שבוע המוגנות ברשת: מעלים את המודעות לגלישה בטוחה

דו"ח של משרד לביטחון פנים, לרגל שבוע המוגנות ברשת, מעלה תמונה מדאיגה: כמחצית מהפניות המדווחות נוגעות לאירועים פליליים-אזרחיים. במסגרת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה יתקיימו פעילויות מגוונות במערכת החינוך ובקהילות להעלאת המודעות לגלישה בטוחה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 03/02/19 10:50 כח בשבט התשעט

שבוע המוגנות ברשת: מעלים את המודעות לגלישה בטוחה
צילום: פלאש 90. סופי גורדון

מדי שנה, בתחילת חודש פברואר, מצוין היום הבינלאומי לגלישה בטוחה ברשת. בישראל מתקיים למעלה מעשור, השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת. 

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה יתקיים השנה בין התאריכים ה-3 ועד ה-8 בפברואר 2019 ויובל לראשונה ע"י המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת ומוקד 105. במסגרת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה יתקיימו פעילויות מגוונות במערכת החינוך ובקהילות להעלאת המודעות לגלישה בטוחה בקרב ילדים, בני נוער, הורים ואנשי מקצוע, וכן למתן כלים למוגנות ולדיווח במקרי פגיעה ברשת. בנוסף, יתקיימו פעילויות בקהילה לעידוד שיח פתוח עם ההורים ובני הנוער בנוגע לגבולות ברשת. מטרת הפעילות היא העלאת המודעות למצבי הסיכון הטמונים ברשת, למניעת פגיעה ולהתמודדות עמה, כמו גם להיבטים הפליליים של פגיעה ברשת.

מדו"ח פעילות מסכם לשנת 2018 של מוקד 105 עלו הנתונים מדאיגים. בזירות מקוונות המאפשרות אנונימיות ומעודדות התקשרות עם זרים, רף הסכנה לפגיעה בקטינים עולה. כמחצית (49%) מהפניות המטופלות במוקד נוגעות לאירועים משולבים פליליים-אזרחיים, פחות משליש (29%) סווגו כאירועים אזרחיים כמו אירועי ביוש, נידוי או חרם. כשליש מהפניות למוקד 105 הינן בנוגע לפגיעות מיניות – שידול והטרדות קטינים, עבירות מין ברשת והפצת סרטונים או תמונות מיניות. שני שליש ממפגעות הן נערות, בעוד כ-80% מהפוגעים הם גברים.

המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת ומוקד 105 בהובלת המשרד לביטחון הפנים הוקם על ידי השר לבטחון הפנים גלעד ארדן כמודל ייחודי מסוגו בעולם והינו מערך אזרחי- משטרתי, הנותן מענה במישור האכיפה והמניעה, ונועד להבטיח הגנה על ילדים ובני נוער ברחבי הרשת. בתוך כך, פועל מוקד טלפוני 105 במהלך כל ימות השבוע ומאויש על ידי גורמי המשטרה והמקצוע הרלוונטיים.