ריבלין למרקל: "באירופה צומח זן חדש של אנטישמיות"

נשיא המדינה אירח את קנצלרית גרמניה ולצד דברי השבח על היחסים בין שתי המדינות לא חסך גם דברי ביקורת, "זוהי העת להצטרף לסנקציות האפקטיביות על איראן- לא לעקוף אותן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/10/18 14:39 כה בתשרי התשעט

ריבלין למרקל: "באירופה צומח זן חדש של אנטישמיות"
שיבח אך גם מתח ביקורת. ריבלין ומרקל, צילום: עמוס בן גרשום. לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אירח היום (ה') את קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, במשכנו ולצד הבעת הערכתו ליחסים בין שתי המדינות הקפיד למתוח ביקורת על החלטת מדינתה בדבר הסכם הגרעין עם איראן.

"אנחנו לא יכולים שלא לערער על ההחלטה שהתקבלה באיחוד האירופי, במטרה לעקוף את הסנקציות שהוטלו על איראן", אמר ריבלין למרקל והפציר בה, "זוהי העת להצטרף לסנקציות האפקטיביות על איראן- לא לעקוף אות".

לדבריו, "את המפלצת האיראנית יש להרעיב- לא להאכיל. זהו התנאי היחיד לשמור יציבות האזור, העולם. אנו מבקשים מגרמניה להתייצב לצדנו בדרישה לפקח על תכניות הגרעין של איראן, ולא להניח לה להתחמק מהתחייבויותיה".

עוד אמר נשיא המדינה כי "באירופה צומח זן חדש של אנטישמיות. הפעם, בדמות כוחות פוליטיים ימנים לאומנים, בעלי שורשים נאציים, שצוברים תאוצה ברחבי היבשת. חלקם לכאורה אוהדים את ישראל ושונאים את היהודים. אבל אנחנו לא מתבלבלים. אין דבר כזה לאהוב את ישראל ולשנוא את היהודים".

ריבלין נפגש עם מרקל בארבע עיניים ולאחר מכן אירח אותה לארוחה חגיגית, בה נטלו חלק זוכי פרס נובל בעבר, פרופ' דן שכטמן, פרופ' ישראל אומן, פרופ' עדה יונת ובכירים נוספים בעולם האקדמיה.

בסיורם המשותף במשכן הנשיא, הראה ריבלין למרקל את תמונת החיילים, הדר גולדין ואורון שאול, המוחזקים בידי חמאס. על המצב בעזה אמר כי "ישראל מעוניינת לסייע בשיקום הרצועה, אך לא נעשה זאת כל עוד המשאבים מופנים לייצור טרור נגד ישראל וכל עוד אזרחנו וגופות חיילינו מוחזקים בידי חמאס". ובנוסף הוא הדגיש כי "המצפן המוסרי, היהודי והאנושי מנחה אותנו. אז כמו היום, לעולם לא נתפשר- לא על ערכינו ולא על בטחון אזרחנו".

לצד הדברים שבהם יש לישראל וגרמניה חילוקי דעות ציין הנשיא כי "חשוב שהציבור בישראל, ידע את עומק הערכתנו לך, לממשלתך, ולידידי הנשיא שטיינמאיר, על הקומה הנוספת שבניתם ביחסי ישראל גרמניה. העבר שלנו ממשיך וימשיך לעצב את האופי המיוחד של היחסים ביננו, בהווה ובעתיד. הוא שקושר אותנו במחויבות משותפת לזיכרון העבר, ולמאבק מתמיד באנטישמיות, שנאה, והכחשה".

מול תמונות החיילים החטופים בעזה

מול תמונות החיילים החטופים בעזהצילום: עמוס בן גרשום. לע"מ

הקנצלרית הודתה לנשיא על קבלת הפנים וביקשה "לברך את מדינת ישראל בשנתה השבעים. זו הפעם השביעית שאנו מגיעים הנה למפגשי ממשלה מול ממשלה ואנחנו ממשיכים לעבוד יחד".

בהמשך היא סיפרה על חוויותיה מהביקור ביד ושם ואמרה כי "פעם נוספת חזינו בגודל הזוועה. אנחנו מחויבים לזיכרון ולהבטחה כי דבר כזה לא יקרה שוב. עלינו להמשיך ולהיאבק באנטישמיות, בשנאת זרים ובכל סוג של אפליה. הביקור הזה סייע לנו שוב להבין את גודל האחריות הגרמנית ואת גודל המחויבות שלנו לעתיד. נדרש אומץ רב לאחר מלחמת העולם השניה כדי להביא להתקרבות בין המדינות שלנו. הקשר האמיץ בנינו היום מאפשר לנו גם לשוחח על חילוקי הדעות בינינו".

על הנושא האיראני אמרה כי "בעניין היחס לאיראן אנחנו רוצים באותה המטרה. שנינו רוצים למנוע את השימוש של איראן בנשק אטומי. ייתכן שאנחנו חלוקים על הדרך- האם נכון להמשיך ולעצור את איראן באמצעות ההסכם או שמא דרך הסנקציות, אבל אנחנו ללא ספק פועלים למען אותה המטרה והיא עצירת ההתחמשות האיראנית".

לסיום הדגישה כי "לגרמניה מחויבות בלתי מתפשרת לישראל גם בשל העבר שלנו אבל גם בשל העובדה שישראל היא הדמוקרטיה היחידה והחזקה באזור. אנחנו יודעים שישראל היא דמוקרטיה תוססת ומכירים את המחלוקות הקיימות פה. אנחנו יודעים כי במיוחד בעידן הדיגיטלי העכשווי למחלוקות אלה יש מקום נרחב אנחנו רוצים להמשיך ולהעמיק את שיתוף הפעולה בינינו"