רוצה לעבור קשירת חצוצרות? תביאי אישור מהרב

בבית החולים לניאדו ומעייני הישועה, לא הסכימו לאפשר לנשים לבצע את ההליך הרפואי כל עוד אין ברשותן אישור מרב בית החולים. משרד הבריאות: "בכוונת המשרד לברר נושא זה בהקדם". מעייני הישועה: "להשקפת בית החולים קשירת חצוצרות דורשת חשיבה ולכן איננו מבצעים אותה רק לפי בקשת האישה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/08/17 18:46 יח באב התשעז

רוצה לעבור קשירת חצוצרות? תביאי אישור מהרב
ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

נשים שביקשו לעבור קשירת חצוצרות בבתי החולים לניאדו בנתניה ומעייני הישועה בבני ברק, נדרשו להמציא אישור מרב כדי להמשיך בהליך. כך עלה מתחקיר שנערך על ידי אתר ynet ושפורסם היום (חמישי).

נשים רבות המעוניינות מסיבה זו או אחרת למנוע הריון, נוטות לרוב להשתמש בגלולות או בהתקן תוך רחמי. קשירת החצוצרות נשארת בדרך כלל כמוצא אחרון, גם בעקבות העובדה שמדובר בהליך רפואי מורכב יותר וגם מכיוון שהוא יוצר מצב בלתי הפיך ביחס ליכולה של האשה להרות בעתיד.

לפי התחקיר, נשים שביקשו לעבור קשירת חצוצרות בשני בתי החולים המדוברים, נדרשו להביא אישור מרב בית החולים.

יש לציין כי קשירת חצוצרות הוא הליך שרבנים רבים רואים בו איסור הלכתי. באחד מהפורומים של 'כיפה' למשל, נשאל בעבר הרב צבי קוסטינר על האפשרות לבצע את ההליך, אך הוא ענה כי "אסור לפי ההלכה לקשור חצוצרות משום איסור סרוס, בלי קשר לבעיית העקרות".

בהמשך הוא הפנה את השואלת למכון פוע"ה, בתקווה ששם היא תוכל למצוא פתרון לבעייתה. חיפוש באתר המכון העלה מספר שאלות בנושא כשבכולן נתקבלו תשובות רבניות דומות. 

באחת מהן, שהתייחסה לבעייה בריאותית של אשה שביקשה לברר בנוגע לקשירת החצוצרות, נאמר כי "קשירת חצוצרות היא היא אומנם מניעה יעילה אבל פעולה זו כרוכה באיסור תורה (וחלק מהשיטות איסור דרבנן) של איסור סירוס".

עוד נכתב בתשובה שניתנה על ידי הרב אודי רט כי "איסור סירוס הגדרתו היא פגיעה בלתי הפיכה באיבר הולדה ואכן זו הפעולה הקורת בקשירת חצוצרות. אומנם, יש מצבים שאכן יש לשקלל דבר כנגד דבר אבל ודאי שפעולה זו אסורה רק כמטרת מניעה וכאשר עולה השאלה יש לבררה בכלים הלכתיים מתוך ידע רפואי נרחב".

ממצאים נוספים שעלו מתחקיר ynet לימדו, כי בבית החולים לניאדו פונות ערביות קיבלו תשובה שונה מיהודיות, ואילו במעייני הישועה התשובה הייתה זהה וכולן נדרשו להשיג אישור מרב לביצוע ההליך.

הריון

הריוןצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

 

במשרד הבריאות הגיבו לתחקיר ואמרו כי "משרד הבריאות אינו מכיר את האירועים והם אינם על דעתנו. בכוונת המשרד לברר נושא זה בהקדם. בימים אלו מוביל המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ועדה למיגור גזענות, אפליה והדרה במערכת הבריאות. לכן הוא יבדוק את הסוגיה באופן אישי, ובמידת הצורך המשרד יערב את נציב הקבילות למקצועות רפואיים לבחינה של היבטים משמעתיים ואתיים בפרשה ויתנהל בהתאם לתוצאות הבירור".

  

מבית החולים מעייני הישועה נמסר כי "כיוון שקשירת חצוצרות איננה פעולה מצילת חיים ובלתי הפיכה, להשקפת בית החולים 'מעייני הישועה' היא דורשת חשיבה ולכן איננו מבצעים אותה רק לפי בקשת האישה. עלינו למצוא סיבה רפואית ברורה המחייבת את הפעולה ומוודאים שהאישה ערכה תהליך של חשיבה.

 

עוד הם הוסיפו כי "אם זו אישה חרדית, חייב להיות שותף להחלטה הזו רב בית החולים או רב אחר שהאישה רוצה להתייעץ איתו. לגבי אישה שהיא לא יהודיה, אין שום דרישה להתייעץ עם רב, אבל כן נעבור איתה תהליך של פסיכולוג או עובד סוציאלי, ונאשר את הפעולה רק אם נמצא סיבות המצדיקות אותה".

 

מבית החולים לניאדו לא התקבלה תגובה.