רב צבאי בכיר ל'כיפה': "לא מרגיש כנות ואמת מצד ראשי הרבנות הצבאית"

לראשונה קול מתוך המערכת מאשים את הרבצ"ר, הרב קרים והרל"ש שלו, בחלקם המרכזי בפקודת השירות המשותף שעוררה סערה: "כשהפקודה יצאה הם אמרו לנו שהיא מצויינת, בעקבות המחאה הם אמרו שהיא רעה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/11/17 18:00 יג בחשון התשעח

רב צבאי בכיר ל'כיפה': "לא מרגיש כנות ואמת מצד ראשי הרבנות הצבאית"
המחלוקת על מינוי ראש לשכתו. הרב קרים, צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

עד היום ביקורות רבות הושמעו ונכתבו כנגד הרבנות הצבאית הראשית, והעומד בראשה תא"ל הרב אייל קרים, על חלקה בפקודת השירות המשותף של צה"ל שעוררה סערה גדולה בציונות הדתית. הרבצ"ר, באמצעות סביבתו, הדף את הטענות וציין כי עשה כל שביכולתו על מנת למזער את הנזקים שכביכול עלו ממנה. לראשונה, רב צבאי החליט לחשוף בשיחה עם 'כיפה' את הלך הרוחות בקרב בכירי הרבנות הצבאית מהרגע שהפקודה יצאה כשלטענתו רבים במערכת לא סומכים על ההנהגה הקיימת.

"הרבנות נתנה תעודת הכשר לפקודה". אומר בנחרצות מי ששימש ומשמש בשורת תפקידים ברבנות הצבאית לרבות רב גדוד ורב חטיבה.

עוזרו דאז וראש לשכתו כיום של הרבצ"ר, הרב אודי שוורץ, כתב בחודש אפריל האחרון באגרת מיוחדת כי הרב קרים "לא היה שותף ל'עיצוב' או ל'גיבוש' הפקודה, כפי שנטען בתקשורת, אלא קיבל פקודה מעוצבת ומגובשת, שעליה נדרש להעיר ולהאיר, כדי להגיע לתוצר הסופי הטוב ביותר שהתאפשר באותה העת".

לדברי הרב הצבאי ששוחח עם 'כיפה', המציאות רחוקה ממה שתואר באיגרת, "ברבנות הייתה שביעות רצון גדולה מאוד מהפקודה כפי שהיא יצאה בפעם הראשונה לפני כשנה", הוא אומר ומוסיף כי "בסביבת הרבצ"ר טענו בזמנו כי הם ישבו עם עוזר הרמטכ"ל דאז ודובר צה"ל היום, תא"ל רונן מנליס שהיה עסוק בדינמיקה מול הרבנות הצבאית, ומהפגישה איתו הם יצאו מרוצים ואף כינו את הפקודה כ-'מצויינת' עוד לפני שהחלה הסערה הציבורית בנושא".

הרב אבינר. תומך בנתניהו

לא הסכים לחתום על גילוי הדעת של הרבנות הצבאית. הרב אבינרצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

יש לציין כי באותם דברים שכתב הרב שוורץ, הוא בא בטענות לשורת גורמים על כך שהם מנהלים קמפיין שלילי ואגרסיבי נגד הרבנות הצבאית, "לצערי, גם גורמים נוספים, דוגמת פורום רבנים צבאיים במילואים, קובלים על הרשעה במקום להוסיף צדק, ובכך מייצרים שיח שלילי המחליש את חיל הרבנות הצבאית ואת המשרתים בו. על כן, כאמור, חשוב להעמיד דברים על דיוקם".

גם את הדברים הללו מבקש אותו גורם להפריך. הוא מודה כי "מי שפעל רבות נגד הפקודה היו פורום רבנים צבאיים במילואים", אך הוא זוקף זאת דווקא לזכותם, "הם קלטו את התמונה המלאה וכיתתו רגליהם ועברו בין רבני ישראל. במקביל הרבצ"ר ועוזרו ניסו לקבל מכתב תמיכה שמי שניסח אותו זה הרב שוורץ. הרב אבינר לא הסכים לחתום ובעקבות הפורום קמו ארגונים נוספים שיצאו נגד הפקודה וגרמו לרבצ"ר ועוזרו לשנות כיוון".

