינה לכל דבר, ובשל כך עבר הדיון לבית הדין לעבודה.

בדיון בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים אמרה השופטת בר"ג הירשברג לנציגי המדינה: "אני לא יודעת מה חשבתם - שנפרד יכול להיות שווה? מבחינת השוויון אתם מצעידים את בתי הדין לעבודה 45 שנים אחורה, ואת הדין הכללי אתם מצעידים 70 שנים אחורה". על פי הדיווח בוואלה, דבריה של השופטת לא נרשמו בפרוטוקול, אולם גורמים שהיו בדיון אישרו כי אכן נאמרו.

במהלך הדיון טענו נציגי המדינה כי תכניות שניסו לשלב חרדים ולא נערכו בהפרדה נחלו כישלון. "אם נוציא את אלמנט ההפרדה מהתכניות האלה, לא יהיו תכניות והחרדים לא יגיעו לשירות הציבורי. המשמעות של ביטול התכניות היא דווקא להגדיל ולהעצים את ההפרדה בין הציבור הכללי לציבור החרדי, בטח בשירות המדינה", אמרו.

מנהל אגף צוערים בשירות המדינה, עומרי דגן, אמר: "ניסינו הרבה מאוד חלופות, יש ניסיון של שבע שנים בתכניות אחרות - ולא הצלחנו. אנחנו מגובים בנתונים לחוסר ההצלחה הזאת". בתגובה אמרה השופטת: "אני בטוחה שהכוונות שלכם טובות, אבל מה אפשר לעשות שבסופו של דבר יש כאן מישהו שמתקבל לשירות המדינה על בסיס מגדר. מה עוד יש להגיד?".

לאור הערות השופטת ביקשו נציגי המדינה בתום הדיון ארכה של כמה ימים לצורך התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים, לפני שישיבו האם התכנית במתכונתה הנוכחית תשתנה.


עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, שמייצגים את שדולת הנשים, אמרו לאחר הדיון: "בית הדין הבהיר שמערכת משפט המחויבת לזכות לשוויון לא יכולה לחיות עם מציאות שבה מותנית קבלה לעבודה במין. הדברים נכונים שבעתיים בישראל, שמיום הקמתה התפארה בשוויון בין גברים ונשים בכל תחומי החיים. אנו מקוות שקריאת ההשכמה של בית הדין תישמע, ויתייתר הצורך בהכרעה משפטית".

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, אמרה: "בית הדין השמיע קול צלול וברור - לא ניתן להסיג אותנו עשרות שנים אחורה, וקבלה לעבודה אינה יכולה להיות לפי מגדר. לצערנו, המדינה בדבריה שוב הראתה שהיא לא מעוניינת לפעול לקידום נשים, גם לא חרדיות. טוב תעשה המדינה אם תשלב חרדים וחרדיות בשירות המדינה ובכלל, לצד נשים, ולא תייצר חשש כבד למקומן במרחב הציבורי ובשוק העבודה".

בעקבות עתירה אחרת שהגישה שדולת הנשים בחודש שעבר, חזרה בה המדינה מכוונתה לקיים קורס בהפרדה להכשרת מורי דרך מהאוכלוסייה החרדית. גם במקרה זה טענה המדינה כי ניסיונות לקיים קורסים לחרדים שאינם בהפרדה נכשלו, אולם לבסוף היא הודיעה כי תפרסם מכרז חדש לקורס, שלא יכלול הפרדה מגדרית.