שוויון נוסח צה"ל: ביקש לשרת כמורה חייל וסורב, "רק כי אני בן"

בחור שביקש לשרת בתפקידים המזוהים בעיקר עם נשים, כגון מורה חייל ומש"ק נפגעים, נתקל בסירוב, לטענתו על רקע מגדרי. דובר צה"ל: "אין מניעה לשיבוץ גברים בתפקידים אלה. עם זאת נדרשת זיקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/08/18 08:09 ב באלול התשעח

שוויון נוסח צה"ל: ביקש לשרת כמורה חייל וסורב, "רק כי אני בן"
חיילות דתיות, צילום: אור תורה סטון

צה"ל חרט בשנים האחרונות על דגלו את ערך השוויון ובשמו פתח לא מעט מקצועות לחימה, שהיו נגישים רק לגברים, גם ללחיילות. עם זאת, נראה שבכיוון ההפוך המצב רחוק מלהיות שווה. ב'ידיעות אחרונות' פורסם הבוקר (שני) כי גבר שביקש לשרת בתפקידים מסויימים, נענה כי התפקיד מיועד לנשים בלבד.

יוחאי ארן מהדרום ביקש  לשרת כמורה חייל או כמש"ק נפגעים וציין כי "בגלל הפרופיל שלי ביקשתי להתמיין לתפקידים חברתיים".

לדבריו, בקשתו לא מולאה רק בגלל המגדר אליו הוא שייך, "תקלתי בסירוב רק כי אני בן". ארן לא מתכוון לוותר ובעזרת המרכז הקליני "תמורה" במכללה למנהל הוא מתכוון לעתור לבג"ץ כדי שזה יורה לצה"ל לפתוח את כל המקצועות גם עבור גברים.

להיזהר מהזאב

לוחמות כן, ומורים חיילם לא?צילום: פלאש 90. יוסי אלוני

יש לציין כי בצבא ישנם מקצועות רבים המזוהים בעיקר עם נשים וגברים המבקשים להתקבל אליהם אינם יכולים לעשות זאת. בין התפקידים ניתן למנות, מלבד מורה חיילת ומש"קית נפגעים, גם סייעת לרופא שיניים, רשמת משפטית, תצפיתנית איסוף קרבי, מאבחנת לכלואים בבתי הסוהר, חונכת בבתי ספר צבאיים ותפקידי הדרכה שונים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות כי "השיבוץ בצה"ל נקבע על פי שלושה קריטריונים מרכזיים- צרכי הצבא, יכולות הפרט ולבסוף רצונו האישי, והכל בהתחשב במצבו הרפואי של הפרט או מגבלות נוספות. השיבוץ בתפקידים המדוברים, כמו בכל תפקידי ההדרכה, משתנה בהתאם לצורכי המערכת ובהתאם לדרישות הסף, המוצגות לציבור באתר המתגייסים".

עוד נמסר בהודעת התגובה כי "אין מניעה לשיבוץ גברים בתפקידים אלה. עם זאת נדרשת זיקה לתכנים או לאוכלוסיות שעימן נדרשים לעבוד במהלך התפקיד. צה"ל פועל וימשיך לפעול כל העת לשם מיצוי מיטבי של ההון האנושי המצוי בו, תוך שמירה על מקצועיות, שוויון וכבוד המשרתים".