לטענתו, כחצי שנה לאחר שהפקודה יצאה החלו בכירי הרבנות הצבאית להשמיע בתוך המערכת זמירות חדשות והפעם נגד פקודת השירות המשותף, "פתאום נאמר לרבנים הצבאיים שהפקודה היא רעה. כלומר אותה פקודה שאמרו עליה שהיא מצויינת רק חצי שנה קודם לכן פתאום, כנראה לאור מחאת הרבנים הגדולים כמו הרב אבינר הרב ליאור וכדומה, היא הפכה לפקודה רעה".

כשהוא וחבריו ניסו להבין את פשר התפנית, כך הוא אומר, "הם תירצו את זה בכך שהם טעו בניסוח". הרב הצבאי לא קיבל את ההסבר ומביע עליה תמיהה, "איך אפשר לטעות בניסוח כשהניסוח הנוכחי שונה ב 180 מעלות מהניסוח הקודם? להגיד על רע שהוא טוב ואז להתחרט זה לא טעות בניסוח".

עוד דבר שהעלה את חמתו, היה טיעון נוסף שעלה מאותה איגרת של עוזר הרבצ"ר ולפיה הוא כתב שרוב הערותיהם על הפקודה התקבלו, "כך שהלכה למעשה פקודת השירות המשותף שונה מפקודת השילוב הראוי שקדמה לה בסעיפים בודדים בלבד".

למען ההגינות הוא מבקש לציין שגם פקודת השילוב הראוי לא הייתה "כליל השלמות", אך לדבריו ההבדל העיקרי ביניהן נעוץ באחד הסעיפים המרכזיים בפקודה החדשה שב נכתב כי "המפקדים ייַשמו את מדיניות השירות המשותף ככל האפשר, לא בדרך של הפרדה בין חיילים לחיילות או בין אוכלוסיות שונות של חיילים".

כלומר, הוא מסביר כי "ההבדל העיקרי בינה לבין הפקודה הקודמת, זה שרוח המפקד מציינת שכברירת מחדל אסור להפריד בין חיילים וחיילות. אם זו ברירת המחדל  ונקודת המוצא אז הדבר מהווה בעיה חמורה לציבור המשרתים הדתי. והרבנות הצבאית בעצם הכשירה את הפקודה ואת רוח המפקד כבר בשלב שהיא יצאה עוד לפני שקמה הסערה בציבור הדתי לאומי ומהדברים של הרב שוורץ כנראה שגם לאחריה". לדבריו, "הרבצ"ר הוא לא הרמטכ"ל והוא לא יכול לקבוע לרמטכ"ל מה לעשות, אבל הוא בהחלט אמור להביא את הצד התורני-הלכתי וזה לא השתקף בפקודה החדשה".

מוערך על ידי הרב קרים ומעורר זעם ברבנות

מוערך על ידי הרב קרים ומעורר זעם ברבנותצילום: מלא כל הארץ כבודי-cc-by-sa

מי שלדעתו משפיע מאוד על התנהלות הרב קרים הוא ראש לשכתו הרב אודי שוורץ, "הרב שוורץ צועד עם הרב קרים מאז שהתגייס כחייל מבוגר יחסית וכתלמיד חכם. הרב קרים הרי לא היה רב צבאי מעולם והוא הוצנח כראש ענף הלכה ובהמשך רמ"ח רבנות ואז הרבצ"ר. הרב שוורץ הוא זה שמדברר את הרב קרים ומנסח כמעט את כל המכתבים והמסמכים שיוצאים מטעמו".

לפני מספר שבועות גרר מינויו של הרב שוורץ לראש לשכת הרבצ"ר ביקורת מצד רבנים צבאיים נוספים שטענו כי ניסיונו הדל לא מספיק לתפקיד החשוב אחד מהם אף טען כי "אנשים אוכלים מרורים בשטח והוא לא ישן מחוץ לבית לילה אחד".

לסיום מאשים הרב הצבאי את הנהגת הרבנות הצבאית בכך שהיא לא ממלאת את תפקידה ולא משדרת מספיק עוצמה, "לתחושתי כרב בשטח, שאליה שותפים לא מעט רבנים, אני לא מרגיש כנות ואמת מצד ראשי הרבנות הצבאית. הם מנסים לתת תחושה שהכל בסדר אבל למעשה הם משדרים חולשה. כנראה שאי אפשר לכהן בתפקידים האלה רק אם אתה תלמיד חכם, גדול ככל שתהיה, אלא צריך גם להיות מנהיג ובעת הנוכחית יש הרגשה שזה חסר".

למרות פניית 'כיפה' לדובר צה"ל, תגובתם של הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים וראש לשכתו רס"ן הרב אודי שוורץ, טרם התקבלה. במידה ותתקבל נפרסמה.