רבנים לנתניהו: "דחה את מסקנות ועדת הגיור"

הרב טאו, הרב אליהו, הרב שטרן ורבנים נוספים הצטרפו לרבנים הראשיים ותקפו את הרפורמה המתוכננת בנושא הגיור, "רואים בדאגה את הסכנה בהפקעת הגיור מהרבנות הראשית וההכרה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/06/18 11:38 כ בסיון התשעח

רבנים לנתניהו: "דחה את מסקנות ועדת הגיור"
הרבנים בכנס החירום, צילום: דוברות הרבנות הראשית

שורת רבנים בכירים מהציונות הדתית ערכו היום (ראשון) כנס חירום, בלשכתם של הרבנים הראשיים בנושא המלצות ועדת נסים לגיור, ובסיומה הוציאו גילוי דעת משותף שקרא לראש הממשלה שלא לקבל את מסקנותיה.

"אני רבני ישראל", כתבו הרבנים, "רואים בדאגה את הסכנה לאחדותו של העם היהודי כתוצאה מההצעות לרפורמה בגיור הכוללות בתוכן הפקעת הגיור מהרבנות הראשית וההכרה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים".

לרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו הצטרפו בין היתר נשיא ישיבת הר המור הרב צבי טאו, רב העיר ירושלים הרב אריה שטרן, רבה של צפת הרב שמואל אליהו, ראש ישיבת מצפה רמון הרב צבי קוסטינר, 

בהמשך כתבו הרבנים כי הם "קוראים לראש הממשלה לדחות על הסף את הדו"ח של וועדת ניסים ולקדם באופן מיידי תיקוני חקיקה שייעצרו את נסיונות בג"ץ להכרה בגיורים פרטיים ובגיורים רפורמים". לסיום הם ביקשו מחברי הכנסת והשרים לפעול למען עצירת היוזמה "שעלולה לגרום להתבוללות, להתפוררות ולפילוג בתוך העם היהודי".

הרב שטרנברג והרב טאו בכנס החירום

הרב שטרנברג והרב טאו בכנס החירוםצילום: דוברות הרבנות הראשית

הרב יוסף, נשיא בתי הדין אשר יזם את הכינוס אמר כי "הכרה בגרים רפורמים וקונסרבטיבים זה פרצה חמורה מאוד. כל סעיפי החוק, כולם אחד אחד בעיתיים מאוד". בנוסף הוא תקף בחריפות גם את הרכב הועדה שאמורה למנות את דייני הגיור וציין כי "רק זה שמעורבים בוועדה למינוי דייני הגיור נציגים רפורמים, זה כשלעצמו לא שייך בכלל ומצריך לדחות את כל המסמך הזה על הסף".

הרב לאו הוסיף בדיון המתווה החדש הוא "פתח להתבוללות ולהביא את חורבן היהדות שמתקיים בעולם לארץ הקודש, הרבנות הראשית עושה מאמץ לאורך כל השנים שעניין הגיור יהיה אך ורק על פי ההלכה וללא שיקולים זרים. זה עניין של עם ישראל כולו שלא יכול להסכים אפילו לרגע אחד למציאות כזו".

אחד מראשי ישיבת הר המור, הרב מרדכי שטרנברג, ציין כי "כל החוק הזה אומר שהנושא של הגיור זה נושא ציבורי ולא דתי וצריך לא לאפשר לרבנים להתערב, וזה נוגע לכבודה של הרבנות ולכבודה של תורה, בכל הנושאים זה כך, גם בכשרות, גם בגיורים".

הבוקר הוגשו לראש הממשלה בנימין נתניהו המלצות ועדת השר לשעבר משה ניסים ובראשן הקמת מערכי גיור חדשים ופרטיים שלא יהיו תחת סמכותה ואחריותה של הרבנות הראשית.

הרב הכהן בכנס הארגון

הרב סתיו ורבי גיור כהלכהצילום: צילום מסך מיוטיוב

התנגדות נוספת להמלצות ועדת ניסים הגיעה מכיוונו של יושב ראש ארגון רבני צהר ודיין בבית הדין 'גיור כהלכה', הרב דוד סתיו, שטען כי, "מעורבות פוליטית בעולם ההלכה היא אסון להלכה ורעה למדינה. גיור הוא מושג הלכתי ולכן ידעה המסורת היהודית להפקיד את הגיור בידי חכמיה, חלקם אנשי בית הלל וחלקם תלמידי בית שמאי. אסור שפוליטיקאים יקבעו מהו גיור ומהי הלכה".

מי שחלק על עמדת הרבנים היה ד"ר נתנאל פישר, מרצה במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט שנחשב מומחה בתחום הגיור. לדבריו, "הצעת חוק הגיור הממלכתי החדשה שהוגשה הבוקר לראש הממשלה היא הצעד הנכון לפתרון בעיית הגיור. הצעת החוק שנכתבה על ידי משה נסים, שר האוצר והמשפטים לשעבר, היא הצעה מאוזנת ושקולה המעניקה לכל הצדדים רווחים משמעותיים".

פישר הוסיף כי "הגיור בישראל יישאר אורתודוכסי, אך הוא יצא משליטתה המוחלטת של הרבנות ובכך תיסלל הדרך לגישות מקלות יותר ברוח בית הלל. מדינת ישראל תכבד את הקהילות הלא-אורתודוכסיות ותכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיבים שנערכו בחו"ל.

עוד הוא אמר כי "אסור לאפשר לקיצונים לחבל בהצעת החוק. אי קבלת החוק על ידי החרדים תביא בסופו של דבר לכאוס ולמיטוט הרבנות והממסד הדתי כולו. אי קבלת החוק על ידי הרפורמים תהיה לשיטתם החמצה היסטורית להכרה על ידי מדינת ישראל. והכי חשוב: אי קבלת החוק תפגע באלפי עולים לא-יהודים המעוניינים להשתלב באופן מלא בישראל, היא תעמיק את הקרע בין ישראל ליהודי התפוצות ותביא להתבוללות ולפגיעה באופייה היהודי של המדינה. יש לאמץ את הצעת חוק הגיור החדשה ובכך לשמור על גיור מקרב, ציוני וממלכתי בישראל".